Tuolta viritetty.comista kannattaa lukea tuo pdf kohdassa oleva Tiittanen Motocross Mekaanikon Kasikirja.pdf. On paljon tietoa kakstahtikoneesta, ehdoton syvemmälle viritykseen perehtyvälle ja muillekkin.
Kehtaisko porukka kirjotella tänne tehariensa mittoja, omatekemien ja kaupallisten(vois matkia omiin tekeleisiin) ja minkälaiset ominaisuudet esim. äänet, tehoalue. Tärkeät mitathan ovat: imukaulan, paisarin ja loppupillin pituus ja halkaisija. Kannattaa kertoa myös kaasari, ilmanputsari ja sylkkä viilauksineen. (mulla ei tähän mitään, täysin vakio
)
Kysymyksiä: Tuota omatekoista putkea varten, mikä on tomos 4v:n pakoaukon aukioloaika asteina, pakokanavan pituus, pakoaukon keskimääräinen halkaisija ja mikä ois realistinen tehotavoite vakiosylkällä, (Oletettavasti viilaamaton) ehdotuksia vakioputsarilla ja piperossilla.
Ottaako muffleri millä kierroksilla sen pienen tehopiikkinsä ? Ajattelin että sais pienemmän ite tekamällä ku tuo on suunniteltu isommille pytyille (saattaa toki olla että pitää laittaa korkeammat kierrokset), tai toisaalta vois suosiolla ostaa luhaon ja tehä siitä, tarvis vaan ne mitat ensin. Kiinnostais myos verrata laskentatuloksia käytäntöön.
Ottaako Specialisti luhao
minkäänlaista tehopiikkiä, jos, niin millä kiekoilla?
EDIT: lisätty kysymyksiä
Hyvä aihe, kiinnostaa varmaan monia.
Joo monet saattaa innostua kokeilemaan putkentekoa aiheen myötä
Muuten voisin noi asteet ainakin sanoo, mut kun ei oo viilaamaton pytty kiinni
Tosiaan toi tiittasen kirja on hyvä! Älkää antako nimen, motocross mekaanikon käskirja, hämätä. Itselläni lukeminen vielä kesken.
Vakoisylinterissä pakoaukon pituus on 56mm.
Tou pakoaukon keskimääräinen halkaisija tietoa ei tarvitse syöttää itse tuohon blairexhaustiin, että sillä tiedolla et tee mitään
Mullakin Tiittasen kirja vielä kesken. Paljonko on viilattu pyttyä, (vai etkö tiiä) ja mitkä on aukioloajan asteet viilattuna? Kun tuolla ohjelmallakaan ei saa tarkkaa, niin vois kokeilla ja muokata jälkeenpäin.
Nak$u kirjoitti:Tou pakoaukon keskimääräinen halkaisija tietoa ei tarvitse syöttää itse tuohon blairexhaustiin, että sillä tiedolla et tee mitään
Miksi en? tuolla MotoWikissä lukee:
Lainaus: 10. Pakoaukon keskimääräinen halkaisija
Portmap-kuva vaikkapa millimetripaperille ja siitä lasket pinta-alan ja syötät sen tohon vihreään lootaan.
Tarviihan sen, mulla ei tosin ole koneella, en voi tarkistaa. Onko sulla vanhempi versio ohjelmasta? Vai voiko laskea ilman?
Sysi kirjoitti:Mullakin Tiittasen kirja vielä kesken. Paljonko on viilattu pyttyä, (vai etkö tiiä) ja mitkä on aukioloajan asteet viilattuna? Kun tuolla ohjelmallakaan ei saa tarkkaa, niin vois kokeilla ja muokata jälkeenpäin.
Nak$u kirjoitti:Tou pakoaukon keskimääräinen halkaisija tietoa ei tarvitse syöttää itse tuohon blairexhaustiin, että sillä tiedolla et tee mitään
Miksi en? tuolla MotoWikissä lukee: Lainaus: 10. Pakoaukon keskimääräinen halkaisija
Portmap-kuva vaikkapa millimetripaperille ja siitä lasket pinta-alan ja syötät sen tohon vihreään lootaan.
Tarviihan sen, mulla ei tosin ole koneella, en voi tarkistaa. Onko sulla vanhempi versio ohjelmasta? Vai voiko laskea ilman?
Blair exhaustissa lukee että punasella merkittyjä ei saa muuttaa, ja se luku on punasella siinä, mut emt. Paitsi siihen vihreeseen lootaan pitää kyllä syöttää se.
En tiedä pakoasteita viilatusta pytystä.
Useimmat sanovat, että Mufflerikaan ei ota tehopiikkiä, mutta tarkemmat sanovat, että piikki on hyvin pieni ja matalilla kierroksilla, tämän takia kysyn. Huomasitko alleviivauksen?
Sysi kirjoitti:Ottaako Specialisti luhao minkäänlaista tehopiikkiä, jos, niin millä kiekoilla?
Mitenköhän toimis automaattimoottorissa jos tekis itse ja mitoittas tehoputken, joka vaikkapa olis semmonen enemmänkin vääntöputki mutta kiertäis melko pitkälle? Miten pystyis tekemään tommosen putken, että olis vääntöputki jossa ei kierrosalue heti loppuis kesken? ja paljon suunnilleen kulkis kun on automaatissa viilattu pako ja imuaukko, kaasari 16mm, ei portaita ja siihen vielä mahd. itse tehty ja mitoitettu tehoputki?
