Soliferia

Täysversio: Mikä vikana?
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Vm.82-83  vaihettiin uusi kampiakseli,kiertokanki,porautus ja uusi mäntä, kampiakselin laakerit ja muihin akseleihin uudet stefat. Uusi virtapuoli myös. 
Käytiin ajamassa pikku lenkki n. 500 km kahteen päivään. 
Mopo pelas hyvin ,mutta kun oikein kovasti luukuttaa kaasu pohjassa muutaman minuutin tasasella tien pätkällä, niin joku leikkaa kiinni muutamaksi sekunniksi ja matka katkeaa siihen. Mopo lähtee samantien käyntiin kun on pysäytetty ,useasti matka jatkui ilman pysähtymistäkin. 
Vikaa ei ilmennyt jos ajeli vaihtelevalla kaasulla tasaiset osuudet, ylämäet sai kyllä päästellä hanat auki. En ole vielä aukaissut sylinteriä,mutta epäilen että se ei ole mäntä mikä narahtaa kiinni.. Mopo kuitenkin toimii erityisen hyvin muuten ja vetoa riittää.  Kiinni leikkaaminen on tapahtunut jo noin 10 kertaa.

Voisiko syy löytyä kytkimen puolelta ? vaikka löysäsimme kytkimen pultin jo ensimmäisen 10 km kohdalla ja reissu ajettiin ilman kytkintä .
Kyllä se lämpöleikkaamiselta kuulostaa, eli kone lämpeää likaa, käy liian laihalla tai sitten joku muu vika, kuten väärä porauksen tiukkuus, tai männänrenkaiden katkosvälys liian pieni.
Voi johtua myös noista kaikista, sytty aavistuksen pielessä, vähän liian laihalla, vähän liian tiukka välys niin jo rupeaa leikkailemaan ilman selvää syytä.

Itellä oli vastaavia ongelmia viime talvena kelkan kanssa kun männän renkaiden katkos välys oli uutenakin 0,05mm, kun valmistajan suositus oli minimissään 0,17mm. Toimi hyvin kevyessä ajossa, mutta kovemmassa vedossa leikkaili kiinni.
Kone pitää ajaa sisään, se noin 500km jonka aikana vaihtelevaa ajoa mutta ei urku auki ajoa koska palikat hakee paikkaansa sisäänajossa.
Mutta eikö 10 kerran kiinnileikkaaminen jättäisi jo sylinteriin ja mäntään semmoset vauriot että sen huomaisi ajaessakin ? Nopeus ja veto ei ole huonontunut yhtään
No kyllä siellä voi männänrengas olla jumissa mutta toimii silti.
Ite kyllä avaisin ja tarkistaisin paikat, turha sitten koneistamoa syyttää jos metallilastua koneessa ja mäntä sökö.
(22.08.2016, 23:06)PohjosenPoika kirjoitti: [ -> ]Mutta eikö 10 kerran kiinnileikkaaminen jättäisi jo sylinteriin ja mäntään semmoset vauriot että sen huomaisi ajaessakin ? Nopeus ja veto ei ole huonontunut yhtään

Anna palaa niin kauan kun kestää,jos ei hyvät neuvot kelpaa toisilta.
(23.08.2016, 6:51)artoko kirjoitti: [ -> ]
(22.08.2016, 23:06)PohjosenPoika kirjoitti: [ -> ]Mutta eikö 10 kerran kiinnileikkaaminen jättäisi jo sylinteriin ja mäntään semmoset vauriot että sen huomaisi ajaessakin ? Nopeus ja veto ei ole huonontunut yhtään

Anna palaa niin kauan kun kestää,jos ei hyvät neuvot kelpaa toisilta.

Mitä neuvoja sinulta on tullut ?
Eipä mitään koska Jakelta ja solifer sm86 on jo tullut, samat neuvot oisivat olleet minullakin mutta laitan silti omani sisäänajo n. 500km ,4% bensa seos, numeroo tai kahta suurempi suutin jos säätäsuutin rikkaampi seos,ajo vaihtelevilla kierroksilla nämä on ihan perusasioita kun poraus ja mäntä remontti tehty.
Nykypäivän öljyillä riittää 2.5-3% seos ja se suutin millä normaalisti ajellaan, vedätystä pitäis välttää sisäänajossa ja kone kannattaa antaa lämmetä ennen ajoa ja kun on uusittu kampuraa ym niin öljyt kannattaa vaihtaa 1000km ajon jälkeen.

Hymyilyttää kun kossit foorumeilla haukkuu virityssarjat ym palikat paskalaatuisiksi kun leikkaa niin helposti, taitaa se vika löytyä kuskista / asentajasta.
Thermomat koneelle sisäänajo ohjeet