Soliferia

Täysversio: Solifer SM83 "enon mopo", raadosta radalle
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Sivut: 1 2 3 4
Tervehdys foorumille.

Tänään, kesälomalla, alkoi aika käydä pitkäksi, ja pankkitilillä oli "ylimääräistä rahaa", päätin vihdoin polkaista SM projektin käyntiin. Enon mopohan tuo on ollut pitkään, seisonut vanhassa kuivurissa vuosia, joku joskus koittanut kunnostaa huonolla menestyksellä. Mutta nyt. Uutta osaa tulee roppakaupalla ja aloitan moottorin kunnostamisella. Laitan kuvia kun joudan.
Tarkoitus nyt ainakin alkuun on saada Solifer takaisin liikenteeseen.
Papereitakaan ei ole mutta eikös tuon sillä omistajahistorialla pitäisi saada kilpiin?
runkonumero pitää näkyä
Runkonumero ja luovutustodistus edelliseltä omistajalta jos ollut joskus rekisterissä (eli sen vuoden 92 vai minkä jälkeen olikaan).

Kuvia vaan tulemaan. Hymy
Jes, kiitos.

En ole näihin Tomoksiin vielä sen kummemmin perehtynyt, voisitte kertoa vinkkejä ja tyyppivikoja mihin pitäisi kiinnittää huomiota.

Muistelen että tällä joskus ajettiin typeryyksissään ilman kytkintä. Mitähän paikkoja tuo "raakavaihtaminen" on mahdollisesti syönyt?

Kävin juuri hakemassa moottorin kotia, pesin sen, ja irroitin jo sylinterin. Tästä lähdetään.
[Kuva: _img900.jpg]

[Kuva: _img900.jpg]


Laakerit koneeseen varmaan kannattaa käydä ihan laakeriliikkeestä jos saisi SKF:n laakereina?
ihan hyvissä maaleissahan tuo on Hymy
Pese kunnolla ja harkihe sitten maaluuta.
Vaihteen siirto puikko ja rattaat voipi olla heikossa hapessa joten kone ainakin auki Razz
Ruostetta hieman tankissa yms. Rungossa ruostetta vähän myös. Hiekkapuhallus ja maalaus on kyllä ollut mielessä. Kone todellakin auki, uusi kampura, männät, stefat, laakerit, kytkin, ketjut, rattaat, käynnistyspoljin+jousi......
Kerralla hyvä on minun metodi. Viime talvena laitoin tuon GT Suzukin uusiksi, nyt talvella siihen tarkoitus laittaa kärjetön sytytys tuon järjettömän tilalle...
Eihän kampuraa tarvitse uusia jos siinä magneeton ja kytkinpuolen kierteet ovat ehjänä. 30€ Maksoi täällä koneistamolla kampiakselin suoristus, kun tipahti asennettaessa lattialle jos edes on vääntynyt.

Ja tosiaan maalausta kannattaa miettiä. Onhan se täysin alkuperäinen aina hienompi jos vain on hyvä pinta. Kunnon pesu ja vahaus niin näkee miltä se näyttää. Jos kuitenkin päätät maalata niin kunnon pohjatyöt ja ruiskulla. Nauru
Hyvässä kunnossa säilynyt, ei mitn ylimääräisiä muuta kuin perusteellinen pesu ja kone tikkiin ja kumit vaihtaa jos ovat haljenneet, tosiaan tämmöisessä enemmän fiilistä kuin jos ois sen näkönen kuin kaupan hyllyltä, mut minä oonkin erilainen Nauru
No, hieman miettinyt sitäkin että paikkailis pahemmat kohdat esim. tankista ettei ruostu läpi, ja laittaisi muuten liikennekuntoon mutta jättäisi tuon kulahtaneet orkkis ilmeen.. Johan se inhottaa jos on ihan vimosen päälle ja pitää aina varoa maalipintaa Nauru
mikäs juttu tuon kampuran kanssa on, tarviiko tuo uusi kampura sovittaa shimmien kanssa tuohon lohkoon vai mitenkä? Jotain juttua siitä jossain oli..
manic mechanic kirjoitti:mikäs juttu tuon kampuran kanssa on, tarviiko tuo uusi kampura sovittaa shimmien kanssa tuohon lohkoon vai mitenkä? Jotain juttua siitä jossain oli..

Kaipa se pitää ekaks niputtaa ja kattoa vaatiiko shimmilevyjä..
Jos kiertokangan joutuu vaihtamaan niin kannattaa tönärillä mitata kammen limppujen väline netäisyys ja merkata se ylös vaikka limpun kylkeen. Kasaa samalle mitalle niin ei tarvitse sen kummemmin sovitella.
No äkkiseltään katsottuna ainakin vaihteensiirtohaarukkaan on tullut pientä kulumaa.. Olisiko aihetta vaihtaa, kulunut kantistaan ja haarukan kärkipäähän tullut pienet montut? Tuo vaihteensiirtimen hahlopyöräkin on hieman raisun näköinen..

Koneen laakereissa lukee "yugoslavia" tai "made in poland" Nauru yks Koyokin näky olleen. Eli ihan alkuperäiskunnossaan.
Jossain sanottiin että 5.vaihdetta asennettaessa pitää laittaa ylimääräinen prikka akselin päähän sillä vaihderattaan korvaava holkki on juuri rattaan+prikan levyinen. Vai tarkoitetaanko tällä että äla poista prikkoja?
Ilmeisesti vetoakselin päähän näin, 5.v ratas-isompi prikka-useampi pieempi prikka-laakeri. Jää välystä jonkin verran, tietysti pitääkin jotta eivät rattaat tarraa toisiinsa kiinni.

Pitääkö paikkansa?

Ja jossain moitittiin Forten -mäntiä? Laitanko kiinni vai tilaanko Meteorin?

Uusia laakereitakin olen haalinut kokoon pikkuhiljaa.. SKF:ää.
Sivut: 1 2 3 4