Soliferia

Täysversio: Navettalöytö SM -79 MYYTY
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Sivut: 1 2 3
Koneen numeroita en ole katsonut, mistä sen tietää täsmääkö runkoon?
Tunturilla on tuo AMAn systeemi hyvä mutta soliferiin sitä ei tietääkseni ole?
Ei sitä varmaan tiedäkään. Ja se on näiden kanssa minusta hyvä juttu Hymy Tuo arvioni moottorin vaihdosta perustuu sarjanumeroihin. Eli siis rungoilla on joku sata väliä varsinaisessa juoksevassa numerossa. Moottoreissa taas eroa on reilu 30 000 kpl. Eikähän siinäkään vielä mitään mutta uudemmassa rungossa on vanhempi moottori (seriaali jotain 160 000 päälle vs. vanhan 190 000 päälle oleva nummero) Hymy

Tessu-50
No entisöinnissä tuo "matching numbers" juttu on plussaa eli jos koneen koodi täsmää tehtaan papereihin joita tuntureihin saa tilattua.
Tuo nostaa mopon arvoa tietyissä piireissä mutta yleisesti ei ketään kiinnosta.
Tosientisöinnissä runkoon etsitään mahdollisimman lähelle alkuperäistä koodia oleva kone tai lohko johon kone kootaan jos alkuperäistä konetta ei ole.
Mulla on 3 super sporttia joissa kaikissa tehtaalla asennettu kone paikallaan sekä 1 pappatunturi jossa myös oma kone.

No enivei, solikan pyttyä kunnosteltu, pytty kävi osien mukana hiekkapuhalluksessa ja hoonaamalla sai sylinteriputkesta aika hyvän, uusi mäntä ostettu.
Vetäsin mustan värin päälle, pinnapultit pitää laippoihin uusia, pako M7 ja imu M6.
Tankkia pohjattu ja ensviikolla olis tarkoitus alkaa osia maalaamaan.

Kävi tuossa tallilla eräs mopoilija -80 solikalla, siinä näytti olevan jarruvalokatkasija eli jarruvalolla varustettu malli, -79 mallis on paikka jarruvalokatkasijalle mutta takavalossa ei ole kun 1 lampunkanta.

Katoin tuosta omasta runkonumeron sekä koneen numeron.
Runko 19 55** ja värityksen / tarrojen mukaan alkuperäinen -79.
Kone 055115
Tänään olis tarkoitus maalata pohjat eli talliin on maalausteltta viritelty, samalla pohjataan muutakin osaa mm pari tunturin tankkia sekä mankin vannelautaset.
Pohjana käytän automaalarin suosittelemaa yhdistelmäpohjaa:

http://www.automaalit.net/epages/automaa...ucts/00226

Päälle tulee liuotinohenteinen base ja kirkaslakka päälle.
Pohjamaalit saatu vedettyä ja pinnat hiottua valmiiksi pintavärejä varten, nyt vaan tuumataan pitäiskö jättää syksylle tuo homma kun silloin olis toinen ja hieman parempi maalauskoppi käytös vai maalataanko nyt valmiiksi.
Motivaatio alkaa olla aivan lopussa kun tuntuu että valmista ei tule ollenkaan.
Ja taas vastustaa, maaleja kyselty mutta metallisävyjä ei tahdo saada enää liuotinohenteisena vaan vesivärinä joka ei taas käy kun pitäis olla uuni missä kuivattais.
netistä löydetyt värikoodit on ns kerrosmaaleja eli pitäis olla normaalia metallisävyä, maanantaina pitää mennä maalikauppaan väriliuskoja ihmettelemään jotta löytäis lähelle olevat sävyt.
Laitahan kuvia uudesta kiiltävästä maalipinnasta Hymy Kuvia ei oo koskaan liikaa Hymy

Tessu-50
Hieman taas vastustaa, maalausteltta on talliin koottu ja osat on pohjamaaleissa, pintamaalitkin haettu mutta puuttuu maalari jonka kesäloma loppui ja illat vaan olis aikaa maalata mutta nyt on pari päivää tuullut oikein kunnolla jolloin ei tallin ovia voi pitää auki maalatessa kun välistä pukkaa kunnon puuskia sisälle asti.
Katotaan nyt jos viikonloppuna pääsis maalaamaan, jos ei niin sitten siirtyy maalaus syksyyn jolloin on toinen maalauspaikka käytössä.
Se on sitten palkitsevampaa kun onnistuu vaikeuksista huolimatta... Hymy

