Soliferia

Täysversio: Museorekisteri
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Sivut: 1 2
Saako vanhoja, yli 30 vuotta olevia solifereita museokilpiin?
Saa jos on kunnostettu alkuperäiskuntoon.
Eikös museorekisterillä varustettuja ajoneuvoja koske jokin ajorajoitus? Kuten saa ajaa tyyliin 3kk vuodessa?
Koskee, saa ajaa 30 päivää vuodessa "herrasmiessopimuksena", eli luotetaan siihen, ettei ajeta tuon enempää. Tässä tietoa koskien museoajoneuvoja Suomen Automobiili-Historiallinen Klubi Ry:n internet-sivuilta samat säännöt koskevat myös mm. mopoja):

Lainaus:Määritelmä museoajoneuvosta

Määritelmät museoajoneuvosta ovat alkujaan peräisin jo vuodelta 1978, jolloin liikenneministeriön päätöksellä määriteltiin perusteet museoajoneuvolle. Määritelmät pysyivät muuttumattomina aina vuoteen 2003 asti, jolloin astui voimaan uusi ajoneuvolaki. Uudistettu ajoneuvolaki vahvistettiin 12.12.2002, ja laki astuu voimaan 1.1.2003 (katso myös kappale "Uuden ajoneuvolain voimaantulo". Uudistetussa laissa museoajoneuvomääritelmä kuuluu seuraavasti (Ajoneuvolaki, luku 2, 24. §):
Museoajoneuvo on katsastustoimipaikan valtakunnallisen rekisteröidyn museoajoneuvo- järjestön lausunnon perusteella museoajoneuvoksi hyväksymä ajoneuvo, jonka valmistus- vuoden päättymisestä on kulunut vähintään 30 vuotta ja joka on säilytetty alkuperäistä vastaavassa kunnossa tai entistetty asianmukaisesti.

Ajoneuvohallintokeskus voi antaa tarkempia ohjeita 1. momentissa tarkoitetun lausunnon sisällöstä ja menettelystä hyväksyttäessä ajoneuvo museoajoneuvoksi.


Uuden ajoneuvolain voimaantulo

Ajoneuvolain luvussa 13, 100. § määritellään lain voimaantulo museoajoneuvomäärityksen osalta seuraavasti: Museoajoneuvon luokitusta koskevan 24. §:n 1. momentin säännös museoajoneuvon 30 vuoden ikärajasta tulee voimaan 1. päivänä tammikuuta 2008, johon saakka sovelletaan ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen (1256/1992) mukaista ikärajaa.

Asetus 1256/1992 (aiempi museoajoneuvomääritelmä)


Asetuksen 1256/1992 21. § määrittelee museoajoneuvon hyväksymisiän:

Museoajoneuvo on valtakunnallisen rekisteröidyn museoajoneuvojärjestön hyväksymä ajoneuvo, jonka valmistusvuoden päättymisestä on kulunut vähintään 25 vuotta ja joka on säilytetty alkuperäistä vastaavassa kunnossa tai entistetty asianmukaisesti.

Museoajoneuvotarkistuksessa siis noudatetaan 25 vuoden ikärajaa aina vuoteen 2008
asti, jolloin raja nousee 30 vuoteen. Muilta osin uudistettu ajoneuvolaki astuu voimaan
1.1.2003, ja se kumoaa näiltä osin asetuksen 1256/1992.



Museoajoneuvoksi hyväksymisen edellytykset (tekniset asiat)

Museoajoneuvon kuntoa arvioitaessa laki määrittelee hyväksymisehdot, siis iän lisäksi myös, että se vastaa alkuperäistä kuntoa tai on entistetty asianmukaisesti.

Alkuperäiskunnolla ymmärretään sitä, että ajoneuvo on säilytetty rakenteeltaan ja ulkoasultaan yksityiskohtia myöten alkuperäisenä, siis lähes sellaisena kuin se valmistuslinjalta tullessaan on ollut. Ajoneuvon korin, moottoritilan ja tavaratilan on oltava puhtaat. Maalausten ja muiden pintakäsittelyjen on oltava alkuperäistä vastaavassa kunnossa. Korin ja tavaratilan sisustusmateriaalien on oltava puhtaat ja ehjät. Ruostevaurioita ei museoajoneuvossa saa olla.

