elikkä uudemman mallin solikassahan on lisäkampikammio niin onko reikien tukkimisellä mitään vaikutusta tehoon eri kierrosalueilla? Tuli semmonen villi ajatus mieleen että passaako vanhemmanmallin alakerta ja uudemmanmallin yläkerta yhteen kun uudemmassa on suuremmat kanavat ja vanhemmissa lohkoissa ei lisäkampiota. aiheeseen liittyvää keskustelua!
väärin. vain vuosien 77-81 koneissa on lisä kampi kammio. vanhoissa 70-76 ei ole eikä myöskään 82-86 koneissa. 70-76 koneitten pytty tai alakertaa ee passoo laettaa 77-86 koneisiin koska tulloo pykälätä pytyn ja kampikammion väliin ja virtaukset heikkenee. sillä lisä kampikammiolla ei loppuunsa ole paljoakaan merkitystä kanien kantilta mutta joku insinööri sen dynossa voisi huomatakkin, eli voimme päätellä että vuosien 82-86 koneet on parhaimpia koska niissä on paremmat kampuran laakerit,pytty iso ripaista mallia sekä ei lisä kanavia. mutta ihan hyviä vehkeitä on muunkin vuosmallin koneet jos vakiona tai pikku viri vehkeenä pitää
Juurikin noin!
Sen verran korjaan että kyllä se lisäkampikammio vaikuttaa puristuksiin ihan pirusti. Ja 71-76 vuosimallien koneiden sisuskalut käy myös 77-81 koneisiin, eli kampura, vaihteisto ja kytkin yms hilut. Niissä sisuskaluissa ei ole muuta eroa kuin kiertokanki, 77-81 oli uudemmalla paksummalla kietarin yläpäällä, ja vanhemmissa oli ohut liru, mutta ei vaikuta toimivuuteen, ellei helaa ole vaihdettu 12mm tapille.
no niinhän se voipi tehä kun menee seoksista osa jemmaan ja vain osa pääsee palo puuhiin! mutta empä ole ite huomannu eroa oman 86sm ja serkun 80sm kanssa kulku puolissa. tosin saattaa johtua myös erilaisista vireistä...
Niin ja kilometrimäärä vaikuttaa kanssa aika palajon, mutta en puhu mittään kun en tiedä
tuon lisäkampikammion avullahan pitäs vastata paremmin kaasuun
katos kun sinne jää pensoo jemmaan niin se ottaa sieltä sen äkimmin kun odottelee että bingi antaa löpöä. eli jos virit olis jotku 75cc metra kunnon mitta putkee sekä joku pari mm ylikokonen kaasari (24mm?) pitäs lisä kampi kammio auttaa teoriassa jotain jos se vastaa kaasuun paremmin sen kanssa. liika iso kassu antaa pytyn täyteen seosta josta palo tapahtumaan imeytyy vain tietty määrä ja kampikammioon jää odottelemaan seosta valmiiks.
tuota olisi jännä testailla dynolla
huippuja se voisi kuitenkin rajoittaa...
...mutta voisi kiihtyä paremmin teoriassa...
Epäilen... mutta saattaapi olla että teoriassasi on perää. Mutta taas sitten kovemmat puristukset tuo tehoa kans.. en tiedä...
tietenkin sitten höylätään parimilliä matalemmaksi kansi niin puristukset säilyy
Mietimpä asiaa yön yli, ja muistin että soliferin lisäkampikammio on niin epämuodostunut paska että eihän sieltä tule edes ne seokset takaisin
että jos tuota sinun teoriaasi miettii niin lisäkampikammion tulisi olla virtaviivainen ja portaaton että tehoa saattaisi tulla
itse en ole ikinä päässyt ihan livenä kahtelemaan lisäkampikammioon meneviä reikiä. mutta näitä 82-86 koneita olen päässyt tai siis joutunut räpläämään niin niissä se osa joka pitäis olla lisäkämpikammiota on aika epä sopivan muotoinen. ainiin ja löysinhän se lisäkammion kannenkin romujen seasta!
isommat tai yksi iso paremmin muotoiltu reikä sinne lisä osaan sekä sitä tasottaa niin hyvä tulee
ei joku reilu vois testata minulle sitä lisäkampikammio teoriaani?
juu nyt tuli asia selväksi.tossa aloitusviestissä tarkoitin kyllä tuommoista 79 vuoden solikkaa.Mutta näin off topiccina että onkos kellään moottorisahan kassua sollessa nimittäin ittel on tommonen 16mm walbro menossa kiiinni ja vinkkejä kaipailisin,mitään alipainehommeleita ei tuu.
solifer sm 86 kirjoitti: itse en ole ikinä päässyt ihan livenä kahtelemaan lisäkampikammioon meneviä reikiä. mutta näitä 82-86 koneita olen päässyt tai siis joutunut räpläämään niin niissä se osa joka pitäis olla lisäkämpikammiota on aika epä sopivan muotoinen. ainiin ja löysinhän se lisäkammion kannenkin romujen seasta!
isommat tai yksi iso paremmin muotoiltu reikä sinne lisä osaan sekä sitä tasottaa niin hyvä tulee
ei joku reilu vois testata minulle sitä lisäkampikammio teoriaani?
Tässä pistetään Zetan lohkojen lisäkampikammion reikiä umpeen..
Korkeemmat kampikammion rutut nostaa tehoaluetta ylemmäs, ja matalemmat taas alemmas.
Omasta mielestä tollanen lisäkampikammio on aika hirveä kötys.
On sillä varmasti saanut vakiokoneen vetämään alempaa, mutta kun lähdetään virittämään ja kampikammion painevaihteluiden pitäisi toimia oikein, niin tollanen ei kyllä hyödytä oikeen millään tapaa, ihan vaan jo ton muotoilun osalta.
niin mutta jos se olisi paremmin muotoiltu
solifer sm 86 kirjoitti:tuon lisäkampikammion avullahan pitäs vastata paremmin kaasuun katos kun sinne jää pensoo jemmaan niin se ottaa sieltä sen äkimmin kun odottelee että bingi antaa löpöä.
Tämä teoria ei kyllä pidä paikkaansa
. Lisäkampikammio on noissa 77-81 koneissa sen takia, koska uusi SM kulki liian kovaa uudella isoripaisella sylinterillä. Lisäkampikammion tarkotus oli siis vain vähentää tehoa.
solifer sm 86 kirjoitti:niin mutta jos se olisi paremmin muotoiltu
Vaikka sen säiliön muoto olisi vesipisara, mitä hyötyä ajattelit sillä saada? Omasta mielestä jo suhteessa melko väljään kampikammioon lisätty epämääräisen muotoinen lisäsäiliö ei kyllä paranna tehojen irrottamista koneesta.. Liian matala kampikammion puristussuhde on huuhtelun kannalta huono juttu, kuten myös liian korkea.
Tässä yksi pieni lainaus Tiittasen kirjasta koskien matalaa kampikammion puristussuhdetta. Suosittelen lukemaan pariinkin kertaan koko kirjan.