Soliferia

Täysversio: Dell'Orto SHA 14.14 SM:ään?
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Sivut: 1 2 3
ei se pituusuuntainen vinous ei haittaa. eli imu rungon suuntaisesti..
Masku-Mas kirjoitti:Onko todellakin tuo Bing 1/11/49 todellakin suunniteltu Tomosta varten? Shocked (Konkreettisia todisteita kaivataan!

No enpä missään muussa pelissä ole tuota kaasaria koskaan nähnyt. Ja kaasarin kurkun kulmakin on juuri Tomokseen oikea. Esim. Puchissa kaasari tulee hieman eri kulmaan. Soita Tomoksen tehtaalle jos noin kovin vaivaa! Nauru Jokatapauksessa mulla on aina vakiokaasari toiminut ilman mitään toimintahäiriöitä ja antaa tehoa tarpeeksi 70km/h vauhdin saamiseksi. Riittää ainakin mulle....

Masku-Mas kirjoitti:BTW1 Nyt paikallaan olevassa Bingissä on säätösuutin, joka on oikein säädetty, sillä ei pätki veto paitsi vain matalilta kierroksilta korkeille kiihdytettäessä (röpeltää ja miettii) sekä kun kaasua löysää ja sitten taas painaa (moottori "sammuu" hetkeksi bensan puuttuessa) . Tämä johtuu siitä, kun kaasarin neulaventtiili ja neula eivät anna tarpeeksi rikasta seosta pienellä- ja keskikaasulla, vaikka neulan prikka on säädetty alimpaan asentoon neulan kärjen ollessa maata kohti...

Sulla on varmaan luisti/luistinreikä tai neulasuutin kulunut. Voihan sulla olla mopossa häikkää muuallakin kun kaasarissa. Esim. kampuran stefat jos vuotaa, niin se aiheuttaa koneen epämääräistä röpeltelyä, nykimistä tai booailua.
nalleolut kirjoitti:ei se pituusuuntainen vinous ei haittaa. eli imu rungon suuntaisesti..

Nyt en oikein käsittänyt. Voisitkohan selventää? Confused

Specialisti kirjoitti:No enpä missään muussa pelissä ole tuota kaasaria koskaan nähnyt. Ja kaasarin kurkun kulmakin on juuri Tomokseen oikea. Esim. Puchissa kaasari tulee hieman eri kulmaan. Soita Tomoksen tehtaalle jos noin kovin vaivaa! Jokatapauksessa mulla on aina vakiokaasari toiminut ilman mitään toimintahäiriöitä ja antaa tehoa tarpeeksi 70km/h vauhdin saamiseksi. Riittää ainakin mulle....

Koska kannenlasku on niin vaivalloista hiomapaperin todella nopean kulumisen takia, enkä ole koneistamollakaan päässyt kantta laskettamaan niin joudun Solikan piristyksen osalta tyytymään kaasarin vaihtoon suurempaan. Millään muulla helpohkolla tavalla ei taida tehoa saada lisää?

Specialisti kirjoitti:Sulla on varmaan luisti/luistinreikä tai neulasuutin kulunut. Voihan sulla olla mopossa häikkää muuallakin kun kaasarissa. Esim. kampuran stefat jos vuotaa, niin se aiheuttaa koneen epämääräistä röpeltelyä, nykimistä tai booailua.

Voisikohan olla? En kyllä uskoisi, että kaasari kuluu pitkässäkään käytössä sikäli, että se vaikuttaa kaasuttimen toimintaan.

En myöskään uskoisi, että stefat vuotavat, kun ne on kuitenkin vaihdettu laakereiden kanssa uusiin jo aiemmin mainitusti Solikan peruskorjaus/entisöinti-urakassa noin vuonna 2003. Sen jälkeen Sollella on ajettu noin 3000 - 4000 km. Pitäisi niiden nyt ainakin kestää vuotamatta se 10 000 km, eikö vaan. Lisäksi stefat olivat täysin valmistusvirheettömiäkin.
Masku-Mas kirjoitti:Voisikohan olla? En kyllä uskoisi, että kaasari kuluu pitkässäkään käytössä sikäli, että se vaikuttaa kaasuttimen toimintaan.

Kyllä muuten kuluu! Mulla on yksi SM:än kaasari jossa luistinreikä niin kulunut, että luisti heiluu ja pyörii ihan miten sattuu. Se luisti ohjuritappikin oli kulunut kokonaan pois. Kyllä se alumiini aika kuluva materiaali kuitenkin on. Joissain kalliissa kaasareissa on luistinreikä kromipinnoitettu, jolloin se kestää luonnollisesti pidempään.