Entistäminen tarkoittaa kunnostustyötä, jonka tuloksena ajoneuvo mahdollisimman
tarkoin vastaa alkuperäistä mallia rakenteeltaan ja ulkoasultaan.

Poikkeuksena edellä mainittuihin vaatimuksiin on, että museoajoneuvoon saa asentaa hyväksyttyjä liikenneturvallisuutta edistäviä laitteita (esim. turvavyöt, suuntavalot, heijastimet jne.). Museoajoneuvoon on myös meistettävä valmistenumero, jos sitä ei valmistajan toimesta ole tehty. Valmistenumero meistetään ajoneuvon runkopalkkiin oikealle puolelle selvästi näkyvään paikkaan tai itsekantavissa korirakenteissa korin kiinteään osaan helposti näkyvään paikkaan.



Museoajoneuvoksi hyväksyminen

Mikäli ajoneuvosi täyttää edellä mainitut vaatimukset, sille voidaan kirjoittaa valtakunnallisen museoajoneuvojärjestön myöntämä museoajoneuvolausunto. Ajoneuvon omistaja vakuuttaa museoajoneuvolausunnon omalla nimikirjoituksellaan, että hänen antamansa tiedot ajoneuvosta ovat oikeat. Samalla hän sitoutuu ottamaan ajoneuvolle ajoneuvon käyttöä rajoittavan museoajoneuvovakuutuksen. Museoajoneuvovakuutuksen oikeuttama käyttöaika on korkeintaan 30 päivää vuodessa.




Tarkastustilaisuuteen on varattava seuraavaa aineistoa ajoneuvosta

• rekisteriotteen teknillinen osa

• teknisiä tietoja sisältävää kirjallisuutta

(omistajan käsikirja, korjaamokäsikirja, varaosakirja tai muita ajoneuvoa käsitteleviä teoksia)


Lisäksi, jos ajoneuvo ei ole ollut aikaisemmin Suomessa rekisterissä:

• ulkomainen rekisteröintitodistus (rekisteriote) ja selvitys omistusoikeudesta

• tullaustodistus, jos ajoneuvo tuodaan EU-maiden ulkopuolelta

Museoajoneuvolausuntoa ja arkistointia varten tarvitaan ajoneuvosta neljä kappaletta samanlaisia valokuvia. Lomakkeen ruutukoko kuvia varten on 8,5 x 12 cm.

Kuva otetaan etuviistosta, auton vasemmalta puolelta, jolloin keulan koko
on välillä 1/3 maksimissaan 1/2 (katso vieressä oleva malli). Auton tulisi täyttää suurin osa kuva-alasta. Kuvan taustan tulisi olla mahdollisimman tasainen ja rauhallinen, sekä väritykseltään sellainen, että auto siitä hyvin erottuu.
Ei myöskään ole suotavaa, että kuvasssa esiintyy henkilöitä tai muita häiriötekijöitä.
Muista, että ilman kuvia et voi saada museoajoneuvolausuntoa.

Kun kuvaat autoa ja kuvista valmistetaan niin sanottuja kymppikuvia (koko 10 x 15 cm),
ota kuvat sen verran kaukaa, että ajoneuvon pituus valmiissa kuvassa on 10 - 11 cm. Näin kuvasta voi leikkaamalla saada oikean kokoisia. Jos käytät kuvaukseen digitaalikameraa, kopiot kuvista on tulostettava valokuvauspaperille.

Kuvassa Dodge Charger 2 d Sports HT Coupé XP 29, vm. 1968. Autossa on joitain aikakauden lisävarusteita.




Historiatiedot ajoneuvosta

Auton historiatiedoista kirjoitetaan lyhyt (muutaman rivin) selvitys, josta selviää ajoneuvon omistussuhteet, ajoneuvon entisöintivaiheet, ajoneuvon erityispiirteet yms.



Toimenpiteet museoajoneuvoksi hyväksymisen jälkeen

Ajoneuvo museoajoneuvolausuntoineen esitetään katsastustoimipaikalla, tapauksesta riippuen, joko rekisteröinti- tai muutoskatsastuksessa, jolloin se merkitään rekisteriin museoajoneuvoksi.

