Soliferia

Täysversio: uusi mopokortti laki
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Sivut: 1 2 3
tuleeko tuo laki heti vuoden alussa vai vasta keväällä?
Tänään irtosi konttorilta kortti Cool

Nyt äkkiä solikka kasaan ja ajelemaan Razz (vielä kun on hyvä ilma)
oon kuullu että se mopokortin uudistus tulee vasta joskus ensi syksynä
voi paska se kerkii olemaan sitten jo mulla...
no ei siinä oo mitään muuta huonoo kun se hinta 400-500¤ jos mä joutuisin maksamaan siitä niin paljon niin oottaisin vielä vuoden ja maksasin sillä summalla kevari kortin
Joo eihän tuossa oo mitään häpyä että rahastetaan MOPO korista 400-500e! Jos ite joutusin maksaan ton hinnan kortista niin taitasin ajaa ilman, niinku tein 9 vuotiaasta asti Wink
tänään sain mopokortin ekalla meni läpi
Kyllähän on ajat muuttuneet siitä kun itse olin ns. mopoiässä. Tosin näyttää että se tulee takaisin iän mukana eli nyt on 37 mittarissa ( lähes sen verran mitä virittämätön solikka kulkee ) Tuolloinhan ei mopoon tarvittu korttia ja kypäräpakkokin oli kohtuu tuore juttu.

Taitaa tämä nykyinen mopokorttisysteemi olla aika susi jo syntyessään. Jokainen saa kortin, vaatimukset ovat niin olemattomat ja jos ei saa ekalla, niin se on kyllä ihan omaa laiskuutta. En usko että nykyisellä systeemillä on mitään merkitystä liikenneturvallisuuden kannalta.

Itse kyllä kannattaisin jonkinlaista ajo-opetusta kortin saamisen edellytyksenä. Tosin hinta pitäisi saada puristettua järkeväksi, 4 - 5 sataa on vähän turhan paljon. Jo hinnan kompensointi esim. vuoden päästä kevarikortin suhteen olis hyvä alku.

Itse kun aikoinaan mopolla aloittelin, oli systeemi vähän toisenlainen. Mopoja oli paljon maalla ja niillä rällättiin alaikäisenä metsäteillä jossa ei juuri liikennettä ollut. Toisin on nykyään kun mopolla pitäis lähteä suoraan kaupungin ruuhkaliikenteeseen. Tosin kyllähän noilla tielle mentiin liikenteenkin sekaan ja ihan isin luvalla. Lupaa ei kyllä irronnut ihan heti mopon saatua eli ala-asteikäisenä, piti sillä ensin treenailla.

Muistelempa erään ison jutun mopoilijoista varsin isossa sanomalehdessä. Siellä mopoilija esitteli ylpeänä ettei hän edes tiedä kumpi on etu- ja kumpi takajarru. Tuskimpa on muutenkaan ajotaidot kovin korkealla tasolla jos ei omaa ajokkiaan tuon enempää tunne. Jos olis ollut mun lapsi, olisin kortin ottanut jutun jälkeen kuivumaan ja pistänyt opettelemaan suljetulla alueella. Suomeksi laatinut oman käsittelykokeen.

Suuntaushan on nykyään että pyöräteiltä mopot siirretään liikenteen sekaan. Tätä sitten vanhemmat kauhisteleva ettei lasta voi sinne päästää. Sitten kun samoilla vanhemmilla on 10 vuotias lapsi pyörätiellä, kauhistellaan mopoja siellä ja vaaditaan liikenteen sekaan.

Mun mielestä mopot kuuluu ehdottomasti liikenteen sekaan, pidetään vaan huoli että mopon käsittelytaidot ja liikennesäännöt ovat sillä tasolla että siellä pärjätään.

En ihmettele yhtään mopoilijoiden huonoa mainetta. Keskustassa kun katselee menoa niin mopoilijat ottavat kaikki oikeudet autoilijoilta ja jalankulkijoilta ja soveltavat niitä itselle sopivalla tavalla. Vastaavasti kenenkään velvollisuuksia ei huolita. Näihin poliisi sais puuttua huomattavasti rankemmin kuin pieneen virittämiseen, jolla mopo kulkee melkein 46 km/h.

Täytyy kyllä tunnustaa ettei sillä nyt itsekään aina tullut ihan täysin asiallisesti ajeltua ja tuli rällättyä sellaisissa paikoissa joista olis voinut pysyä poiskin. Kai se kuuluu mopoikäisen luonteeseen, mutta yrittäkää kuitenkin kohtuus muistaa ja pahimmat ylilyönnit välttää.
Sivut: 1 2 3