Soliferia

Täysversio: Sytytyksen säätö
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Sivut: 1 2
Exportin kone menossa kasaan tai on jo kasassa mutta sytytyksen säätö jäi vielä vaiheeseen.

Hommasin tämmöisen työkalunkin siihen: http://www.finmopo.fi/sytytysennakon-saa...-1148.html

Wikistä sitten löysin että sytytysennakko pitäs olla 1.7-2.0mm ja kärkiväli 0.35 - 0.45mm. Nuo mitat on selviä kyllä, mutta ongelma koskee lähinnä tuon työkalun käyttöä. Onko kukaan tuota käyttänyt ja mikä siinä se juju™ on? Hetken aikaa sitä pyörittelin, mutta en ihan päässy perille kuinka tuo mittaosuus tuossa toimii. Tulpan paikallehan tuo ruuvataan ja sillä pystyy yläkuolokohdan hakemaan.

Voishan tuo selvitäkin jos lisää pyörittelee, mutta jos joku kerkeää huomiseen mennessä vastaamaan niin jos selviäis vähemmällä pyöritelyllä. Lienee taas sarjassamme 'liian yksinkertainen'.
Varmaan olis työntömitallakin pärjännyt, mutta eipä tullut taas tutkittua etukäteen tuota. Autoissa tottunut että sytytys säädetään asteissa eikä milleissä niin arvelin että tuo oli joku hienompikin työkalu. Jos ei tuolla selviä niin täytyy työntömitalla tehdä sitten.
Ilmeisesti nuo lukemat on millimetrejä. Koita pyörittää numero 2 (2mm) viivan kohtaan ja laita sivulla oleva lukitusruuvi kiinni.
Ja mäntä ilmeisesti stoppaa tuohon tappiin oikealla kohtaa?

Varmista lukemat mittaamalla tapin liike.

Itse säädän ruuvimeisselillä tai muulla tapilla sen 2mm silmämääräisesti ja homma toimii.


KP
Tuo helpottaa säätämistä huomattavasti, toiminta sama kun mikrometrissä.
Taisin keksiä nyt miten tuo toimii. Ilmeisesti haetaan ensiksi yläkuolokohta, sitten lukitaan tappi ja pyöritetään tuota säätöä kunnes se on mennyt sen n. 2m syvemmäs pitäen tietysti huoli että mäntä on oikealla puolella yläkuolokohtaa. Kierroksia taitaa tulla kaksi, mutta täytyy se tarkistaa.

Mikrometri on kyllä tuttu työkalu, mutta eipä eilen taas välähtänyt miten tuota käytetään. Näin sitä hyvin nukuttu yö auttaa.
Laitetaan nyt tännekin jos joku ei tuota toista säiettä seuraa.

Sytytystä säätelin, mutta jostain syystä se jää aina liian aikaiselle, vaikka ihan niin myöhäiselle säädin kuin antoi ruuvit/magneeton pohja periksi.

Ao. kuvassa näkee tilanteen.

Vasemmalla on Yläkuolokohta, sitten se 2mm merkki ja oikealla on se mihin sain sytytyksen säädettyä.

Mitä nyt nuita muita keskusteluja luin, niin ollut muillakin hieman samanlaisia ongelmia. Mietin, että voiko tuo jo 'nakuttaa' kun on noin aikaisella, kun tuntuu semmonen terävä nakse toisinaan. Välillä on poiskin. Automiehen stetosskoopilla kuuntelin, että kannesta, kun kuunteli niin kuului koviten. Muuten kyllä käy hyvin (mitä nyt  vähän nykii tasakaasulla, mutta sitä teki ennen magneeton vaihtoakin, mutta ei tehnyt mielestäni silloin +20v sitten). Seokset on nyt hieman rikkaamman puoleiset, kun olen säätösuutinta käyttänyt. Kun laihentaa seosta niin ottaa kierroksia tasamaalla niin että alkaa jo hirvittämään.

[Kuva: IMG_0019.sized.jpg]
Joskus oon kuullut juttua että nuo uustuontanto-osat ei ihan ole sitä mitä pitäisi eli syy voi löytyä niistä.
Forte -merkin puola kesti pari kesää todella vähäistä ajoa ja jonkun toisen tarvikemerkin kärjet hajos ennenkuin sain edes paikalleen.
Täytyy katsoa ajoituslampulla niin saa hieman paremmin vielä kuvan missä se sytyttää ja sitten tutkia jos sais jotenkin sitä pohjalevyä muokattua sen verran että sais pyöräytettyä hieman lisää. Tuolla toisessa säikeessä oli porattu kampiakseliin uusi reikä tapille, mutta koetan sitä välttää nyt.

