Soliferia

Täysversio: Laaja moottoriremontti alkamassa, neuvoja
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Sivut: 1 2
Tässä kohta puolin olen aikeissa aloittaa laajan koneremontin Solifer SM 80 -mopossa. Tämän "rämppäämisen" tulisi käsittää kytkimen jousien kiristyksen jousien alle laitettavien prikkojen avulla sekä ehkä kampiakselin[/align] vaihdon "racing" sellaiseen. Onko mitään vinkkejä liittyen tähän? Onko kytkin ym. hankala purkaa ja asentaa takaisin ja loppujen lopuksi, tarvitseeko Solikan vakioita kampiakselin laakereita vaihtaa? (Täydellisen perukorjauksen, 2002-2003, jälkeen siis ajettu vasta noin 3000 km)
tota prikkojen laittamista en oikeen ymmärrä!
tomoksen kytkimessä on jouset levyjen välissä ja levyissä on urat, mihin jouset istuu. mulla on kytkimessä 6 jousta 4 sijaan ja hyvin pelaa. laita mielummin jousia lisää kuin prikkoja.
kytkin ei ole hankala purkaa, jos löytyy ulos päin levittävät sokkapihdit.
kytkimen kokoaminen vaatii vain tarkkuutta, ruuvipenkkiä, muutamaa vinkaa ja paljon kärsivällisyyytä Hymy
no jos avaat koneen, niin laakerit kannattaa uusia, ettei kohta tarvitse avata konetta uudestaan
Siis nykyisillä laakereilla on ajettu vain noin 3000 km (uusittu perukorjauksen yhteydessä), niin ei kai niitä nyt senthään tartte vaihtaa, ja onnistuisiko laakereiden vaihto edes kotimekaanikolta?

Ja sitten, että mikähän on "vinka"?

"Prikkakiristys" kytkimen jousille (tietysti pätee kaikkiin kytkinjousiin)
[attachment=11]
Jos laitat Tomoksen kytkimeen jousien alle prikkoja niin jouset ei välttämättä enää pysy paikoillaan. Kytkimen purkaminen ja kasaaminen on ihan helppoa. Kasatessa kannattaa vaan kattoa, että laittaa välilevyt oikein päin.
Tomos moottorin remontti on aika helppo homma. Moottori on yksinkertainen ja selkeä koota. Mutta varo tekemästä samaa virhettä kuin minä. Nimittäin minulla oli lohkon puolikkaan jumiutuneet kiinni toisiinsa eikä millään saanut käsin irrotettua toisistaan. Sitten työnnsin meisselin lohkojen väliin ja napautin, niin kyllähän se koko moottori levisi käsiin ja prikat lenteli taivaan tuuliin Nauru Onneksi räjähdyskuvat pelastivat koko homman.

Kannattaa mielestäni ainakin vaihtaa kaikki lohkojen tiivisteet, laakerit ja stefat samalla, kun moottori on kerta auki. On aika ikävää sitten avata uudestaan moottoria pelkkien stefojen tai laakereiden takia! Nauru
Miten sitten onnistuu kytkimen kiristys, kun kummatkaan - ei vaijerin eikä kytkimen mutterin kiristys (löysytys) - auta?

Mistä edes löytää selkeät räjäytyskuvat, joissa KAIKKI osat on piirretty sillä lailla peräkkäin, josta näkee selvästi, mihin mikäkin osa tulee?

Tietysti on tarkoitus vaihtaa samalla ainakin lohkojen tiivisteet ja jos nyt teen sitä remottia niin pitää katsoa, että jos stefat on vielä pehmeät ja halkeilemattomat niin tarvitseeko niitä vaihtaa. Laakereita ei vissiinkään itse voi vaihtaa, käsitänkö oikein?
Jos selkeitä räjäytyskuvia haet niin tuolta löytyy. Sieltä löytyy myös kuvallinen moottorin purku ja kokous opas (erittäin selkeä):

http://users.utu.fi/anpaja/mopo/solifer_tietoa.html

Kyllä laakerit voi itse vaihtaa. Ainakin nää uudemmanmallin Sm:än laakerit pitää vaan takoa niille tarkoitettuihin laakerinpesiin Nauru Ei vaikea vaihtaa. Ja jos stefat ovat lohkeilemattomat ja pehmeät niin ei tarvitse vaihtaa.

Kytkin ongelmaasi en kyllä osaa vastata Sad
Tarkennus vielä. haluatko vaihtaa peti vai/ja runkolaakereita?
kaikki muut paisi ensimmäisen väkiakselin laakerit onnistuu vaihtaa helposti.(akseli, jolta veto kytkimen kautta otetaan ulosottoakselille)niihin tarvitaan jonkinmoiset ulosvetäjät/vippaskonstit...

minkämoinen kytkimenpää sulla(eli millä kiristät painelaakerin? mutterilla vai kruunumutterilla?)
Tänään sain koneremontin lopullisesti valmiiks Hymy Uutta osaa:
Racing kampiakseli, 6203c3 laakerit, sylinteri porautettiin kokoon 40mm, uudet stefat ja tiivisteet. laitoin myös 6 jousta kytkimeen ja pelaa aika hyvin. nyt vaan huolellista sisään ajoa, toivottavasti ei nyt leviä tuo kone Nauru
Kytkimen kiristys hoituu sellaisella ruuvilla, jonka asento lukitaan sokalla. (Ilmeisesti sitten kruunumutteri...?)


Tulin siihen tulokseen, etten aio laakereita vaihtaa.


BTW kestääkö myös L17 -laakerit ihan hyvin?
Masku-Mas kirjoitti:BTW kestääkö myös L17 -laakerit ihan hyvin?

Kyllähän nekin kestää kun on laadukas merkki, esim jollakin sivulla näin L-17 NSK laakereita 16.5e kpl ja luulisin että ne kestää enemmän ku nuo "made in taiwan" laakerit!
Kaikki moottorissa olevat laakerit ovat SKF -merkkisiä.
niin se "vinka" on ruuvipuristin Nauru
Ruuvipuristin? Nyt ei kyllä leikkaa, enkä ole väsynyt viestinkirjoitusajankohdasta huolimatta... Nauru
Itelläkin alkoi tänään moottorin purkaaminen, nääs kun kaikki stefat vuotaa öljyä, tiivisteet kuluneet ja 'kytkinpakkauksen' levyt oli ruostuneet kiinni toisiinsa. Helppoahan tämä, mutta ärsyttävää kun stefat vuotaa, olis niin paljon helpommalla päässyt muuten :D
Sivut: 1 2