Katsastustoimipaikalla on saatavissa museoajoneuvoksi hyväksytylle ajoneuvolle mustapohjaisia rekisterikilpiä ns. museoajoneuvokilpiä. Vuoden 1972 jälkeen otettiin käyttöön valkopohjaiset rekisterikilvet.



Museoajoneuvoja koskevat poikkeukset yleisistä määräyksistä

• museoajoneuvon määräaikaiskatsastus suoritetaan ennen 1.1.1960 käyttöön otetuilla ajoneuvoilla joka neljäs vuosi ja uudemmilla museoajoneuvoilla joka toinen vuosi kesäkuun loppuun mennessä. Katsastusohje koskee niitä museoajoneuvoja, jotka on velvoitettu määräaikaiskatsastukseen.

• "talvirengaspakko" ei koske museoajoneuvoja

• ajoneuvovero (dieselvero ja käyttömaksu) ei koske museoajoneuvoja

• käyttö sallittu 30 päivää vuodessa

• jo hyväksyttyyn museoajoneuvoon ei saa tehdä muutoksia

MUSEOAJONEUVOA EI OLE TARKOITETTU JOKAPÄIVÄISEEN LIIKKUMISEEN,
EIKÄ LUVANVARAISEEN LIIKENTEESEEN.




Muuta huomattavaa museoajoneuvoista

MA-todistus on ajoneuvon omistajan ja valtakunnallisen rekisteröidyn ma-järjestön välinen kirjallinen sopimus. Omistaja sitoutuu allekirjoituksellaan noudattamaan ma-lausunnossa mainittuja ehtoja. Näin ollen ajoneuvoille on otettava museoajoneuvoille neuvoteltu liikennevakuutus, jolloin ajoneuvon käyttöoikeus on 30 päivänä vuodessa. SA-HK suosittaa määräaikaiskatsastuksen piiriin kuuluville ajoneuvoille uusintatarkastuksen suorittamista
15 vuoden välein ja muille 8 vuoden välein.

Mikäli määräaikaiskatsastuksen yhteydessä katsastusmies toteaa, että ajoneuvo ei täytä MA-rekisteröinnin vaatimuksia, hän voi poistaa ajoneuvon MA-rekisteristä.



Museoajoneuvotarkastus

Tarkastusmaksu on SA-HK:n jäseniltä 70 euroa ja muilta 140 euroa.
Hylätystä tarkastuksesta peritään 20 euroa. Tarkastaja voi periä
tarkastusmaksun lisäksi tarkastuksesta aiheutuvat matkakulut. Maksu peritään tarkastuksen yhteydessä. Varaa käteistä rahaa maksamiseen, pankkikortti ei valitettavasti käy maksuvälineenä. SA-HK:n vuoden 2007 museoajoneuvotarkastajat on lueteltu alla. Voit myös katsoa ja tulostaa luettelon PDF-muodossa tästä.

1. HELSINGIN SEUTU
Martti Peltonen, Helsinki **
(09) 503 1214, 040 342 7029
martti.peltonen@deltamotor.fi

Veikko Karjalainen, Järvelä
(03) 765 5159, 040 575 3719
veikko.karjalainen@kolumbus.fi

Juha Muukka, Vantaa
040 751 6729
juha.muukka@kolumbus.fi

Esko Nurminen, Kerava **
040 836 1638, 0400 869 642
esko.nurminen@elisanet.fi

Veijo Pesonen, Järvenpää
(09) 286 277, 0400 470 077

Markku Pönkänen, Hyvinkää
(019) 453 043, 050 535 3798

Tom Rönnberg, Espoo *
(09) 804 3336, 050 368 7263
tom.ronnberg@diff.fi

Pekka Urtamo, Hyvinkää
040 530 8630
pekka@urtamo.com

2. TURUN SEUTU

Alpo Penttinen, Nousiainen *
(02) 431 7023, 0500 593 970
alpo.penttinen@kolumbus.fi

Jari Krouvila, Masku *
0400 114 143, t. (02) 432 9957

Seppo Mikkola, Raisio
(02) 438 7975, t. (02) 438 0354

3. SATAKUNTA

Matti Vihervirta, Harjavalta
työ (02) 674 1341
matti.vihervirta@
harjavaltalainen.com

Yrjö Kaasalainen, Harjavalta *
(02) 674 0250, 0400 626 770
yrjo.kaasalainen@luukku.com

