Soliferia

Täysversio: Käynti onkelmaa..
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Sivut: 1 2 3
Osaisko joku auttaa, kun solikkaan on tullut sellainen ihmeellinen vika, että kun kylmällä koneella ajaa niin kaikki toimii loistavasti mutta kun kone lämpenee niin se rupeaa pätkimään erittäin ilkeästi puolikaasulla ja pytystä kuuluu semmoinen jännä rätisevä ääni. Täyskaasulla ongelma tuntuu häviävän vaan heti kun kääntää kahvaa vähän pienemmälle niin kone katkaisee kierrokset heti ja pätkintä alkaa. magneettoa olen tutkinut ja sytytys on kohdillaan, konkka uusittu ja puolanjohto uusittu. Tulppaakin olen kattonut se "näyttäisi" kulkevan oikealla seoksella (tulppa on vaaleanruskean värinen) ja kaasutinta säätänyt mutta ongelma ei ole kadonnut. Voiko olla että tuo tulppa olisi silti vioittunut jotenkin ja pätkisi? Ehdotuksia ja arvauksia otetaan vastaan.Confused
ooks tsekannu kondesaattorin? Mulla oli sama vika aikoinaan ja se oli kondesaattorissa vika.
Konkan uusin mutta vika ei lähtenyt.
puola itessään saattaa olla paskana
tulppa saattaa olla myös vika! mulla kooäxässä ainaki joku tulppa hajos sillee että pätki ja pätki ja lopulta ei enää oikein kiertäny ja sitten kun sammutti niin ei saanu käyntii. ja nuo kaikki viat lähti vaihtamalla tulppa.


ainiin ja vikaselvitys kannattaa sitten alottaa halvimpia osia ostamallaNauru
Joo, vaihoin tulpan uuteen, vaihdoin tulpanhatun ja putsasin vielä kaasuttimenkin läpikotoisin. Tuntuu käynnistyvän helpommin. Huomenna tulikoe; 12km kouluun-takaisin ja silloin se selviää.

E: mitenkäs tuon puolan kunnon saisi selville? Oikosulkumittarilla testasin että virta kulkeee läpi, mutta en muuta mitannut. Onko sille annettu jotain ohmi arvoa jolla se toimii?
Nyt alkaa jo tulla tolkkua tähän hommaan. Mopo toimi nollakelillä täydellisesti mutta kun lämpötila nousi niin pätkintä alkoi. Eli se saa keskikierroksilla liian rikasta seosta(?) Ja tästähän hommasta selviää luultavasti neulansäädöllä, vai mitä?
juu, kyllähä se varmaan.
Hah, todellinen vika alkoi luultavasti löytymään kun päätin tankin putsata. Hanan irroituksen jälkeen kun bensalla huuhtoi tankkia niin sieltä tuli golfpallonkokoinen klöntti maalijäämiä ja roskia. Ei ihme jos ei mopo toimi hyvin, Lisäksi uusi bensansuodatin oli mennyt jotenkin jumiin eikä päästä bensaa lävite. Puhdistusoperaation ja suodattimen vaihdon jälkeen lähti käyntiin ekalla polkaisulla, mutta sateen alkaminen hillitsi testiajoa. Tuossa se vika luultavasti oli.
Kuulostaisi liian rikkaalta seokselta. Koita pienempää suutinta.
Kaappaanpa tästä tämän vanhan aiheen!
Kyseessä on siis käyntiongelma, mopo on '76 Läskitankki.
Specsit:
Vakioilmanpuhdistaja
Vakiokaasari säätösuuttimella
5-vaihteinen moottori hieman viilatulla pytyllä, ei porattu. Koneremppa tehty 2007 jolloin vaihdettiin kampiakseli ja kaikki stefat, joista tosin vetoakselin tiiviste vuotaa vähäsen.

Ongelma siis on että ei kestä tarpeeksi kierroksia. Tyhjäkäyntiä kylläkin, mutta sekin rikastinläppä kiinni tai 3/4 auki.
Mopo ei ole seissyt paljoakaan kerralla jos ei nyt talvea lasketa mukaan, elikkä ongelma tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta kesken ajon.

Seoksenä käytän 2,5% menolitkua ja tähän asti on kyllä pelittänyt ihan jepasti. Tulpasta tulee kyllä ihan tarpeeksi kipinää, elikkä ei pitäisi olla puolasta tai siitä kiinni.
kärkiä olen vähän säätänyt suuntaan ja toiseen, mutta kun en näistä ihan liikaa tiedä, niin mikä olis se optimaalinen kohta niille. Ihan vasemmalla, oikealla vaiko keskellä? Ihan vasemmalla ollessaan ei halua lähteä ollenkaan enää käyntiin, mutta oikealle kun pistää niin kyllähän tuo pärähtää mukavasti käyntiin. Kärkien välissä kyllä oli myös vähän helvetin pinttynyttä lähes läpinäkyvää likaa mitä hiekkapaperilla suurin osin poistin, ja nyt siellä välissä tulee pieni kipinä 3-5 sekunnin välein.

Tuntuu siltä että se saisi liikaa bensaa, koska ku suutin on aika pienellä niin se pysyy tyhjäkäynnillä tai vähäisillä kierroksilla käynnissä, mutta heti kun antaa suuttimesta edes vähän lisää niin se sammuu. Kaasarikin on siisti sisä- ja ulkopuolelta, ja bensaa tulee vaikka muillekki jaettavaksi (myös sylkkään). Kaikki tiivisteet jotka on sylinterin kanssa tekemisissä on aika hyväkuntoisia.

Noni eiköhän tässä ole aika hyvä pohja. Nyt sitä helppiä kehiin! Naughty
Katso ettei koho vuoda.

Sama on kyllä itsellänikin ongelmana Soliferissa. Suutin on vakio, kaasari täysin puhdas, koho ei vuoda, neulaa olen säätänyt, säätösuuttimen heitin mäkeen kun ei sillä toiminut ja silti ei vain toimi. Kone saa jotain kautta liikaa bensaa ja hyytyy.
Juu ei se pitäisi enää kohosta kiinni olla, vaikka kerrankin "hyppäsi yli". Nyt toimii taas ihan hyvin. Mutta näitä aiheita lukiessa ajattelin että vois noiden kampikammion stefojen vaihdolla saada taas ajokuntoon. Jää nähtäväksi jos on siitä kiinni.
Kampiakselin stefat vaihtoon... vaikuttaa paljon mopon toimintaan jos vuotavat.

Mitä tarkoitat että ei kestä kierroksia?!
Oma Solifer saa jostain vieläkin liikaa bensaa. Vakio Bingi kiinni, vakiosuutin ja kaasari on täysin puhdas. Mopo on täysin vakio ja uusi mäntä vaihdettu. Sytytyksen olen säätänyt kohdalleen, tulpan kärvivälin ja katkojankärkivälin. Kun ajaa niin ottaa kierrokset 1. vaihteella ja kiihtyy hyvin, vaihdan 2. vaihteelle ja mopo ottaa välillä kierroksia, mutta pätkii todella paljon. Kierrokset laskevat hitaasti jos paikallaan kierrättää. Myös jos kaasun heittää kerralla pohjaan mopo meinaa hyytyä. Voisiko vika olla liian isossa suuttimessa vai missä?
Sivut: 1 2 3