Masku-Mas kirjoitti:En myöskään uskoisi, että stefat vuotavat, kun ne on kuitenkin vaihdettu laakereiden kanssa uusiin jo aiemmin mainitusti Solikan peruskorjaus/entisöinti-urakassa noin vuonna 2003. Sen jälkeen Sollella on ajettu noin 3000 - 4000 km. Pitäisi niiden nyt ainakin kestää vuotamatta se 10 000 km, eikö vaan. Lisäksi stefat olivat täysin valmistusvirheettömiäkin.

Mitä bensaa ja öljyä käytät? Ainakin 95 bensa kuivattaa stefoja, minkä tekee myös täyssynteettiset öljyt. Näin sanoi paikallisessa mopo ja polkupyöräkorjaamossa. 98 bensaa ja mineraali/puolisynteettistä öljyä tankiin niin stefat kestää. Toki imuvuotoja voi olla muuallakin. Kato ainakin imulaipan ja sylinterin alapään tiivikkeet...
Specialisti kirjoitti:Ainakin 95 bensa kuivattaa stefoja, minkä tekee myös täyssynteettiset öljyt. Näin sanoi paikallisessa mopo ja polkupyöräkorjaamossa. 98 bensaa ja mineraali/puolisynteettistä öljyä tankiin niin stefat kestää.

Tuota en kyllä usko, sollellani on käytetty 95 vuodesta -75 ja stefat melkein kiiltävät eikä niitä ole kertaakaan vaihdettu, eli ne ovat vieläkin alkuperäiset. Niin ja sisäänajosta asti 2% öljyseoksella, nyt käytössä viimeise 5000km jotain normi low-smoke-öljyä.

Stefoista vielä sen verran että kerran oli kampiakseli työntänyt vauhtipyörän puoleisen stefan vinoon niin että yhdestä reunasta vuosi bensa seosta suoraan puolille. Silloin kone alkoi aivan odottamatta protisemään, mopo alkoi nykiä paikoin yllättäen kiihdytti. Tämän seurauksena lisävalo puola suli.

Kaasuttimesta sen verran kun vaihdoin 11mm bing, porattuun 14mm bingiin, koneestä ei löytynyt yhtään lisää huippuja mutta vääntöä aivan odottamattomasti sekä ottaa kierroksia paljon nopeammin.
Olen käyttänyt 98-bensaa ja kyllä, täyssynteettistä öljyä, koska se on parasta voiteluominaisuuksiltaan. Tuo mainitsemani pätkiminen alkoi siitä, kun laitoin Power Filsun ja säätösuuttimen. Eli kaasarin neula ja neulasuutin eivät varmaankaan riitä enää keskikierroksilla. Nyt hoksasin myös, sen, että kun tuossa Bingissä ei ole ollut edes kohokammion ja luistinkannen sekä pääsuuttimen tiivisteitäkään niin niistähän voi tulla imuvuotoa varsinkin juuri keski- ja pikkukaasulla luistin moottorinpuoleisella puolella alipaineen ollessa suurimmillaan!

Näin lopuksi, eli Tunturin SUORAAN menevä imukaula (Euro Motor Centeriltä) käy Solikkaan, pitäisi todellakin saada jo tilaus menemään?
Zeta kirjoitti:Tuota en kyllä usko, sollellani on käytetty 95 vuodesta -75 ja stefat melkein kiiltävät eikä niitä ole kertaakaan vaihdettu, eli ne ovat vieläkin alkuperäiset. Niin ja sisäänajosta asti 2% öljyseoksella, nyt käytössä viimeise 5000km jotain normi low-smoke-öljyä.

Kyllähän tuo itseänikin hieman epäilyttää, mutta kait se on uskottava. Mulla on semmonen 350cc Jawa vm.02, niin maahantuoja kielsi ehdottomasti käyttämästä täyssynteettisiä öljyjä. Perusteli sen sillä, että kuivatttaa tiivisteitä. Solleen olen kyllä aina tunkenut halvimpia Teboilin öljyjä, kuten 2t-mixiä ja 2t-bikeä. Ainakin mopoissa tuo kuivattava vaikutus lienee aika marginaalinen...
"Voisikohan olla? En kyllä uskoisi, että kaasari kuluu pitkässäkään käytössä sikäli, että se vaikuttaa kaasuttimen toimintaan."

