Uusi solikka harrastaja ilmoittautuu.
Tallista löytyy muutama pappatunturi, super sport, Suzuki pv sekä "banaanisuzuki" eli iso s -84.
No asiaan, nettiä selatessa löytyi tuollainen solikka sopivan matkan päästä, pari viikkoa ilmoitusta seuraten pistin myyjälle hullun tarjouksen ja mopoa oli lähdettävä hakemaan kotiin.
Aika alkuperäisenä pysynyt laite mutta myyjän mukaan pari vuotta seissyt ei pitänyt paikkaansa koska kone jumissa ja tankissa jotain muuta kun bensaa, haju aivan järkyttävä.
Kotiin päästyä laitoin heti sitruunahapot tankkiin muhimaan.
Aamusta talliin ihmettelemään, pesin koko vekottimen ensin ja sitten purkamaan. Varaosalistaa tehdään sitä mukaan kun ilmenee mitä pitää uusia.
Runkoa on joskus pensselillä paikkailtu mutta sävy on lähelle alkuperäinen.
Suunnittelin että fiksaisin muutamat osat ja sitten konttorille.
Etupää yllättäen kiero ja klappaa reilusti, se menee vaihtoon ja uutta keulaa tilalle.
Kaikki vaijerit uusitaan ja pakoputki myös.
Kaasarissa luisti jumissa, katotaan saadaanko toimimaan vai tilataanko uusi kaasutinkin.
Mäntä oli jämähtänyt kiinni, illalla laitoin tulpan reiästä WD-40 tavaraa sisään ja aamusta kansi irti ja naputtelemaan.
Sain pytyn irti ja ei ole pahasti ruostunut, hoonauksella menee + uusi mäntä mutta kiertokanki / kone ei tahdo pyöriä, laitoin naftaa kampikammioon jotta sais pyörimään.
Vielä pitäis sähköpuoli purkaa kun myyjän mukaan jäi aikoinaan ajosta seisomaan kipinän kadottua.
Kuuluuko etulokasuojan kiinnikkeet olla sinkityt vai rungon väriset?
Entäs ilmansuodattimen kotelo?
Parit kuvat ennen pesua.
http://i7.photobucket.com/albums/y275/ag...f3bypy.jpg
http://i7.photobucket.com/albums/y275/ag...gej9qp.jpg
http://i7.photobucket.com/albums/y275/ag...xs3l3q.jpg
Etulokasuojan kiinnikkeet kuuluu olla sinkityt.
Ilmanputsari rungon värinen.
Noita fennian tarroja olis kiva teetättää..
Hieno peli muuten ja tervetuloa foorumille.
Tämä oli taas tällainen heräteostos, solikkaa ei koskaan ole ollut mulla eikä kavereilla, no yhdellä kaverilla on mökillään liiterissä pian 30 vuotta seissyt "piiparinen" solifer export mutta ei perhana myy.
No eilen saatiin pytty naputeltua irti ja naftaa kampikammioon ja kone pyörimään.
Öljyt otin koneesta ulos mutta tuli kirkasta vettä noin 2-3dl eikä yhtään öljyä eli koneremontiksi meni.
Pikkuosat menee sinkitykseen jonka tekee Laxström oy kruunupyyssä, erittäin hyvä laatu, suosittelen.
Rungon maalausta mietin, ruostetta joissakin paikoissa ja pensselillä maalattu mutta jos ihan priiman haluaa niin pitäis kromiosat uusia ja tankki + tk kotelokin maalata.
Mutta vanteet on suhkoot ruosteettomat ja kaikki periaatteessa ehjää niin rungon maalauksella sais siistin pelin, takaiskarien alaosat maaliin ja ehjä ketjupelti.
Renkaina on nokian trialit ja ilmakin niissä näyttää pysyvän. Lokasuojat on ehjät, ainoastaan etulokasuojassa muutama lommo.
Uuden keulan tilaan ulkomailta, tuota vanhaa ei kannata elvyttää.
Ja "mopo" lähti lapasesta, laite purettuna talliissa, runko/tankki/tklaatikko lähtee puhallukseen ja maalataan uudelleen.
Purun yhteydessä osalistaa tehty ja finmopo/voimakone toimittaa osat, mm tarrat löytyy voimakoneelta ja samoin sarvet, takarauta on aika suolaisen hintainen mutta uusi se pitää jos siistin haluaa.
Pikkuosia liotettu naftassa ja sitruunahapossa, lähtevät sinkitykseen.
Palikat tilattu, nettikaupat tahtoo olla kiinni heinäkuun joten tilasin tarvittavat osat jo nyt, finmopolta:
1 x Mittarivaijerin lukkosokka Tunturi 3.00EUR
4 x Hahlonippa kahvaan 5.20EUR
2 x Vipuruuvi kytkin ja jarrukahvaan 5x18 3.20EUR
1 x Magura kytkinvipu, pallopää 11.90EUR
1 x Magura etujarruvipu, pallopää 11.90EUR
2 x Ketjunkiristäjä (epäkesko) 7.00EUR
2 x Pyöränlaakeri 6201 2rs 7.20EUR
4 x Takarattaan kiinnityspultti Maillard, alkuperäinen 10.00EUR
1 x Jarrukenkä 100mm Maillard 12.90EUR
1 x Takaratas 35h Solifer Maillard 10.90EUR
1 x Yläpään tiivistesarja Tomos / Solifer SM isoripa 1977-> 4.60EUR
1 x Vaihdepolkimen kumi Tomos, Solifer SM, 4-Speed, Export 71-73 4.20EUR
1 x Käynnistyspolkimen kumi Tomos 4.60EUR
2 x Jalkatapin kumi Solifer SM, 4-Speed, Export 71-73 11.80EUR
1 x Mäntä 38.5/10mm Tomos 12.90EUR
1 x Etujarruvaijeri Solifer SM, SMA, 4-Speed 7.20EUR
1 x Kaasuvaijeri Solifer SM 74- 7.20EUR
1 x Kytkinvaijeri Solifer SM, 4-Speed ja Export 71-73 7.20EUR
Voimakoneelta tuli tankin sekä sivukopan tarrat.
