Soliferia

Täysversio: Tomos se vaan kestää!
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Sivut: 1 2 3
Tulipa tehtyä solikalle 25v määräaikaishuoltoa ja vaihdettua uusi mäntä.Nauru Noin 2,5v ajettu ajoittain kauheaa vingutusta samalla männällä joten päätin vaihtaa ihan varmuuden vuoksi. Pytty on siis täysin viilaamaton 39mm koossa. Mäntä oli yllättävän hyvässä kunnossa vaikka kantta laskettu 2,5mm. Myöskään pytyssä ei ollut minkäälaisia naarmuja.

Eniten ihmetytti 2004 kesästä asti kiinni olleen kisakampuran kiertarin väljistymättömyys. Siis välystä ei ollut yhtään enemmän kuin silloin uutena.Shocked Kun vielä ottaa huomioon kuinka konetta on kierrätetty lasketulla kannella(kilometrejä yli 30tkm)niin kestävyys on lähes uskomaton. Täytyy olla enemmän kuin tyytyväinen, että aikanaan tuli laitettua se vahvistettu kampura, eikä alkuperäismallista neulalaakeritonta paskaa.

Uuden männän asennetuani huomasin puristusten olevan todella kovat. 98 bensan käyttö lienee enemmän kuin aiheellista. Hyvä ettei vaadi octane boosteria.Nauru Sisäänajoa pitäisi tässä vähän ajella, ennenkun pääsee kunnolla nauttimaan Tomoksen ranteita venyttävästä tehosta.Naughty Vääntö kieltämättä kasvoi paljon verrattuna vanhaan mäntään. Kakkosella saa kaasusta takafillarin ruopimaan jalat tapeillakin.Mosh
Specialisti kirjoitti:Täytyy olla enemmän kuin tyytyväinen, että aikanaan tuli laitettua se vahvistettu kampura, eikä alkuperäismallista neulalaakeritonta paskaa.
On siinä alkuperäisessä kiertarin alapäässä neulalaakeri. Kiertokangen laakerit taitaa olla Tomoksen heikko kohta, kahdessa ostamassani Soliferissa on ollu kiertokangen alapään laakeri paskana, koneet oli muilta osin ihan kunnossa. Hyvä, että ite ostin aikoinaan kisakampuran Mopo-Sportista, kun nykyään niitä ei enää sieltä saa.
super1 kirjoitti:On siinä alkuperäisessä kiertarin alapäässä neulalaakeri. Kiertokangen laakerit taitaa olla Tomoksen heikko kohta, kahdessa ostamassani Soliferissa on ollu kiertokangen alapään laakeri paskana, koneet oli muilta osin ihan kunnossa. Hyvä, että ite ostin aikoinaan kisakampuran Mopo-Sportista, kun nykyään niitä ei enää sieltä saa.

Ainiin niinhän siellä alapäässä olikin! Yläpäässä vaan pelkkä hela. Ai niitä ei enää saakkaan uutena? No sitäkin suuremmalla syyllä kannatti aikanaan se kisakampura laittaa!
Tomoksen isoripaisessa pytyssä on vakiona muuten melkoisen onneton imuaukko kun kaverilla on semmonen, imuaukko on matalampi kuin huuhtelut!!!! On se kumma ku ei oikeen kule.
Totta se on todella matala. Sinänsä hyvä, että jos poliiseja pelkää niin se rajoittaa kierrokset hyvin. Tosin alavääntö on viilaamattomana todella hyvä.

Tällä hetkellä olen vaihtamassa tuosta varaosamopostani(SM 85)5-vaihteista konetta koska vaihteensiirtäjä ja kytkinkruunu alkaa olla nykyisestä koneesta aika valmiita. Tolla 85:den koneella on ajettu melko vähän ja se on hyvässä kuosissa. Siihen tulee jonkinverran viilattu pytty ja 2,5mm laskettu kansi kiinni. Ko. pytyllä mentiin vuonna 2004 4-vaihteisella koneella liki 80km/h 18mm kaasarilla. Nyt laitan kuitenkin vakiokaasarin kiinni, koska siinä on säätösuutin. Luhaon kanssa ei tuo pytty ole vielä ollut kiinnkään. Saa nähdä miten tulevat toimeen keskenään... Hymy
Joo nyt on sitten se 5-vaihteinen kone kiinni viilaamattoman pytyn kera. Voi helevata sentään eihän se sitten toiminutkaan. Koneessa ei ole mitään voimaa eikä ota kunnolla kierroksia. Pätkiikin yläkierroksilla ja putkesta lentää kipinäsuihkua!?

Vaikea keksiä muuta syytä, kuin vauhtipyörä vika-asennossa tai raju imuvuoto jossakin. Sitä kipinöintiä on sitten vaikeampi selittää. Voi tosin olla, että jos sytty on reippaasti myöhäsellä niin putki kuumenee senverran, että karstat palaa...