On kyllä tuo tarvikeosien laatu(tai sen puute) tullut huomattua joten ei olisi pitänyt olla ihme jos magneetossakin on nokka hieman eri kohdassa kuin missä sen pitäs olla.
Jotkut on viilanneet sähköpohjan soikeita kiinnitysreikiä pitemmiksi jolloin saadaan hieman enemmän käännettyä ennakkoa.
Muistaakseni puolat on aika lähellä noita reikiä joten sähköpohjan kiinnitysruuvien kannat pitää olla pienet jotta pohja mahtuu kääntymään, kuusiokoloruuvit on hyvät.

Mutta liika ennakko saa koneen "rätisemään" ja liian myöhäinen reagoimaan kaasuun hitaammin sekä sinistää käyrän.
Kärjet oon säätänyt silmällä, se 0,4mm on liian pieni väli, kärjet tekee helposti kuoppaa kärkipintoihin tuolla välyksellä.
Tuossa hieman modailin pohjaa ja sain sitä pyöräytettyä sen verran, että ajoituslampulla katsoen ajoitus on nyt hyvinkin tarkasti 2mm kohdalla.

Kuitenkaan se aiemminkin ollut särinä/pärinä ei lähtenyt. Otin pätkän videotakin.  Jossain hieman 20s jälkeen se ääni kuuluu selkeiten, mutta kyllä se kuuluu sitä ennenkin. Mielestäni tuota särinää ei ollut n. 20 vuotta sitten kun aiemmin mopoa käyttelin, mutta muista enää niin tarkasti. Voi tietysti olla, että se haittaa mitään ja muuta kuin kovaa ajoa vaan.

Mun mielestä kuullostaa männänrenkailta joka aivan normaali ääni tarvikemännillä, ainakin omat mopot tuohon malliin sirisee/kolisee/pärisee eli anna olla vaan ja ajoa.

Jos vikaa on niin se selviää sitten kun jokin paikka hajoaa. Hymy
Mietinkin, että voisko olla männänrenkaasta tuo ääni, mutta sitten viitsinyt 'ääneen' tuota kertoa, mutta olis näemmä kannattanut. Mutta hyvä tietää ettei ole ainoa mopo joka tuota ääntä pitää. Ilmeisesti 20+ vuotta sitten oli laadukkaampi mäntä jonka tuohon laitoin.

Joo, ei muuta kuin kovaa ajoa sitten vaan. Yleensä koettanut noita vikoja etsiä etukäteen, mutta toisinaan tulee ajettua pihalle jos tuntuu ettei sitä löydy.
Joo kyllähän ainakin finmopolta parempia meteorin mäntiäkin saa mutta hinta on tupla verrattuna tarvikemerkkiin.
Jos en väärin muista niin meteorin mäntä tuolla onkin.
Pahoittelen vanhan keskustelun nostamista, sivuaa omaa ongelmaan parhaillaan.

Solifer Export noin -68 ja Thermomatti on moottori.
Tilanne se että kone laitettu muttereiksi ja kasattu nyt vauhtipyörään saakka, mielestäni kaikki on oikein, pohja on oikein päin eli sytytyspuola hammasrattaan puolella, kärkiväli 0.4 mm, kiila on täysin ehjä ja kaikki osat ovat samoja jotka toimivana purettu.

Koetan saada ennakkoa säädettyä nyt moottori irrallaan kerralla oikein ettei tarvitsisi monesti aukoa.
Ilmeisesti ennakko on noin 2-2,5mm ennen YKK?
Ongelmaksi koituu se että kärjet lähtevät väistämättä aukeamaan tuossa 6-8mm ennen YKK? Eli huomattavasti ennen kuin pitäisi.
Pyöritän vauhtipyörää siis vastapäivään.
Vaikka kuinka pohjaa pyörittää niin ei mitään vaikutusta asiaan.
Eihän näissä vaan ole vp pyörintäsuunta myötäpäivään?
Sivut: 1 2