Soliferia

Täysversio: ei käynnisty
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Sivut: 1 2
Tarvis apua, koska solikka ei lähde käymään... Sain soliferin vähänaika sitten, seisonut monta vuotta käyttämättömänä, uusin osia koneeseen, putsasin kaasarin ja bensahanan.

Nyt kun olen kokeillu käynnistää nii ei yritäkkään. Kipinä tulee ja kokeillu kaataa tulpanreiästä bensaa, mutta ei yritäkkään...

Voiko johtua siitä, että ei ole pakoputkea vielä? Pitäskait sen edes yritellä käyntiin ilman putkea???

E: Jos jollain myydä putkea solifer sm -76 niin ota yhteyttä!
Mahdollisesti kampiakselin stefat kovettuneet, tai hajonneet, tai sitten männässä jotain vikaa. Mutta tutkiminen kannattaa aloittaa helpommista, ensin säätää sytytys kohdilleen (ohjeet löytyy tätä foorumia penkaamalla), sitten putsata kaasutin, bensahana, ja ehkä tankkikin. Kyllä sen pitäisi käyntiin lähteä ilman putkeakin. Myös sytytyskynttilä kannattaa vaihtaa, niissäkin on sellaista vikaa joskus ollut että ne ei "paineen alla" jaksa sytyttää vaikka kipinä irrallaan löytyykin.
Moottori remontoitu vasta eli vaihdettu mäntä, stefat ja laakerit. aluslevyäkin oon pyöritelly eri kohissa, mutta ei anna elon merkkiäkään. Bensatiet on kaikki putsattu kans. Mitä tarkoitat sytytskynttilällä, Tulpanhattua??
tomos911 kirjoitti:Moottori remontoitu vasta eli vaihdettu mäntä, stefat ja laakerit. aluslevyäkin oon pyöritelly eri kohissa, mutta ei anna elon merkkiäkään. Bensatiet on kaikki putsattu kans. Mitä tarkoitat sytytskynttilällä, Tulpanhattua??
Säädä sytytys kohdalleen ohjeiden mukaan. (ohjeet löytyy tätä foorumia penkaamalla). Olisikohan sytyskynttilällä tarkoitettu systytystulppaa, kokeile sytytyksen säädön jälkeen toista tulppaa.

Jos ei auta, saattaa vika olla kondensaattorissa ja/tai sytytyspuolassa.
Purin magneeton äskön. Tuli huomattua mahdollinen syypää koko hommaan? Eli magneetonpuolen kampiaskelin stefa päästää painetta. Eli ku polkasen ni sieltä stefalta tulee ihan kunnolla painetta. Miksi näin? Tulee sen verran paljon, että puuttuuko sieltä kampiakselin ja stefan välistä joku holkki? Kuuluuko siellä olla mitään holkkia?
Voisiko olla stefa asettunut kuluneeseen kohtaan. Kokeile stefaa eri syvyyteen, jos mahdollista tai käännä toisinpäin. Tuskin kampiakselilla mitään holkkia kuuluu olla, tuntuu oudolta.
Tuntuu kyllä ihmeelliseltä, että se ei pitänyt yhtään painetta kaikki paine puski ulos akselin ja stefan välistä...
Muistatko oliko stefan ja kampiakselin väli yhtään nahkea eli tiiviin tuntuinen asennusvaiheessa? Jos stefan asentaminen eri kohtaan tai stefan kääntäminen ei auta, voi kyllä keinot olla vähissä saada tiivistys toimimaan.
Onnistuisko jos laittas vähän pienemmän sisähalkasijaltaan olevan stefan sinne? Saiskohan ihan rautakaupasta jotain stefoja ja käykö sinnhen mikä sattuu stefa?
Stefojen mitat on standardoitu, 17x35x7mm lienee nyt sinulla paikallaan. 15mm on seuraava pienempi mm-mittaisissa stefoissa sisämitaltaan. Se saattaa olla jo turhan tiukka.
Laakeriliikkeistä saa stefoja.
Itseäni toistaen, suosittelen vaikka 17x35x7 tai 17x35x8mm uuden stefan kokeilemista eri syvyyteen tai kääntämällä stefan toisinpäin.