Veikko Pykilä, Pori
(02) 635 2541

Ari Rantala, Nakkila
(02) 537 3502, 0400 685 882
arska.rantala@luukku.com

4. TAMPEREEN SEUTU

Arto Rantala, Tampere *
0400 838 355
arto.rantala@tuubi.net

Hannu Lampinen, Pirkkala **
hannu.lampinen@elisanet.fi

Håkan Sandbacka, Ylöjärvi
0400 624 364

5. PÄIJÄT-HÄME

Antti Vähälä, Vesivehmaa
(03) 784 4015, 040 555 9265
leantti@phnet.fi

Janne Laaksonen, Hollola
(03) 787 2775, 040 726 5202
janne.laaksonen@hartwall.fi

Klaus Lindholm, Heinola
(03) 718 8620, 040 726 3725

Esa Suomi, Lahti *
(03) 756 2009, 050 540 0756
esa.suomi@a-katsastus.fi

Mauri Tossavainen, Lahti
(03) 734 7260

6. KYMENLAAKSO

Keijo Rosilainen, Kotka
(05) 228 3778, 050 322 9204

Kaj Björklund, Kotka *
0500 606 371
myyntibo@kolumbus.fi

Timo Kaunonen, Kouvola
(05) 371 3531, 041 431 0217
timo.kaunonen@nic.fi

Veli Vartiala, Pilkanmaa
0400 760 609
7. MIKKELIN SEUTU

Pekka Tuhkalainen, Mikkeli
(015) 170 230, 050 517 0230
pekka.tuhkalainen@
dnainternet.net

Arto Hynninen, Mikkeli
044 798 480

Timo Volanen, Mäntyharju *
(015) 685 248, 0400 975 073
timo.volanen@pp.inet.fi

8. KESKI-SUOMI

Pekka Salonen, Jyväskylä
(014) 272 895, 040 528 2691

Jyrki Taipale, Uurainen **
0500 448 812, t. (030) 731 415
jyrki.taipale@vr.fi

9. SEINÄJOEN SEUTU

Heikki Kotiranta, Seinäjoki
(06) 414 0284, 0400 311 421

Jouni Kallio, Kurikka *
040 500 3212
jouni.kallio@netikka.fi

Rauno Mäkelä-Lammi, Jalasjärvi
(06) 456 0548

Arto Mäkinen, Alavus
(06) 512 0527

10. VAASAN SEUTU

Keijo Kiuru, Vaasa
0400 699 145
keijo.kiuru@luukku.com

Pauli Niemiharju, Vaasa
(06) 312 2983, 0400 905 305

Niilo Säntti, Vaasa
044 556 0965
niilo.santti@ajanhammas.fi

11. JAKOBSTADSNEJDEN/
KESKI-POHJANMAA

Dage Groop, Bennäs
(06) 729 0174, 0400 260 230
dage.groop@gmail.com

Paavo Honkala, Kälviä
(06) 835 0330, 050 528 9986

John Strang, Jakobstad
(06) 723 6211, 050 350 3125

12. SAVO

Pentti Ihamäki,
Leppävirta *
(017) 554 2352,0400 913 700

Ari Borg, Iisalmi
(017) 823 550, 0400 372 028

13. POHJOIS-KARJALA

Lauri Pietarinen, Liperi
(013) 658 328, 0500 173 350

Jouko Vaakanainen, Lieksa
0500 333 056
jouko.vaakanainen@pp.inet.fi

14. KAINUU

Paavo Puheloinen, Sotkamo
(08 ) 668 370, 040 709 0349
paavo.puheloinen@tutka.net

Jukka Lukkari, Sotkamo
(08 ) 661 331

Aki Tegelberg, Kontiomäki
040 505 3294
ate2200@suomi24.fi

15. OULUN SEUTU

Teuvo Vuortio, Oulu *
(08 ) 344 318, 0400 399 419

Jorma Hakala, Pattijoki
(08 ) 265 022, 050 555 1194

Pentti Honka, Liminka *
(08 ) 384 750, 0400 286 925

Arto Nykänen, Oulu
(08 ) 556 6989, 040 821 2134
arto.nykanen@oulu.fi

Pentti Pietilä, Oulu
(08 ) 311 9938, 0400 382 611
pentti_pietila@luukku.com
16. LAPPI

