Hilijasta ollunna viime aikoina joten tehdään joku uusi turha topikki
Eli asiaan: mikä on kanssa soliferistejen mielestä solikan heikoin lenkki,eli mikä kohta mopossa yleensä pettää?
eli aloitan itse: sm 82--> heikoin lenkki on mangneetto(oma mielipide)! säätäminen pirun tarkkaa puuhaa ja sitten kun sen saa kohdalleen niin parin viikon päästä pitää jo uudestaan säätää ajoitukset yms.
Huom kaikki solikka mallit käy!
No ei ainakaan omalla kohalla oo magneeton kans tommosia kokemuksia, päinvastoin, ei oo niin millilleen ajotus tai kärkiväli niin lähtee käyntiin.
Runkolaakerit ehkä heikoinlenkki, jos vanhaa mallia eli L17.
no minulla ainakin on kaasukahva runko... molemmista solikoista hajalla, kiitos viimetalvisen luisuttelun...
sitten kanssa läskitankin etupää on aivan perceestä...
SM83 kirjoitti:TOMOS
EIKÄ OLE!!!!!!!!! kyllä mulla on tomokset kestäny iha muute tosihyvin, mutta vakiokietari on ihan perseestä! mutta eipä ole sekään enää suuri murhe kun toisessa solikassani on kisakietari
SM83 kirjoitti:TOMOS
tomos on tarkasti säädettynä + pikkuviritettynä erittäin luotettava ja voimakas kone,säätäjässä vika jos ei tomos toimi!
kyllähän se tomoksen kytkin ja vaihelaatikko...
Itselläni ainoa tomoksen huono puoli on magneeton tappi, kun pitäisi olla kiila! Niin ja ei tomoksen kytkimessä ole mitään huonoa, kun voi vahvistaakkin helposti ja vaihteisto on myös toiminut tosi hyvin vähän suuremmillakin virityksillä.
MopedRacer kirjoitti:SM83 kirjoitti:TOMOS
EIKÄ OLE!!!!!!!!! kyllä mulla on tomokset kestäny iha muute tosihyvin, mutta vakiokietari on ihan perseestä! mutta eipä ole sekään enää suuri murhe kun toisessa solikassani on kisakietari
Mikäs siinä vakio kiertarissa nyt niin huonoa on?
pasanen kirjoitti:Itselläni ainoa tomoksen huono puoli on magneeton tappi, kun pitäisi olla kiila! Niin ja ei tomoksen kytkimessä ole mitään huonoa, kun voi vahvistaakkin helposti ja vaihteisto on myös toiminut tosi hyvin vähän suuremmillakin virityksillä.
Kiilalla ja tapilla ei ole mitään eroa,ne ovat vain kohdistusta varten jos kartio ei ole tiivis ja pitävä,ei ole mitään väliä kumpi siinä on,hakkaa akselin pilalle joka tapauksessa.
kyllä itellä kesti alkuperöinen hela 24v kunnes sitten männän vaihdon yhteydessä varmuuden vuoks vaihettiin helakin. ala pään l17 laakerit on ollut alun perin muistaakseni 6 kuulaset ja tarvike malleja on saanut 4 kuulaisina ja helvemmatkun olleet niin kone rempan yhteydessä yleensä otettu halvemmat. Ja sitten näissä uudemmissa missä paremmat luakerit niin ne kyllä kestää 8000-11000 rpm
sanoisin että vetoakselilla oleva tappi on heikoin lenkki.
tein melkein 2 vuotta sitten täyden koneremontin jossa vaihdoin sen tapin,kiertarin,petarit,pari vaihteiston laakeria,tiivisteet ja stefat
en ole kahteen vuoteen konetta avannu paitsi kannen puhistan aina välillä karstasta. ei ole ollut mitään vikaa. ei oo korttia niin pihassa enimmäkseen ajellut tulleehan sillä ajeltuu aika paljon kuitenki
Vaihteisto, hajonnut kaksi kertaa. Ekalla kerralla jumittui neljänteen vaihteeseen, korjasin vaihtamalla vetoakselin. Tokalla kerralla ei enää kolmosvaihe toimi vaan sen kohalla vapaa, luultavasti pitää vaihtaa ensiöveto. En oo viel kyl sitä jaksanu tehä
eikä ole, tomoksen vaihteistoa ei saa hajalle edes dynamiitilla heh