Eihän kampiakselin kaulalle ole jäänyt pahoja naarmuja, jotka voivat asennusvaiheessa tai kampiakselin pyöriessä vahingoittaa stefaa?
Pitää huomenna kattoo ku otan stefan pois. Vähä ottaa päähän jos projekti kaatuu tähän Confused
Älähän nyt, pahin skenaario on kampiakselin uusiminen. Harvoissa tuonikäisissä mopoissa on uusi kampiakseli, ja kampiakselin hinta on alle 80e. Siis pahimmassa tapauksessa. Eikä stefat maksa kuin reilu 2 euroa. Kyllä vika selviää ennenpitkää.
Väärän kokoinen stefa täytyy olla kyseessä. Oletko laittanut molemmille puolille saman kokoiset stefat? Kytkimenpuoleisessa on nimittäin isompi sisäreikä, eikä se varmasti pidä magneeton puolella. Kytkinkello taas ei mene paikoilleen, jos sille puolelle on erehtynyt laittamaan magneeton puolen stefan.
Oli siinä liian iso stefa Nauru. Hetiku vaihoin stefan ni pääsin jo ajamaan solikalla.
E: Myykää joku solikkaan joku pakoputki äänenvaimentimella!!
Moi! Mulla on iso ongelma solikan kanssa.

Tarina ->

Koko roska levitetty ja kasattu kaikki osat uudellee maalaten/putsaten/kiillottaen eli projektoitu, kaikki menny tähän asti hyvin paitsi ei käy.

Tekniikasta ->

Viilattu 52cc, pakoajotus 142 astetta, imu 140, pakoaukko jotain 60% leveä, kantta laskettu reippaasti, hyvät puristukset, pytty porattu alle 20km sitten, uudet männän renkaat ajettu 0metriä.

Pytyn alla 1,5mm kuparinen koropala + tiivisteliimat molemmin puolin, on tiivis, imukaula mallia diy, on tiivis, kaasari PHVA 14mm liitos on tiivis, imu vuotoja ei ole, mg stefakaan ei valskaa.

Elikkäs kone on jo käynyt 2 kertaa mutta sammu mystisesti kierrättäessä ekalla kerralla eikä sanonu sen jälkeen enään mitään vaikka kipinä tuli, seuraava päivänä lähti ykkösellä käyntii ja loput kertookin video ->

http://youtu.be/aP7qrTYxYDQ

Kierrättäessä samat, sammu vaan.

Nyt tehty;

Tulppa vaihdettu, uusi, vanha, vähän käytetty, eri arvosia, erilaisia, kaikilla antaa kipinää mutta ei käy

Konkka vaihdettu, kärjet vaihdettu...

Kärjet aukeaa 20 astetta ennen ykk, kärkiväli 0,35. Kaikki juotokset ja johdot uusittu, tosi nätti ja kirkas kipinä tulee. Myös tulpanhattu on vaihdettu. pohjalevyä on ennen tota 20ast ennen ykk säätöä käännelty suuntaan jos toiseen aina samalla tuloksella, ei edes lupaa.

Johdotus -> valkonen piuha sytkä puolalta konkalle, siitä jakautuu tappo napille yks piuha ja katkojalle yks piuha. Tapponappi ei maadota.

Yksinkertaisesti ei käy, tulppa kastuu, saa bensaa aivan varmasti, kaasari putsasttu sataan kertaan, säädetty suuntaan jos toiseen mutta nyt taas ne säädöt millä alunperin kävi.

Puristuksia on vaikka kuinka, imua on imukaulasta kun kokeilee kädellä.

pyöritetty porakoneella, työnnetty edes takas, veivattu ja vatkattu ja rukoiltu jumalilta ja jopa startti pilotilla kokeiltu vaan ei käy...

Hyvät solifer harrastajat kertokaa minulle missä menee pieleen?
Sivut: 1 2