Soliferia

Täysversio: Yleistä keskustelua metallitöistä (sis. hitsaus yms)
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Sivut: 1 2 3 4 5
Kirjotelkaahan tänne kaikki hitsaamiseen yms metallitöihin liittyvä asia, kun tuntuu että joka topicissa on jotain niistäHymy

Kertokaapa joku joka on amiksen hitsaus puolen käynyt, että millaista se oli? Vois olla aika mielenkiintoinen ammatti joku hitsaaja vaikka tossa Valtran tehtaalla kun sinne ei olis matkaakaan meiltä kuin 20 kmHymy
Hitsaamaan työkseni en ryhtyisi. silloin kun harrastus muuttuu työksi ja siten vielä töitten jälkeen harrastat sitä vaikka 2h ja teet esim 8h päivää eli 10h päivään hitsailet yms metalli hommia niin rupee maistumaan lämä puulta. pidetään katos harrastus ja työ erillään.

siirräs tänne viestit sieltä toisesta ketjusta niin saadaan juttua enemmänkin. Nauru
koitetaan jotain juttua saada aikaseks niin milläs soliferistit pääosin hitsailee?
Kyllähän hitsaaminen on aikas kovaa ja osaamista vaativaa työtä, vallankin jos puhutaan luokista ja vaikeamista materiaaleista. Sikäli kun olen ymmärtänyt niin töitä piisaa ihan kohtuudella ja palkkakin on tietääkseni ihan kohtuullinen.
Jos ne parhaat putkiluokat hitsaa niin kyllä voin sanoa että on palkat kohdallaan.

En ole itse hitsaamisesesta oikein ikinä tykännyt. Jos paksua rautaa pitää niin se onnistuu mutta ohuempi yleensä ainakin yhdestä kohdasta sulaa läpi. Ainoastaan MIG:llä olen hitsaillut.
kyllä se taitaa mic tänä päivänä olla yleisin hitsaus muoto pystyy hitsaamaan aika monipuolisesti itse tykkään hitsata micillä ja kaasulla ammattikoulu aikaan hitsattiin kaasulla luokat pysty ja vaaka putkeen olin tuossa 5kk ammattikoululla työkokeilussa ja pääsin seuraamaan eri hitsaus muotoja kyllä oppilaat sanoivat että kaasuhitsaus on vaikeipia hitsauksia sanoin että 500 h treenaa niin kyllä se sitten rupeaa onnistumaan perus sääntö eri hitsauksissa on kappaleiden puhtaus ja yleensä hitsaus ei ole hätäsen miehen hommaa yleisin virhe näillä oppilailla oli että perusaine ei ollut tarpeeksi sula ja jumalattoman kiire.
tuota kaasulla hitsaamista voisi joskus koululla koittaa Dance soveltuuko se mitenkä paksumpaan hitsaukseen?
Tosiaankin olisi ihan mielenkiintoinen ammatti tuo hitsaaja. Töitäkin hitsaajille kuulemma täällä keskisuomessa riittäisi, tässä 30km säteillä on jo ainakin 5-8 yritystä joissa apua tarvittaisiin. No jos ensin tuon peruskoulun kävis loppuun ja kahtois sitten mihin menee opiskelemaan.

Migillä hitsaaminenhan on helpoin hitsaamistapa heti robotin jälkeenHymy Puikollakin olen jonkun verran hitsaillut, mutta huomasin ettei se ole ihan minun laji, ellei kyse ole jostain paksusta raudasta. Voi myös johtua meidän hitsistäkin että ei tuo ohuen pellin hitsaaminen ole mitään herkkua. Onkos kukaan kokeillu näitä kevytmetalleja kuten mopon lohkoja yms. hitsata valupuikolla? Minä kokeilin kaverin luona, ja se oli mukavaa, siis helppoa, jä jäljestä tuli kanssa iha kohtalaista.Hymy
en ole onneksi JOUTUNUT hitsaamaan lohkoja Nauru mutta vieremälläkin olisi aika hyvät mahollisuudet päästä kylälle töihin hitsariks kun ponsse löytyy sekä sitten niitä ali hankkijoita varmaan 10 hallia!
Täälläpäin on tuo Valtra, ja sen ali hankkiatHymy Sitten muutama hitsausvirma yms.
aijaa sielä päenkö ne valuklöntit värkätään? kuinkas moni käyttää masinisti palstaa? siinä juttua valtran MERKKIHUOLLON PATENTEISTA: http://www.masinistit.com/viewtopic.php?...61ab7cfe2a ammatti miehiä Sad
Eipähän pahemmin nuo valametit kiinnosta kun pihassa seisoo kaks varmatoimista massikkaaHymy
Jos MINUN pitäisis ostaa joku uusi traktori, niin unohtaisin Valtrat ihan ensinmäisenä...
niimpä, zetka se olis jos uus pitäs ostaa Cool toinen olisi sitten juurikin tuo massikka luotettavineen perkkinsineen.
Oma hitsausa kokemus on käytännössä yksinomaan migillä. Aikoinaan amitsussa hitsailil toki vähän puikollakin, mutta siitä on aikaa +20v. Migilläkin tapaan hitsata pisteitä vierekkäin. Palon vetoa ei näissä ohutlevy hommissa oikeastaan edes tarvitse.
Nykyisessä työpaikassani sepät hitsaavat pääosin 4mm asti migillä ja siitä eteenpäin puikolla. Poislukien tietysti paineastiat jotka hitsataan yksinomaan puikolla. TEollisuudessa tietääkseni ohuemmat hitsataan lähes yksinomaan migillä (erikois materiaalit esim. titaani tigillä) muuten pääosin puikkolla.
solifer sm 86 kirjoitti:niimpä, zetka se olis jos uus pitäs ostaa Cool toinen olisi sitten juurikin tuo massikka luotettavineen perkkinsineen.
Jos uusi traktori pitäis laittaa niin se oliis joku Fendt tai Massikka. Tosin ainakin näissä uusissa massikoissa mitä täällä suomessa Valtralla kasataan on jo käytössä Valtran oma Sisudieselin moottori...
Thermo-68 kirjoitti:Oma hitsausa kokemus on käytännössä yksinomaan migillä. Aikoinaan amitsussa hitsailil toki vähän puikollakin, mutta siitä on aikaa +20v. Migilläkin tapaan hitsata pisteitä vierekkäin. Palon vetoa ei näissä ohutlevy hommissa oikeastaan edes tarvitse.
Nykyisessä työpaikassani sepät hitsaavat pääosin 4mm asti migillä ja siitä eteenpäin puikolla. Poislukien tietysti paineastiat jotka hitsataan yksinomaan puikolla. TEollisuudessa tietääkseni ohuemmat hitsataan lähes yksinomaan migillä (erikois materiaalit esim. titaani tigillä) muuten pääosin puikkolla.

Itse suosin kanssa tuota "hepittämistä" eli piste pisteen perään hitsaamista. tosin kyllä jos kyseessä on joku helppo, ja tasainen paikka niin silloin ihan saumaus on parempaa. Tuossa "hepittäessä" kannattaa olla migissä langan syöttö kohillaan, sen huomaa kyllä sitten jäljestä...Hymy
Sivut: 1 2 3 4 5