Soliferia

Täysversio: Vakio SM83:n virittäminen!
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Sivut: 1 2 3 4
solifer sm 86 kirjoitti:Ei pärjää jos tiputtelee vaihteita päältä.
Eli siis laitat pari semmoista ohutta rikkaa lisää veto akselin päähän ja kasaat uudestaan ja kokeilet.

Onkos tosta Tomoksen motista muuten näitä akseleiden päittäisvälyksiä kirjattu mihinkään? Ei tarttis arvailla niin paljoa miten niitä prikkoja pitää lisätä..

Kone nipussa ja kiristettynä mittaa miten suuret välykset on akseleissa ja sitä mukaa sitten kattoo minkä paksusia shimmilevyjä on käytettävänä ja etenee siitä eteenpäin..

sm83AJAJA:
Onkos tuo uusi 0,4mm paksu tiiviste mimmosta materiaalia? Motin väliin kiristäessä kun tuppaa menemään lyttyyn jonninverran.


Meneekös Tomos täysin lukkoon jos jättää shimmilevyt ja tiivisteen kokonaan pois ja korvaa paperitiivisteen tiivistemassalla..?
ei pitäs mennä täysin lukkoon,tosin tuskin kukaan kokeillut?
Se on ihan kone kohtainen se välys,suuri maa suuret toleranssit.
Juurikin tuo ''ryssä kopio''.
Se on tehtaalla sitten shimmi rikoella laetettu kohilleen.
esim kun avaat tomoksen niin työstö jälki on melko karkea niistä kohtaa joilla ei ole mittään merkitystä,eli saatu tehtyä halavemmalla kun turhaan siloteltu.
vilkases selly tuo: http://www.okriders.net/tomos.htm
Melekosia lukuja saatu tomoksesta Nauru
Selly kirjoitti:sm83AJAJA:
Onkos tuo uusi 0,4mm paksu tiiviste mimmosta materiaalia? Motin väliin kiristäessä kun tuppaa menemään lyttyyn jonninverran.

Jotain asbestiä (lukee asbesto jne jne, voi olla merkkikin) jonka välissä peltiä. Tilattu MotoBikestä.


Olisi kiire saada kone kuntoon taas.


Miten, kestääkö tiivistemassa pytyn ala ja ylä tiivisteiksi??
sm83AJAJA kirjoitti:Miten, kestääkö tiivistemassa pytyn ala ja ylä tiivisteiksi??

Kunhan pinnat on suorat niin kyllähän se pelaa ja kestää, kunhan valitset oikeaa tiivistemassaa ja käytät sitä oikein.

Tämän oon todennu hyväks mömmöks.
-> http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusi...id=60-2353


solifer sm 86:
Jepjep, vehkeillä kun vehkeillä saadaan kovia lukemia kun käytännössä rakennetaan koko kone uusiksi, alkuperäisestä koneesta taitaa olla jotain 10% lohkoista jäljellä.. Nauru
Ois kyllä hienoa päästä tollasia vehkeitä tarkemmin kattelemaan ja testailemaan.
itellä oli alatiiviste massalla jonkin aikaa eikä ropleemia.
Se asbesti tiiviste on suomessa laiton...
sm83AJAJA kirjoitti:Miten, kestääkö tiivistemassa pytyn ala ja ylä tiivisteiksi??

Ei kai sylinterin ja kannen välissä?
Vai onko kanteen tarkoitettuja tiivistemassoja olemassa??
Eikös tuo pelkkä tavan kannentiivistekin auttaisi?

Alhaalla saattaa kestää todennäköisemmin kuin yläpäässä.

Offtopic:
[Kuva: tomos33.jpg]

Aika härskin näköinen viritys!
Kyllä oli solikassa muhkeat äänet minicrossin putkella Hymy Kaverilta sain minicrossin putken vaihdossa PV tehariin (kaveri oli rompetorilla luullut PV tehariksi) Hymy

Pittöö kopioida muutama putki ja viritellä jtn äänenvaimentimia. Tuo mikä mulla on on putki ilman änkkää Nauru
manic mechanic kirjoitti:Ei kai sylinterin ja kannen välissä?

