(09.03.2021, 13:03)luikki kirjoitti: [ -> ]Pahoittelen vanhan keskustelun nostamista, sivuaa omaa ongelmaan parhaillaan.
Solifer Export noin -68 ja Thermomatti on moottori.
Tilanne se että kone laitettu muttereiksi ja kasattu nyt vauhtipyörään saakka, mielestäni kaikki on oikein, pohja on oikein päin eli sytytyspuola hammasrattaan puolella, kärkiväli 0.4 mm, kiila on täysin ehjä ja kaikki osat ovat samoja jotka toimivana purettu.
Koetan saada ennakkoa säädettyä nyt moottori irrallaan kerralla oikein ettei tarvitsisi monesti aukoa.
Ilmeisesti ennakko on noin 2-2,5mm ennen YKK?
Ongelmaksi koituu se että kärjet lähtevät väistämättä aukeamaan tuossa 6-8mm ennen YKK? Eli huomattavasti ennen kuin pitäisi.
Pyöritän vauhtipyörää siis vastapäivään.
Vaikka kuinka pohjaa pyörittää niin ei mitään vaikutusta asiaan.
Eihän näissä vaan ole vp pyörintäsuunta myötäpäivään?
Moi. Kyllä pyörintäsuunta on vastapäivään.Sitten tyhmä kysymys , mut kysyn kuitenkin. Sääditkö ensin kärjet kun ykk oli kohdallaan?
(11.03.2021, 10:47)läskitankki76 kirjoitti: [ -> ] (09.03.2021, 13:03)luikki kirjoitti: [ -> ]Pahoittelen vanhan keskustelun nostamista, sivuaa omaa ongelmaan parhaillaan.
Solifer Export noin -68 ja Thermomatti on moottori.
Tilanne se että kone laitettu muttereiksi ja kasattu nyt vauhtipyörään saakka, mielestäni kaikki on oikein, pohja on oikein päin eli sytytyspuola hammasrattaan puolella, kärkiväli 0.4 mm, kiila on täysin ehjä ja kaikki osat ovat samoja jotka toimivana purettu.
Koetan saada ennakkoa säädettyä nyt moottori irrallaan kerralla oikein ettei tarvitsisi monesti aukoa.
Ilmeisesti ennakko on noin 2-2,5mm ennen YKK?
Ongelmaksi koituu se että kärjet lähtevät väistämättä aukeamaan tuossa 6-8mm ennen YKK? Eli huomattavasti ennen kuin pitäisi.
Pyöritän vauhtipyörää siis vastapäivään.
Vaikka kuinka pohjaa pyörittää niin ei mitään vaikutusta asiaan.
Eihän näissä vaan ole vp pyörintäsuunta myötäpäivään?
Moi. Kyllä pyörintäsuunta on vastapäivään.Sitten tyhmä kysymys , mut kysyn kuitenkin. Sääditkö ensin kärjet kun ykk oli kohdallaan?
Kiitos vastauksesta, tarkoitat varmaan kärkiväliä 0,4mm? Säädin kärkivälin silloin kun kun se on suurimmillaan pyörittäessä. En laittanut kyllä YKK ennen säätöä, pitääkö se silloin säätää kärkiväli?
Moi.Laita yv:nä puh.numerosi niin soitan sulle.Ei jaksa naputtaa viestii.
Sen verran haluaisin Soliferialaisilta kysyä, että onko teidän mielestänne sen kentän säädöllä oikeasti jotain vaikutusta mopon käyntiin? En siis epäile, etteikö se ajoitukseen vähän vaikuttaisi mutta mitä itse olen näiden Tomoksien kanssa pelannut niin koskaan en ole huomannut mopon käynnissä mitään vaikutusta vaikka tuon kentän säätäisi ääripäästä toiseen. Aina olen sen sytytyksen ajoituksen käytännössä säätänyt katkojien kärkiväliä säätämällä.
Youtubesta katsoin jonkun Tomoksen sytytyksen säätövideonkin. Siinä oli mielenkiintoinen "tieto" että Tomoksessa vauhtipyörän kehäpituus on juuri 360 milliä (en ole tarkastanut onko näin), jolloin yhden millin säätö vauhtipyörästä mitattuna on yksi aste.
Yleisesti ilmeisesti oikea kärkien avauttuminen olisi vakio Tomoksella noin 2mm ennen männän YKK:aa. Mikä se ajoitus teidän mielestänne pitäisi olla kun Tomoksessa on 20 mm kaasutin, tehoputki ja 65cc Metrakit? Paljonko aikaisemmalle teidän mielestänne tuota pitäisi säätää?
(08.06.2021, 23:52)Anttik kirjoitti: [ -> ]Sen verran haluaisin Soliferialaisilta kysyä, että onko teidän mielestänne sen kentän säädöllä oikeasti jotain vaikutusta mopon käyntiin? En siis epäile, etteikö se ajoitukseen vähän vaikuttaisi mutta mitä itse olen näiden Tomoksien kanssa pelannut niin koskaan en ole huomannut mopon käynnissä mitään vaikutusta vaikka tuon kentän säätäisi ääripäästä toiseen. Aina olen sen sytytyksen ajoituksen käytännössä säätänyt katkojien kärkiväliä säätämällä.
Youtubesta katsoin jonkun Tomoksen sytytyksen säätövideonkin. Siinä oli mielenkiintoinen "tieto" että Tomoksessa vauhtipyörän kehäpituus on juuri 360 milliä (en ole tarkastanut onko näin), jolloin yhden millin säätö vauhtipyörästä mitattuna on yksi aste.
Yleisesti ilmeisesti oikea kärkien avauttuminen olisi vakio Tomoksella noin 2mm ennen männän YKK:aa. Mikä se ajoitus teidän mielestänne pitäisi olla kun Tomoksessa on 20 mm kaasutin, tehoputki ja 65cc Metrakit? Paljonko aikaisemmalle teidän mielestänne tuota pitäisi säätää?
kyllä se säätölevyn säätäminen ainenkin itselläni on vaikuttanut jokaisessa mopossa jonnin verran..varsinkin jos on jotain virejä koneessa . Pitää ottaa huomioon että tuossa sun tapauksessa kone todennäköisesti kiertää enemmän kuin vakio niin kovilla kierroksilla ei ennakkoa välttämättä ole riittävästi . Suosittelisin kärjettömän sytkän asennusta missä on kierrosluvun mukaan säätyvä ennakko.
PS: saitko sen ketjulinjan kohilleen siinä mopetissasi ??