Tessu-50
Joo ja tuon kanssa kiire ole, muita osia kunnosteltu esim takaiskarit maalattu ja tuo uusittu ketjusuoja myös.
Penkin runko korjattu ja käytin hiekkapuhalluksessa + musta jauhemaali päälle, uusi päällinen tilattu, harmi kun tuo alkuperäinen olis muuten ollut ehjä mutta sivulistan alapuolelta revennyt ja muutenkin hieman jo kovettunut.

http://i7.photobucket.com/albums/y275/ag...jhx9we.jpg
http://s7.photobucket.com/user/agentti76...sort=3&o=3

Kun nuo pikkuosat tulee sinkityksestä niin sais vanteisiin kasata jarrut ym valmiiksi.

http://i7.photobucket.com/albums/y275/ag...86mu9t.jpg
Tänään saatiin runko,takahaarukka,jalkatappirunko,jarrupolkimen pidike ja ilmansuodatinkotelo maalattua ja aivan helkkarin hyvin onnistui, maalin riittävyydestä olin hieman kananlihalla mutta riitti just 2dl kun se piti ohentaa 1:1 eli tuli 4dl.
Todella siisti pinta eikä valumia tms, hetken vaan kestää kuivaa kun ei ole uunia eikä helteitä, laitoin talliin lämmöt päälle ja +26 astetta (ilmalämpöpumppu).
Maalausteltta toimii hyvin, ei pölyä kun ovella on auton fleksistä tehty imevä puhallin ja kaveri maalas pikkuruiskulla joka toimii pienemmällä paineella, 2.5 bar.

http://i7.photobucket.com/albums/y275/ag...s0kunp.jpg

Huomenna olis tarkoitus maalata tankki,työkalukotelo sekä sen kannet.
Laittelen kuvia kunhan saadaan väreihin
Haa, ketjunsuoja!.. Multahan puuttuu tuo kokonaan. Pitääkin lisätä ostolistalle... Alkaa olla niin pitkä lista ettei uskalla kotona esitellä Hymy

Tessu-50
Purkuvaiheessa tein osalistaa ja kun se finmopolle lähti niin osat tuli 30*30*20 laatikossa ja 150e. Hymy
Ulkomailta on tulossa osakasa ja muutama osa solikkaankin mutta pääosin alkaa osat olla ostettuna.
Loput osat suihkittiin tänään väreihin ja muutamaa roskaa lukuunottamatta ole eriitäin tyytyväinen lopputulokseen.

http://i7.photobucket.com/albums/y275/ag...dualbj.jpg

http://i7.photobucket.com/albums/y275/ag...wkox9d.jpg

Rungon väri on BMW 149 jonka netistä löysinkin mutta tankin sininen oli Toyotan koodilla jota ei liuotinmaalina saanut joten 
omalla silmällä väriliuskasta valittu sininen oli CHRYSLER BRILLIANT BLUE.
Lakkana TROTON 2K.

Pohjamaalina valkoinen TROTON Filleri eli hiontapohjamaali. 
Maali on aika paksua eli saa ohentaa reilusti, PITÄÄ antaa kuivua ainakin viikon ruiskutuksesta +20 lämpötilassa, jonka jälkeen vedetään esim mustalla kilikalilla ohut harso joka sitten vesihiotaan esim 600 karkealla sileäksi eli kohta jossa tuota mustaa ei näy, on sileä, KAIKKI kohdat joita ei ole hiottu, näkyy pintamaalissa röpelönä. 
Eli tuossa rungossa ja etenkin takahaarukassa on sanomista jos oikein pilkkua aletaan viilaamaan. 
Osat hiekkapuhallettiin, saumoja korjattiin ja tehtaan hitsijälkiä siistitty mm hitsiknöölejä hiottu pois koska kaikki nuo näkyy valmiissa pinnassa.
Takahaarukassa oli paljon kivenhakkaumia joita edes tuo paksu pohjamaali ei peittänyt, no suurin osa jää alapuolelle piiloon.
Rattilukko ym poistettu ennen hiekkapuhallusta.
Osat saa nyt kuivua ainakin kuukauden rauhassa.