Mututietona teet siten että loivat ja pitkät kartioit. Suht pieni loppupilli ja alkukäyrän ei tarvitse olla niin lyhyt kuin piikikkäässä putkessa...
Mutta siis jos hyvän putken haluaa. Niin mitoitat ohjelmalla sille putken jonka paras teho on melko alhaisilla kierroksilla esim 5000rpm tai miten luulet olevan hyvän. Mitoitusohjelmissa on myös kohdat mihin syötetään arvo joka määritelee putken enemmän kierros tai enemmän vääntöputkeksi, näitä arvoja muuttamalla saadaan putkea haluttuun suuntaan.
Putki ei voi toimia optimaalisesti 2t- koneessa kuin tietyllä kierrosalueella. Vääntöputkella ei saada koskaan huipputehokasta koska vääntöputkesta tulee kompromissi joka pelittää "jotenkin" laajalla kierrosalueella, ala-keski kierroksilla... Pitkälle kiertävä kone jossa olisi hyvät väännöt ja hyvät kulkuhalut korkealla on vaikea sovittaa yhteen, kone kyllä saattaa kiertää pitkälle mutta paras teho on ala ja keskikierroksilla. Uskon että siulle riittää sellanen putki joka on tehty vähän ohjelman mittoja silmälläpitäen niin tulee ihan kohtuullinen putki joka kyllä antaa lisää kierroksiakin vaikei ne parhaat tehot sinne ylös tulekkaan
Kyllä se tuolla setillä varmaan 60 kulkee jos on viilattu hyvin ja välit on oikeat. Kantta laskemaan niin tulee lisää vääntöjä koko toiminta-alueelle! Kerran niitä ollaan hakemassa
jeps jeps... kansi on jo laskettu, mutta olis suunnitteilla tehdä vielä kunnon imukaula tuohon encarwiin ( siksi siihen, että siinä on säätösuutin ja siihen saa tehtyä 16mm imukaulan pilaamatta kaasaria. ja meinasin kylläkin ihan niinkin tarkasti tehdä että aukkojen aika-alat laskisi ja ajoitukset ja sun muut että tulisi mahdollisimman hyvä. no sen näkee tämän loman aikana millasen putken saan väsättyä...
Laajaa tehoaluetta voi hakea putken kartiokkuuden pienentämisellä, kovavääntöinen korkeillatehoilla oleva putkihan ois jokaisen unelma. Jos laittaa tehokierrokset ylemmäksi, vois hakea laajempaa tehoaluetta boost bottlella, jonka teko-ohjeet on motowikissä (hyödystä en varma). Putkihan ei rajoita kiertävyyttä, tehoa vain ei ole joka kierrosalueella.
Putki rajoittaa kiertävyyttä. On liian mustavalkoista sanoa ettei sillä ole vaikutusta max. kierroslukuun. Korkeilla kierroksilla toimiva putki antaa lisää potentiaalia sylinterille hengittää sen omaan rajaansa saakka. "Vääntöputki" vaikeuttaa sylinterin hengitystä korkeilla kierroksilla eikä kone yksinkertaisesti saa kierroksia lisää. (ei herneitä mutta kuhan tuon oman näkemyksen esiin)
Ymmärrän kyllä viestin pointin. Huipputehot ovat tietyllä kierrosalueella joka on ihan oikein.
Boost-bottle ei auta mitään jos ei ole läppäpyttyä, muistakaa se !
Sen ideahan on vähentää/poistaa takaisinpuhallusta.
Motot.netin wikissä on, että resonaattori toimii
parhaiten läppien kanssa, ei sanota ettei toimisi ilman (ei kokemusta).
Kyllähän se vääntöputki tarkemmin ajatellen rajoittaa kierroksia
.
Tomokseen kannattaa varmaan tehdä vääntävä putki, kun sopisi koneen luonteeseen(riippuen viilauksista). Tarviikohan blairexhaustissa laittaa tehokierrokset ylemmäksi kuin todellisuudessa, että toimii? Pitäisi kokeilla, mutta pitää ensin huoltaa solikkaa.
Paljonkohan solikka kiertää, jos vaihtaa ilmanputsarin ja putken? Siis maksimi, ei tehokierrokset. Muuten vakio, alkuperäistä en viilaa!
Kyllähän siihen ehkä mieluummin kannattaisi vääntävä tehdä. Tomos ja puch on pitkäiskuisia koneita ja kun vertaa vaikka suzuki pv moottoriin niin eron huomaa suunnittelussa. Ei sillä etteikö tomosta saisi kiertämään.
Kai sulla on säätösuutin? Mukava vekotin. Minkälaisen putken ajattelit laittaa? Itse tekemän vai jonku tehtaan? Jos hyvän omatekemän putken laittaa niin pienellä kaasuttimella ja vakiokanavillakin kone kiertää yllättävän hyvin... Väännöt ja kulkupuoli on vaan vähän nihkeää varsinkin isomman kuskin alla. Mutta onko sitä huippukierroslukua edes tarpeellista tietää?