Khyllä se vaan kuluu, itellä 74 solifer jossa oli alkuperäinen seosputki ja neula, huomaa hyvin kun on seosputken reikä kulunut, vaihdoin "uuden" yhdestä bingin rungoistani ja rupes toimimaan paremmin.
Näin lopuksi, eli Tunturin SUORAAN menevä imukaula (Euro Motor Centeriltä) käy Solikkaan, pitäisi todellakin saada jo tilaus menemään?
Tältä sivulta tuotekoodilla KA-IK14-SM: http://shop.emc24.fi/WebRoot/495016/shop...arent4=285
Masku-Mas kirjoitti:Näin lopuksi, eli Tunturin SUORAAN menevä imukaula (Euro Motor Centeriltä) käy Solikkaan, pitäisi todellakin saada jo tilaus menemään?
Tältä sivulta tuotekoodilla KA-IK14-SM: http://shop.emc24.fi/WebRoot/495016/shop...arent4=285
Tämä on todellakin viimeinen kerta, eikö kukaan osaa antaa selventävää vastausta???!!! Confused
Elikäs paketti tuli EMC:ltä jo eilen. Imukaulan laippa piti kääntää vaan 90° itsensä ympäri ja kulma oli siten juuri sopiva, että kaasari tulee suoraan. Hieman joutui lyhentämään myös imukaulaa, että se käy. En vielä ole päässyt kokeilemaan, kun KAASUVAIJERIN PITUUS EI RIITÄ!! Mistä ihmeestä tuo johtuu, kun kerran aikaisemminkin olen koettanut SHA:ta Sollessa ja kaasuvaijerin pituus riitti??? Nyt vaijeri tulee juuri ja juuri kaasarin vaijeritunnelista (en keksinyt muuta sanaa sille; putki jonka läpi kaasuvaijeri kulkee) ulos. Pitänee vissiinkin lyhentää sitten kaasuvaijerin suojaa sen verran, että vaijeri yltää tarpeeksi kaasarin sisään? Vaijeri on nimenomaan tuota kaasaria varten eli Bingille on omansa vaijeri, jota en ala lyhentelemään.
Nyton kaasari paikallaan, ja EI TOIMI! Crying or Very sad No toimii!! Nauru Ei vois paremmin toimia, kiihtyvyyttä ja VÄÄNTÖÄ tuli rutkasti lisää. Kaikki röpeltelyt ja sellaiset jäivät pois. Moottori ottaa kierroksiakin paljon äkäisemmin. Seosta pitää vaan vielä saada pikkasen ohuemmalle (Murphyn lailla, EMC:ltä tulleessa paketissa ei juuri sitä 65 -suutinta ollut, vaikka nettikaupan mukaan oli saatavilla. Noh, toisaalta menipähän rahaa 2,50 ¤ vähemmän mutta sillä suuttimela seos ei olisi ollut liian paksu. Täytyy hankkia jostakin muualta suunnilleen sen 65:n kokoinen suutin. Nyt paikallaan on seitsemänkymppinen suutin.)

Niin äläs Specialisti turhaan levitä huonoa mainetta tuon kaasarin toimimisesta Soliferissa! Eikä kannata ottaa tätä silti loukkauksena!

Confused
Masku-Mas kirjoitti:Niin äläs Specialisti turhaan levitä huonoa mainetta tuon kaasarin toimimisesta Soliferissa! Eikä kannata ottaa tätä silti loukkauksena!

Katos pakanaa!? No hyvä kun toimii. Ite olen kahta eri SHA:ta solkussa kokeillut, mutta en ollut tyytyväinen kumpaankaan. Vakiokaasariin olen ollut enemmän kuin tyytyväinen. Toiminta on niin jouheaa kun vaan voi olla, kun taas SHA:lla oli ongelmia moottorijarrutuksen jälkeen kaasua lisättäessä. No ilmeisesti ovat nämä Solikat niin yksilöitä, ettei mitään yleispätevää kaikissa toimivaa kaasaria olekkaan...(muuta kuin vakiokaasari)

Veikkaan että sulla oli vakiokaasari liian kulunut tai hounoissa säädöissä. Onko sulla muuten siinä SHA:ssa se sen vakioputsari kiinni? Se on nimittäin melko ahdistava, joten tilalle kannattaa viritellä jokin vaahtomuovi-patentti.
Näin on asian laita, että aion pikimmiten saada vaihdetuksi sen vakion nuha-ilmasuotimen juuri vaahtomuovityyppiseksi. Taitaa suodatin raaka-aineeksi käydä normaali pesusieni, jonka leikkaa esim. Unifilterin malliseksi eli ikäänkuin juomalasin malliseksi eli lieriö, jonka toinen pää on auki, joka menee kaasarin imukurkun karhennusten päälle bandylla kiinni. Sitten vain öljyää sen suotimen ja vóila!

Nyt muuten on niin, että kone alkaa röpöttämään kaasu pohjassa ajettaessa, kun vauhti nousee yli 40, mutta se johtuu tietysti vakioputsarin ilman läpivirtauskapasiteetin loppuessa yläkierroksilla.

Oli kyllä tosi kummallista, kun vakiokaasarilla pätkytteli aina kun kiihdytteli matalilta kierroksilta niin ensin aina röpelsi ennenkuin alkoi vetämään. Eikä ollut ainakaan huonoissa säädöissä, kun säätösuutin ja neula olivat juuri oikein säädetty.
Sivut: 1 2 3