Vielä olis 2 tunturin tankkia jotka pitäis maalata valkoisella, pohjamaali on vedetty viikko sitten, aattelin vesihioa ne alkuviikosta ja sit ensviikonloppuna maalit päälle niin sais purkaa pois tallista tuon maalauskopin.

Jos ei tuota kaverin lakkaa olis ollut niin olisin ostanut tätä, nopea kuivuminen ja käyttövalmis 3h lakkauksesta.
http://www.xn--nettivri-5za.fi/tuotteet.html?id=30/589
Päivitellääs tätäkin.
Netistä sattui löytymään tähän kuuluva pytty ja myyjän mukaan ei viilattu, no ostin pois ns varastoon kun ei noita isoripasia liikaa ole eteen tullut. Pytty tuli ja hyvältä näytti, vois mennä hoonaamalla + uus mäntä.
Penkinrunko puhallettiin ja hieman reunoja korjattiin jo viime syksynä, uusi päällinenkin on ollut ostettuna siitä lähtien mutta tuo talvi tuli ja meni aikas nopsaan ja solikalle ei ole tehty oikeastaan mitään.
Tänään tein penkin sivulistojen kiinnitysruuvit kun niistä puolet katkes purkuvaiheessa, eli tavallisesta M4 pultista viilalla kanta matalaksi ja kantikkaaksi jotta mahtuu alumiinilistan uraan, tunnin juttu mitä on koko talvi siirretty. Hymy

Jostakin romppeilta on aikoinaan löytynyt trial -kuviolla hyvä päällyskumi joka kuvioltaan vastaa solikan kumia, eturengas oli aika loppu eikä ilmakaan siinä viihtynyt joten vaihdoin uuden sisäkumin ja tuon paremman kumin siihen.
Jarrukilvet purettu ja putsattu, pikkuosat sinkitty uudelleen eli ne sais nyt kasata + samalla uudet jarrukengät/laakerit/takaratas/ketjunkiristimet/mutterit. Akselit oli ok ja niille riitti kierteiden putsaus ja sinkitys.

Rungon takarauta sekä sarvet on hieman ruosteessa, ne pitäis uusia mutta aikas suolainen hinta 79e + 55e mutta pakko.
Vanteet putsattu ja jarruja kasattu, etujarrukengät on jostain kumman syystä jääny tilaamatta joten pitää ne seuraavalla ostokerralla muistaa tilata kun muutakin osaa tilaan.
Netistä löytyi paremmat sarvet, pientä ruostepilkkua niissäkin on mutta huomattavasti paremmat kun nuo toiset.
Takaraudan joutuu investoimaan uuden, näyttää niitä finmopoln valikoimiin tulleen.
Takakeskiöön naputtelin uudet laakerit ja myös uusi takaratas oli ostettuna, surkeeta vaan tuo nykypäivän tarvikeosien laatu.
Hieman piti takarattaan kiinnitysreikien jäysteitä viilailla jotta sopi paikalleen, hitonmoiset jäysteen koko osassa muutenkin.
Takarattaan pultit olin tilannut väärät, kummasti vaan finmopon sivulla solifer -varaosana myydään liian lyhyitä M7 pultteja.
No ne pitää ostaa tavallisena muualta.

Onko kukaan muu paininut soliferin penkinpäällisen kanssa? Päällinen on liian kapea etupäästä ja etupäässä sivuilla liian vähän nahkaa jotta sais siististi käännettyä sisäpuolelle, päällinen repesinkin etunurkan saumasta kun sitä paikalleen punnasin, äitee sen korjas mutta ei istu ollenkaan edestä, aivan liian kireä eikä tule kestämään jos noin jättää.
Voimakoneelta tuon tilasin ja sisäpuolella Finnosat -leima, kyselin että onko muilta tullut tuosta palautetta mutta ei kuulemma.
Sivut: 1 2 3