Rekisteröidy Soliferian käyttäjäksi


"Solifer-harrastajien asialla jo vuodesta 1999."

SM -77 kone ja monta muuta onkkelmaa...
#1
Elikkäs, omaan Solifer SM -77:n ja kyseinen härveli on käynyt viimeksi arviolta kymmenen vuotta sitten. Tankki on jo huuhdeltu, toinen koneista kasattu siihen kuntoon että teoriassa tuon pitäisi käynnistyä mutta eipä vaan käy. Jos oikein muistelin niin joko tuo nykyinen kone tai sitten atomeina oleva varakone oli siitä ongelmallisia että ajossa kone alkoi potkia takaisinpäin ja tuntui kuin sytkä olisi hyppinyt minne sattuu. Epäilin magneeton kiilan olleen kulunut mutta en toisaalta saanut koskaan tutkittua oliko kyse magneeton liikkumisesta vai jostain muusta. Lopulta mielenkiinto siirtyikin autoihin enkä sitten koskaan saanut Soliferia kuntoon. Nyt kuitenkin iski motivaatio saada vanha kunnon Solifer kesäkruiseriksi ja kone pitäisi saada kuntoon ja mopo kilpiin mutta tarvitsisi ensin saada mopo käyntiin ja kuntoon.

Ongelmana on siis AINAKIN katkojan kärjet jotka kipinöivät (tulppa antaa kyllä kipinää ainakin sylinterin kyljestä kokeillessa). Kone on siis kasassa, puristuksia tuntuu olevan, bensaa olen kokeillut antaa suoraan kampikammioon kuin sylinteriinkin mutta ei edes yritä. Kaasari on vakio Bing säätösuuttimella, sylinteri on jokseenkin viilattu, männän kohdalla en muista oliko tuo yksilö viilattu vai ei, kannesta en ole varma oliko laskettu vai ei, pakoputki on vakio mutta muistelen että osa sisuskaluista puuttuu. Nuo sytytyksen osat meinasin lauantain hakea moposportista ja vaihtaa osat paikoilleen ja katsoa mitä tapahtuu.

Olisiko siis kenelläkään rakentavia ideoita mistä tuo voi johtua vai voiko kyse olla pelkästään noista kärjistä/konkasta kun jonkinlaista kipinää tuo kuitenkin antaa. Ihmetyttää vain tuo ettei edes yritä inahtaa. Ja onko jotain helppoa keinoa diagnosoida ongelma.
Hae
Vastaa
#2
Kannattaa aluksi katsoa se sytytys jos antaa kipinän pyty kyljest nii ei aina tarkota että jaksais antaa pyty sisäl
Hae
Vastaa
#3
vauhtipyörän kiilaura kannattaa tarkistoo. ja muutenkin sytty käävä läpi.
rahalla saa ja solikalla pääsee Cool
Vastaa
#4
solifer sm 86 kirjoitti:vauhtipyörän kiilaura kannattaa tarkistoo. ja muutenkin sytty käävä läpi.

Kiilaura on kulunut, kiila tosin on siedettävän näköinen. Eikö kuitenkin magneeton pitäisi pysyä paikoillaan jos pulttipyssyllä on ampunut kiinni ja kontaktipinnat ovat kunnossa. Ja onko jotain idioottivarmaa testiä jolla saisi edes todettua onko kyse sytkästä vai bensapuolesta? Itsellä kun ei kauheasti ole kokemusta noista kärjellisistä järjestelmistä tai kaasareista vaikka yksinkertaisia ovatkin niin olen leikkinyt enemmän ruiskujen ja kärjettömien järjestelmien kanssa. Noissa vanhoissa ei valitettavasti voi tökätä pistoketta kiinni ja katsoa mikä vikakoodi tulee eteen.

Ei kukaan muuten osaisi neuvoa miten lähteä noita perus-säätöjä hakemaan. Sytkänajoitus varmaan about puolessa välissä säätöä, mutta mitenkäs nuo muut?
Hae
Vastaa
#5
http://soliferia.parasiitti.org/pmwiki/p...C3%A4minen
ja kannattaa kahtoo että suutin yms kaasarin osat ei ole hapettunut ja ovat kunossa.
rahalla saa ja solikalla pääsee Cool
Vastaa
#6
solifer sm 86 kirjoitti:http://soliferia.parasiitti.org/pmwiki/p...C3%A4minen
ja kannattaa kahtoo että suutin yms kaasarin osat ei ole hapettunut ja ovat kunossa.

Mitenkäs muuten kun tuossa ohjeessa sanotaan että tuon kärkien säädön pitäisi onnistua vauhtipyörä kiinni mutta mielestäni itsellä kärjet ovat auki suurimmillaan juuri kun vauhtipyörän umpinainen kohta on kärkien päällä. Onko siis vauhtipyörä väärässä asennossa vai mikähän on kyseessä?
Hae
Vastaa
#7
Kuulostas siltä että on väärässä asenossa. ja jos pultti pyssyllä kiini vejetty niin ei ihmekkään...
rahalla saa ja solikalla pääsee Cool
Vastaa
#8
Se vauhtipyörä/sen asento vaihtelee eri vuotisissa koneissa. Kärkien kipinöinti viittaa aika vahasti kondensaattorivikaan, ja kärkien kunnon näkee silmillä. Jos magneeton kiilaura, ja kampiakselin päässä oleva kiilatappi on kunnossa, niin ennakko pitäisi saada helposti paikalleen. Putsaa kaasari ja vaihda sähköosat niin katsellaan sittenHymy
...
Vastaa
#9
solifer sm 86 kirjoitti:Kuulostas siltä että on väärässä asenossa. ja jos pultti pyssyllä kiini vejetty niin ei ihmekkään...