Kunhan pinnat on suorat ja ei ihan sitä halvinta tiivistesilikoonia käytä, niin kyllä se kestää.

Ite oon vehkeeseen kun vehkeeseen lyönyt pelkät massat kannen väliin jo monen vuoden ajan, oli kyseessä PV, Raisu tai Solikka. Hyvin on kestänyt.

Ylempänä jo linkitinkin jo hyväks todetun tiivistemassan. Toisessa kuvassa Sikafleksin punasta moottoritiivistemassaa.
[Kuva: th_ultracoppermassa.jpg] [Kuva: th_Kansipytty65P.jpg]
Itse en myöskään enään käytä normi tiivisteitä vaan tuota massaa (yleensä mitä wurtilta löytyy suoraan hyllystä joku rtv silikooni tai vastaava)
paljon kätevämpää kuin nuo paperi tiivisteet jotka pitää olla joka vehkeeseen omat.
Paitsi solikkaan en ole vielä laittanut kun väli aikaisesti kun sen 1e maksoin täydellisestä tiiviste sarjasta kahella pako tiivisteellä Naughty
Mutta mennyt meilä vähän ohi aiheen mutta haittanneeko tuo?
Selly kirjoitti:Onkos tosta Tomoksen motista muuten näitä akseleiden päittäisvälyksiä kirjattu mihinkään? Ei tarttis arvailla niin paljoa miten niitä prikkoja pitää lisätä..

Meneekös Tomos täysin lukkoon jos jättää shimmilevyt ja tiivisteen kokonaan pois ja korvaa paperitiivisteen tiivistemassalla..?

En tiedä onko niitä mihinkään kirjattu, tuskin on. Itse olen yrittänyt säätää välykset mahdollisimman pieniksi. Kannattaa olla läjä shimmilevyjä mukana kun kasaa konetta että saa välykset oikein. Itse joskus "lainasin" amiksesta n. kilon shimmilevyjä Nauru Ne on tullu tarpeeseen monta kertaa.

Kokeile. Monesti kyllä Tomoksen lohkojen tiivistepinnat ovat niin kierot, että paperitiiviste on parempi kuin tiivistemassa.
Vanhan ajan mopedin korjuu oppaissa neuvottiin hiomaan lohkot samalla tavalla kuin sylinterin kannen madalluksen.
Liikaa ee tieteskään passoo ottoo kun kohta on liiankin tiukat välykset ;D
solifer sm 86 kirjoitti:Vanhan ajan mopedin korjuu oppaissa neuvottiin hiomaan lohkot samalla tavalla kuin sylinterin kannen madalluksen.
Liikaa ee tieteskään passoo ottoo kun kohta on liiankin tiukat välykset ;D

Ei taida A3 isompia hioma-arkkeja löytää, joten lasin päälle hiomatahnaa ja sen päällä sitten hinkkaa lohkoja suoraksi..??

Tai sitten lasiin liimaa 2kpl normi hioma-arkkeja ja antaa kuivua painon alla niin varmaan saumakohta tulis "suunnilleen" suoraks kanssa.

Jos rahoja löytää niin koneistamolle jotta plaanaavat suoraks. Hymy
Tuota, nyt olisi ropleema.

En saa konetta kasaan!


kaikki osat paikoillaan, mutta lohkot ei mee kiinni. Pulttien kiinnityskorvakkeet menee yhteen, mutta lohkojen väliin jää about 2-3mm rakoa!!

Miksi??

Ja lohkot ei mene "heittämällä" yhteen, vaan saa käyttää rautaa kunnolla..




Noita antti pajalan ohjeita olen seurannu, mut ei auta....
onkos ne alkuperäset lohkot?
Että ei esim 77 alaspäin L17 luakereella ja toinen sitten 77- kunnon laakereilla.
Eivät nimittäen mäne kiini,kokeile iliman kampiakselia jos sitten?
Kattele tämä, voi olla apua. http://www.youtube.com/watch?v=oIh2Zm2J4...plpp_video

Väkisin ei lohkoja saa painaa kiinni.
Sivut: 1 2 3 4