Tapani Juntunen, Rovaniemi
(016) 344 495,
0400 609 194
tapani.juntunen@pp2.inet.fi

Pauli Lauri, Ylitornio
(016) 571 427

Jari Salmi, Kemi **
0400 891 905
jari.salmi@pp8.inet.fi

Lauri Seppänen, Rovaniemi
(016) 342 2127

Yrjö Vuorinen, Pello
(016) 512 210,
0400 666 634

18. HÄME

Juhani Jalava, Hämeenlinna
040 827 9555
jallu@autoporssi.fi

Mauno Kumpulainen, Forssa
(03) 422 5458,
0400 474 879

Esa Nieminen, Hämeenlinna
(03) 618 3240,
040 767 2270

21. PARKANON SEUTU

Kalevi Honkaniemi, Parkano
(03) 448 2877,
041 446 1061
kalevi.honkaniemi@ippnet.fi

Kari Alakoski, Parkano
(03) 448 1843,
0400 834 475

Juho Kuusikko, Parkano
(03) 448 2238

22. ETELÄ-KARJALA

Veikko Lehtola, Imatra
050 598 0338

Keijo Räisänen, Ruokolahti
0500 754 321
keijo.raisanen@katsastajat.com

Tenho Simola, Lappeenranta
040 547 2819,
040 547 2819

Tuomo Vormisto, Joutseno
(05) 413 2548,
040 731 7495

24. KOILLIS-SAVO

Markku Sirviö, Polvijärvi
045 632 3160,
(075) 323 3160
markku.sirvio@a-katsastus

Aulis Hartikainen, Juankoski *
(017) 613 270,
0400 576 212

Veli-Matti Miettinen, Nilsiä
(017) 269 121,
0400 452 555


* erikoisalana kuorma-autot
** erikoisalana kilpa- ja ralliautot

Muita sivuja, joilta löytyy tietoa museokatsastuksesta:
Jos joku aikoo/on museorekisteröinyt moponsa niin voisi laittaa kattavaa selostusta koko prosessista Hymy
tuossahan ne on selostettu eli: vierestä katselleena ei omakohtaista kokemusta!

valokuvia : iso plus jos vanhoja myös mukana miltä se joskus silloin näytti.

esitteitä/alkuperäisiä rekisteriotteita noh auto sotketaan mukaan.

omistusuhteet pitää olla tiedossa,ei riitä serkun kaima....

kaikki alkuperäistä. johtojen värit pitää täsmätä ja muutenkin 100pisteen entisöinti. tosin myös on nähty että ajanpatinakin kelpaa museoleimaan.
Niin museokatsastetulla saa ajaa 30 päivää vuodessa, ei 30 kertaa. Mopoa museokatsastettaessa mopon pitää olla entisöity alkuperaiseen asuun tai sen pitää olla siistissä alkuperäisessä kunnossa. Eli käytöstä ja ajasta johtuvaa kulumista saa olla, mutta ei huonosta säilytyksestä johtuvaa esim. ruostetta.Shocked
Korjattu! Niinhän se on, että 30 PÄIVÄÄ, eikä 30 kertaa vuodessa.
Saisko mun solikan museo rekkareihin tuolla kunnolla???Nauru
no kaikki vakio-osat tarakasta lähtien pitäisi olla tallessa kaikkien kromi /maaliosien pitäisi olla bling bling eli ei ruostetta ja sen pitäisi ollla umpi vakio.
Siinä on melkein kaikki vakiota paitsi se 13 etu-ratasNauru
Sen pitää olle juuri sellainen kuin kaupasta haettuna.
juuri näin! mutta mitäköhän sanoisivat jos menis ylientisöinniksi elli esim maalipinta ois kiiltävämpi mitä uutena.
mopomies kirjoitti:juuri näin! mutta mitäköhän sanoisivat jos menis ylientisöinniksi elli esim maalipinta ois kiiltävämpi mitä uutena.

Menisikö se tommoisella maalipinnalla läpi??? Se on ihan alkuperäinen maali pinta.Nauru
Saattashan se munkilla mennäRazz On kyllä silti aika paljo tekemistä tuossa solkussa et saat museorekkarii.
Sivut: 1 2