Eipä siinä muuta, kun että tuli viikonpäivät tehtyä ihan turhaa työtä, jos toi ei sitten toimikkaan. Ei oikeen inspis riitä leväyttämään koko konetta...
ottas kyllä itteekin päähän jos tekis viikon turhaa hommaa.Rolling Eyes mutta niinhän se on näitten vanhempien vehkeitten kanssa ku ei koskaan tiiä mitä tuleva tuoSad
Joo nyt se vika selvisi. Vauhtipyörä oli kääntynyt vika asentoon, koska kampuran pään kartio paskana. Kierteetkin on niin huonot kampurassa, ettei mutteria saa oikein kireelle. Koitin laittaa ruuvilukitetta jenkaan sekä kartioon, saa nähä kestääkö...
Nonniin.... vauhtipyörän sain pysymään hollillaan, kun laitoin semmosta laakerinkiinnitys massaa kartiolle sekä mutteriin. Mutta ilo loppui lyhyeen, kun noin 10km ajon jälkeen katkesi koneesta ilmeisesti toinen männänrengas. Kone kävi ihan kiinni hetkellisesti(eka kerta Tomos-urallani Hymy )jonka jälkeen puristukset tippuivat puoleen.

Ei siinä vissiin auta muu, kun lähteä taas huomenna mäntä-kauppaan...

Muuten kone pelaa oikein mallikkaasti ja kaikki 5-vaihdetta menee hyvin päälle.
No nyt on sitten se uus mäntä kiinni sen viilatun vakiopytyn kanssa. Laitoin kaasariksi 14mm SHA:n, koska vakiokaasari huokaa bensaa kokoajan ja paskaa konetta. Kone pelaa nyt uudella männällä oikein hyvin ja lähtee kevyesti käyntiin. Tosin voimaa ei ole kuin ehkä juuri ja juuri vakiota enemmän. Kulkee 12-35 välityksillä ja vitosella ihan max. 55km/h. Ennen vanhalla alakerralla meni vastaavalla kokoonpnolla ja 4-vaihteella sen 75km/h.

Veikkaan että tässä uudessa koneessa on vielä tukkimatta se "lisäkampikammio", jonka vuoksi vääntö on ohuehko. Vanhassa koneessa(vm.81)ei ollut ensinkään niitä reikiä sinne ylimääräiseen kammioon. En kyllä tiedä kuinka paljon se "lisäkampikammio" mahtaa vääntöihin vaikuttaa, mutta "isot pojat" ovat kertoneet sen heikentävän erityisesti ylävääntöjä. Tossa tuntuu kyllä olevan vähemmän voimaa koko kierrosalueella. Kyllähän tuollakin toimeen tulee, muttei se takaa ihan semmosta ajonautintoa kuin se mureasti vääntävä vanha kone....
Sori vähä ohi aiheen mut pakko sanoaNauru
Jes nyt pelittää mullakin solikka mainiosti ajoin putkee jopa 2h ilma ylimääräsiä koneremonttejaNaughtySmoke
tunskamies kirjoitti:Sori vähä ohi aiheen mut pakko sanoaNauru
Jes nyt pelittää mullakin solikka mainiosti ajoin putkee jopa 2h ilma ylimääräsiä koneremonttejaNaughtySmoke

Itekkin oon ajanu monta viikkoa ilman koneen halkasemista!
Spesialisti, Ei kai pelkästään lisäkampikammio nyt 20km/h nopeuseroa selitä?
Minkälaiset huiput oli kokoonpanolla: laskettu kansi, luhao, viilaamaton vakio pytty, vakio bing ?
No vanhalla 4v alakerralla meni ainoina vireinä luhao ja laskukansi sekä 12-35 välit sen 65-70km/h. Vääntöä oli todella mukavasti jo aivan pikkukierroksilla, eikä hyytynyt mainittavasti mäissä.

Nyt 5v alakerralla, 14mm SHA:lla, 12-35 väleillä ja Luhaolla sain tänään hirveellä vingutuksella sen vajaa 65km/h. Vääntö on paljon heikompi koko kierrosalueella, kuin mitä vanhan alakerran kanssa. Kierroksia ottaa kuitenkin vapaalla yhtä hyvin. Kokeilin starttipilottia tiivistepintoihin ruiskuttamalla, ettei ole edes imuvuotoja, joten siitä ei löydy selitystä.

Tänään koitin myös vanhaa kunnon 18mm PHBG:tä, mutta siinä oli samaa vikaa kuin sillon aikasemminkin, että kohokammiosta loppuu kovissa kiihdytyksissä bensa. Bensanpinnan säätö ei tuohon vikaan auttanut, joten täytynee vaihtaa se SHA kiinni ja kokeilla siihen vaikkapa 70 suutinta...
No nyt se 5-vaihteinen kone pelaa jo jotenkuten, joskin vääntö varsinkin alakierroksilla on vain häivähdys entisestä. Tuntui vaan, ettei mikään suutin tahtonut riittää 14mm SHA:lle, vaan jouduin powerfilterin kanssa iskemään jopa 85 suutinta kiinni. Voi kun olisi se 18mm Bingi säätösuuttimella, niin meillä ei olisi tänä ongelmaa. Hymy

Enivei ainoa häiritsevä ongelma on taas sen SHA:n pirulaisen kanssa tuo kaasarin jäätyminen. Ilmeisesti se suppanan kumikurkku ei johda lämpöä sylinteriltä kaasarille, jolloin se pääsee pakkasilla jäätymään. Tiellehän se ei tuon takia jätä, mutta ikävää se on, kun voima katoaa koneesta ihan tyystin, kun jää tukkii imukaulan. Noo eiköhän tuohon taas joku patentti kehitetä...
Sivut: 1 2 3