Täytyy alkaa remppaamaan konetta ja poistella samalla siitä edellisen omistajan teinivirityksiä
Vertailin tuossa osaläjässä olevia kampuroita yms. ja niissä oli joitain eroavaisuuksia.
-Kiertokangessa on yläpäässä joko neulalaakeri tai prossiholkki,kumpi on parempi?
-Kampuran petilaakereina on joko normaaleja kuulalaakereita tai sellaisia, joista irtoaa ulkokehä,mitä väliä?
-Magneetossa on joissain erilliset magneetit ja yhdessä on koko kehän kiertävä magneetti, onkohan tehoeroa?
Tämän lisäksi kytkinkehä on kulunut pykälikkääksi, joten uusiminen on edessä?
Sitten vielä otetaan vastaan hyviä ideoita, jolla saa kampuran tappikiilan irti pesästään.(On tiukassa)
gsxf kirjoitti:Täytyy alkaa remppaamaan konetta ja poistella samalla siitä edellisen omistajan teinivirityksiä Vertailin tuossa osaläjässä olevia kampuroita yms. ja niissä oli joitain eroavaisuuksia.
-Kiertokangessa on yläpäässä joko neulalaakeri tai prossiholkki,kumpi on parempi?
-Kampuran petilaakereina on joko normaaleja kuulalaakereita tai sellaisia, joista irtoaa ulkokehä,mitä väliä?
-Magneetossa on joissain erilliset magneetit ja yhdessä on koko kehän kiertävä magneetti, onkohan tehoeroa?
Tämän lisäksi kytkinkehä on kulunut pykälikkääksi, joten uusiminen on edessä?
Sitten vielä otetaan vastaan hyviä ideoita, jolla saa kampuran tappikiilan irti pesästään.(On tiukassa)
-Ei mitään väliä ainoa että vaihdettaessa neulalaakeri on helpompi
-Ei väliä, mutta muista tarkistaa kampuran päittäis välys on hyvä siis niillä ohkasilla prikoilla.
-Kannattaa laittaa vastaava magneetto mitä uutena eli neljä magneettia.
-siis kytkin kruunu? ei pakollista, muta tomoksen kytkin pärisee melkeen aina joutokäynnillä ollessaa ja hajottaa levyt ja kruunun pidemmän päälle.
-hitsaat pienen mutterin kiinni siihen kiilatappiin niin saat helpoiten irti, mutta ole tarkka.
No yritetään pitäs olla suht tarkkaa tietoo,mutta joku vielä vahvistaa.
elikkäs solikassa tai siis tomoksen koneessa on vakiona pronssi hela kampuran yläpäässä,mutta sitten kisa kierto kangissa on neula laakeri ylhäällä. vakiossa ihan sama ja vähän viritetyssä onko pronssi hela vai neula luakeri. pronssi hela tosin lämpö leikkaamisessa saattaa ''liikahta'' JA voitelu reikämennä umpeen jolloin rupeaa helisemään mutta se on harvinaista...
Sitte alapään laakereita on kahta mallia l17 laakerit ja toiset joita en muista
ne toiset on vahvemmat mutta vakiossa kestää myös l17 laakerit. niitä l17 laakereita on kahta mallia. toiset joissa vähemmän kuulia jotka ei kestä ja toiset joissa enemmän jotka kestää.
Ja mangneetti kysymystä en tajunnut? mangneetto vai vauhtipyörä???
Kytkin kehällä tarkoitat kytkin kelloa? jos ei pahasti hakkautunut voit viilata jäljet pois. kytkin kellon kuluminen johtuu tarvike kytkin levyistä jotka on kapeammat kuion vakiot ja hakkaavat sen takia. mutta kun nykään eisaa erilaisia kytkin levyjä...
tappi kiila? tjäh? kiertokangen alapäätä? sen vaihto on syytä jättää ammattilaisille mutta onnistuu hankalasti kotona mutta menee todennäköisesti ketuiks.
että tämmönen sekava saarna tällä kertaa
Itse ainakin käytän viritetyssä 50cc koneessa pronssihelaa siitä syystä että jos hajoaa niin ei romut lentele pitkin poikin konetta. Ja kullä se kytkin pärisee orginaali levyilläkin kokeileppa, ja uudella kruunulla. Ja nuo laakerit kestää molemmat aivan saman verranm kunhan se päittäis välys on oikea, usko että et huomaa eroa kestävyydessä.
niin mutta sitten huomaa kun on kovemmat virit mutta vakios ei. no ei mulla ainakaan pärissy kytkin orkkis levyillä mutta saattaa olla tapaus kohtaista.
nonii mulla se pärisee joskus ja joskus ei ja levyt on mitkä on, ja huomaat kestävyys eron ehkä, kun on 75cc ja säädöissä... :/
Öööh,olisi pitänyt panostaa oikeaan termistöön enempi, mutta tulihan sieltä, silti hyviä vastauksia, kiitos. Magneetolla tarkoitin toki vauhtipyörää ja kiilalla sitä pyöreää tappia, joka kohdistaa vauhtipyörän kampuraan. Tämä tappi oli syönyt vauhtipyörän kiilauraa reilusti leveämmäksi. Tarkoitus ei ole viritellä konetta, ainakaan suuremmin, mutta tavoitteena olisi saada mylly käymään mahdollisimman nätisti, myöskin tyhjäkäynnillä.
uudella vauhtipyörällä siitä selviää. itellä tällä hetkellä sama homma
neulalaakeri on parempi kietarissa oli tehot mitkä tahansa, koska männän ristitappi saa paremmin voitelua kuin helalla ja kyllä ne neulalaakerit kestää yleensä iha pirun hyvin
täh? miten muka hela ei kestäis??? uudesta asti mulla ollu hela ja kestäny lämpö leipomiset kunnes konerempassa vaihettiin uuteen varmuuden vuoksi
Niin mitenkä ei? Mutta kyllähän neulalaakerit ovat nykyaikaa, mutta hajotessaan saattavat aiheuttaa enemmän harmia, kun hela! Mutta molemmat toimii ihan moitteettomasti normaali ajelussa niin ihan sama kumpaa käyttää.
ite kyllä kallistun neulalaakerin puoleen mutta olkoo
lyömällä messinkikiila poikki tai poraamalla se.
Jos ostan käytetyn vaihteensiirtopuikon voinko korvata messinkikiilan jollain muulla oma tekemällä kiilalla? Kun eihän se ole kuin pieni tappi tehty messingistä... Voiko siis korvata vaikka pienellä rautatangolla joka hiottu pieneksi?