Minulla on fennia tarroja jos joku tarvii.
10e kpl
Jalkatappirunko sekä ketjusuoja tehty uusiksi.
http://i7.photobucket.com/albums/y275/ag...9j9o6k.jpg
Sunnuntaipäivä meni tallissa osia korjatessa, rungosta korjattu sivujalan pidike jota samalla vahvistin sekä etupään toppariraudan korjasin kun oli etupää päässyt osumaan tankkiin.
Sinkitettävät osat valmiina sinkitykseen ja maalaria kyselty.
Muut osat valmiina hiekkapuhallukseen.
Koneessa sellainen vika että ilmeisesti vesi päässyt pytyn kautta kampikammioon ja sieltä koneeseen eli olisko kytkinpuolen stefa pois paikaltaa ja laakerin kautta hitaasti valuis neste kampikammiosta koneeseen?
No kone pitää ottaa auki ja katsoa mikä on.
Meni hermot tallin sekasortoon eli viikon päivät on paikkoja järjestelty uudelleen ja tavaraa / kalusteita karsittu isolla kädellä, nyt alkaa valoa näkymään tunnelin päässä ja tilaa jossa harrastaa.
Puhallettavat osat lähti torstaina puhallukseen ja maaleja tilattu netistä automaalit.net -firmasta.
Valitettavasti he eivät myy metallisävyjä liuotinmaalina joten ne ne pitää hakea paikallisesta liikkeestä.
kaveri maalaa kun aloittaa kesäloman tuossa parin viikon päästä.
Osatilaus tuli ja odottaa hyllyssä asennusta.
Penkin purin ja runkopelti menee maanataina toiseen paikkaan puhallukseen jossa myös pulverimaalavat mustaksi, päällinen olis muuten ehjä mutta sivussa alulistan kohdalla repeymä, katotaan saisko korjattua vai laitetaanko uusi päällinen.
Sun -79 projekti on melko rivakkaasti lähtenyt etenemään
Itse ajattelin sellaisella muutaman vuoden aikataululla huhkia
Tessu-50
No tämä piti olla vaan nopea projekti ja kilpiin mutta homma paisuu kuin pullataikina.
Ensin ei pitänyt edes maalata mutta aihio on aikas hyvä muuten paitsi maalien osalta niin väritetään nyt ja kun tuota maalauspaikkaa ei muuten ole niin pakko kesällä tehdä, pressutallissa ulkona maalataan kun ei ole muita tiloja, tallissa ei viitti alkaa pölyttämään ja työt loppui tuos vuodenvaihtees niin ei sinnekään enää pääse.
Mulla on noita mopoja enemmänkin, osa ajossa ja osa odottaa kunnostusta / kesken.
Tehty on mm -89 suzuki pv ja -70 tunturi pappa joka museorekisterissä ja isällä ajossa.
Itellä on ajossa -72 tunturi pappa sekä -80 super sport.
Työn alla on myös -87 super sport joka maalattu ja odottaa kasaamista.
Varastossa odottaa -84 super sport sekä -84 solifer suzuki s.
Jeps. Tämäkin taitaa olla harrastus jonka joku luokittelisi sairaudeksi... Ostin itsekin juuri "varaosia" (pikkusta vajaan kokonaisen mopon...)
Tessu-50
No nuo on tuollaisia satunnaislöytöjä, muutama on jo myytykin, hieman on into laantunut ja töiden loppumisen takia harrastaminen vaikeutunut.
Erikoista nois tunturi super sporteis on se että kaikis on tehtaalla asennettu kone paikallaan, noita kun aikoinaan silputettiin aika huolella.
Penkinpelti meni puhallukseen / pulverimaalaavat mustaksi, sinkitykseen menevät lähtee tänään.
Osia kävin hiekkapuhaltajalla maanantaina katsomassa mutta mitään ei ollut tapahtunut, yrittää kuulemma tällä viikolla saada puhallettua, olis vaan aikaa maalata kun kaveri joka ruiskuttaa, jäi just lomalle.
Sain osat tänään hiekkapuhalluksesta ja hyviltä näyttivät, kaikki muut valmiita maalaukseen mutta tankin muutamat lommot pitää paklata sekä toisessa työkalukotelon kannessa oli painauma.
Pytty puhallettiin myös kun oli niin maalissa ym paskassa että ei liottamalla puhdistunut, joku sankari vaan on viilaa näyttänyt sille ja aukkoja on suurennettu ulkoreunoista niin että tiivistepintaa ei ylä/alapuolilla aukkoja juurikaan ole, no katotaan saadaanko rokkaamaan vai pitääkö etsiä parempi pytty.
Pakoputken aattelin ostaa uuden tuolta ulkomailta kun ovat siellä halpoja, pitää vaan puhalluttaa siitä kromit pois ja hitsata pidike sekä lämpöraudan kiinnitysmutteri ja sit musta maali päälle kuten alkuperäisessäkin.
Taitaa orkinaali koneet olla harvinaisia näissä solikoissakin. Jos ei satu käsiin joku vanhan isännän ajosta hyllytetty yksilö. Surkeeta
Omassa varaosa yksilössä on ainakin kone vaihdettu jos nuo Tomoksen sarjanumerot (pytyn alla?) pitää yhtään kutiaan.
Tessu-50