Mikäs on muuten oikea kireys tuolle mutterille? Jo teininä pähkäilin että miten kireälle tuo nyt pitäisi pistää. Nyt en saanut konetta mitenkään lukittua fiksusti ettei magneetto/kone pyörisi tyhjää niin napautin hennosti pulttipyssyllä kiinni. Pitää varmaan illalla kun himaan pääsee käydä iroittamassa ja tarkistamassa kohdistus ja samalla yrittää säätää kärkiä. Tappi on tosiaan varsin kulunut mutta on yhä olemassa, sitä tosin en tiedä onko tappi tarpeeksi korkea pysyäkseen urassa.

Huomenaamulla sitten Moposporttiin hakemaan puola, kondensaattori, uudet kärjet (tulpanjohto, tulppa ja tulpanhattu on jo uusittu), bensahana ja ryyppyläpän tappi ja katsomaan mitä tapahtuu jos ei tuosta tänään tokene.
Hae
Vastaa
#10
tappi+kunnollinen vauhtipyörä. kirität siten että pidät toisella kädellä piheillä kiini vp:stä ja räikällä kirit.
rahalla saa ja solikalla pääsee Cool
Vastaa
#11
Noniin, eipä tullut päästyä kovin pitkälle ongelmanratkaisussa. Otin siis vauhtipyörän irti, katsoin että ura on kohdallaan eikä tuntunut pyörivän tyhjää. Kokeilin toista vauhtipyörää mutta sen ns ikkunalliset kohdat tulivat samoihin kohtiin eli kärkivälin säätö on erittäin vaikeaa. Noh katselin silmämääräisesti kärkiväliä ja totesin että se on aivan liian suuri ja pienensin sitä rakotulkin kanssa karkeasti oikealle suuruusasteelle. Noh uudelleen pyörittelemään konetta ja en ole aivan varma mutta kone taisi päästää putkesta vaimean tussahduksen kuin olisi yhden kerran jaksanut pyörähtää omin voimin mutten ole varma koska olin puhelimessa samaan aikaan. Kun yritin uudelleen niin kone kuulosti jotenkin ns oikeammalta mutta ei luvannutkaan. Kipinä katosi niin tulpasta kuin kärkienkin välistä. Eipä tuossa kai auta kun hakea ne osat huomenna ja yrittää pistää kamoja kasaan. Olisi tuossa yksi ylimääräinen magneetto kamoineen purettuna mutten taida jaksaa halpoja osia kolvailemaan jos en ole varma niiden toiminnasta.
Hae
Vastaa
#12
juu uusi vaan sytkä vehkeet ja säädä sitten kunnolla.
rahalla saa ja solikalla pääsee Cool
Vastaa
#13
Jaa´a, mitähän sitten keksisi. Ongelmaksi muodostui magneeton pohjan kiinnitysruuvin kierteet. En tiedä mitä on tapahtunut mutta alinta kiinnitysruuvia ruuvaillessa korkkasivat kierteet ilman sen kummempia varoituksia (ei siis todellakaan suurta voimaa käyttäen ja korkkasivat vasta hiukan ennen loppukiristystä) ja magneettoa ei siis saa täysin lukittua paikoilleen. Olisiko ideoita miten nuo kierteet saisi korjattua? Onko esim helicoileja noin pienessä koossa?

Toisekseen kuuluuko uuden puolan, konkan ja kärkien kanssa magneeton pyöriä todella nihkeästi vai onko kyse vain alimman kiinnityspultin puutteesta? En siis yrittänytkään käyntiin tms vaan ihan kädellä kokeilin pyörittää.
Hae
Vastaa
#14
Ei pitäs nihkeesti liikkua. ei sen yhen ruuvin puuttuminen pitäisi haitata mitään. jos siis ei ole kallellaan tai siis vinossa pohja levy ulos päin. onhan kasattu kaikki kärjet puolat yms oikein ettei ne hankaa???
rahalla saa ja solikalla pääsee Cool
Vastaa
#15
solifer sm 86 kirjoitti:Ei pitäs nihkeesti liikkua. ei sen yhen ruuvin puuttuminen pitäisi haitata mitään. jos siis ei ole kallellaan tai siis vinossa pohja levy ulos päin. onhan kasattu kaikki kärjet puolat yms oikein ettei ne hankaa???

Mitä kautta noiden johtojen pitäisi tulla ulos tuolta? Lähinnä mietin siksi koska voisi hyvin olla ettei magneeton pohja ole täysin suorassa jos johdot painavat sitä johonkin suuntaan. Vedin itse johdot mielestäni samaa kautta mitä ne olivatkin eli pohjan reiästä läpi ja sylinterinpuoleisen ylemmän kiinnitysruuvin ja kampuran pään välisestä raosta ylös ja siitä ulos. Ja missä järjestyksessä valopuolen osien pitäisi olla. Käsittääkseni alimpana se pieni puola, väliin ne holkit ja sitten isompi puola ja ruuveilla kiinni.

EDIT: Tuota magneettoa on näköjään kahdella tavalla kasattua ainakin kuvien perusteella. Niinkuin omassani oli eli valopuolat erikseen ja sytkäpuola erikseen ja toisella tavalla eli sytkäpuolan kanssa tuo pienempi valopuola. Mikähän on se oikea tapa?
Hae
Vastaa


Vaihda huone:


Keskustelua selaavat: 1 vieras

© Petteri Bamberg 2016

Tutustu Smartyyn Validoi CSS Validoi HTML