Rekisteröidy Soliferian käyttäjäksi


"Solifer-harrastajien asialla jo vuodesta 1999."

Zetan Projektipäiväkirja: Tehosolle
#1
Noniin laitetaan tännekin jotain eloa. Ehkä myös pienen painostuksen vuoksi Wink

Vanha uskollinen läskitankkia alkoi potemaan vanhuuden vaivoja, joten oli aika varata leikkauspöydältä aika. Pahimpia vaivoja alkoi olla vuodot, lievät rohinat, kangistuminen, sekä korkea lämpötila.
Tältä näytti Solifer vielä hyvässä voinnissaan.
[Kuva: th_IMG_1432.jpg]

Ensimmäinen ongelma ilmeni Moparin L-profiilin m-renkaisissa männissä, josta renkaiden tapit lähtivät omille teilleen ja renkaat löytyi sitten jostain ihan muualta. Eihän siinä muu kuin poraus auta. Sattumoisin oli Tunturi super sportin -vakiosylinteri hyllyssä. Mutta ensin piti sylinteristä katkoa ripoja että mahtui paikoilleen. Lämpöongelmat saatiin samalla kuriin.
[Kuva: th_IMG_1199.jpg]

Monen monta kilometriä tuli painettua. Kunnes alkoi tärinät ja epätasainen käynti. Kaasarin kanssa painin pitkään, kunnes tulin siihen tulokseen ettei ongelma johdu siitä. Otin sitten piruuttani kopan auki ja vauhtipyörästä kiinni. Sattumalta se liikkui sivuttain sekä ylös ja alas pari millimetriä. On muuten viimeinen kerta kun käytän L17-laakereita! Koneesta oli muutama muukin laakeripesä kulunut, joten lohkot ovat kelvottomat ilman koneistusta/poppakonsteja.

Eikun romulaatikolle ja löysin sieltä -77 lohkot isommilla huuhteluilla ja lisäkampikammiolla. Pettymykseksi laakeripesät olivat mallia L17. Totesin itselleni että "Ei H*lvetissä." Hain sitten 40mm reikäsahan IKH:lta ja surrautin pesät sopiviksi C6203 C3 -laakereille.
[Kuva: th_IMG_1226.jpg]

Eikä lisäkampikammiota voisi jättää tehoja syömään, kemiskillä reijät umpeen ja luukku kiinni. Sekä pientä siistimistä, josta ei tullut kuvaa.
[Kuva: th_IMG_1227.jpg]

Samalla vaivalla koko runko osiin ja löytyihän sieltä yllätyksiä. Risukeulan vähäinenkin jousto oli huvennut olemattomiin. Iskarin kiinnikkeet, swingissä sekä rungossa, vääntyneet ja iskarit samalla solmussa. Myös rungosta löytyi murtuma.
[Kuva: th_IMG_1231.jpg]

Vastatoimeksi uudet reiät 15mm alemmas ja 10mm koriprikat päälle, näin saatiin korjattua korotuksen vääristämää ketjulinjaa. Myös jarruvivun paikka oli siirrettävä.
[Kuva: th_17012012045.jpg]

Sattumoisin Sellyn pajalta löytyi Helkama Raisusta peräisin oleva Paiolin keula. Sopu hintaan ja pienellä laitolla tuli erinomainen.
[Kuva: th_IMG_1367.jpg]

Ihme kun ei voi laittaa kuin 10 kuvaa kerralla... jatkuu seuraavassa viestissä.
Vastaa
#2
Kerran alettiin, niin tehdään sitten kunnolla. "Kehdon" väliin kun ei mahtunut kunnolla kuin pieniripeinen vakiosylkkä. Oli edullista leventää ja samalla tehdä kehdosta irroitettava. Ensimmäisessä kuvassa poseeraa myös Raisun 65cc Zeta ja 55cc Autisa. Paljastetaan käyttötarkoitus myöhemmin Wink
[Kuva: th_IMG_1356.jpg][Kuva: th_IMG_1358.jpg][Kuva: th_IMG_1353.jpg][Kuva: th_IMG_1351.jpg]

Tulipas jotain tynkää rustattua, huomenna olisi tarkoitus hakea uudet iskarit, swingiin ketjuohjuri, -laahain, sekä mäntää ja muuta palikkaa. Palaillaan tuonempana jos ihmisiä kiinnostaa seurailla.
Vastaa
#3
Ei L-17 laakereissa mitään varsinaista vikaa ole, mutta niitä ei pidä ostaa voimakoneelta jos meinaa käyttövehkeen tehdä. Työpaikkani naapurissa on laakerifirma josta kerran piruuttani kysyin noita laakereita. Olihan niitä hyllyssä mutta hintaakin oli 45€/kappale ellen väärin muista niin skf:n laakereita oli nuo. Tuo reikäsaha sovellus voi osoittautua ongelmalliseksi. Lähinnä siksi, että laakerien tuli olla muutaman satikan tarkkuudella samassa linjassa muuten kampi jää vinoon ja siinä ei hyvä heilu. Toivottavasta sait tarpeeksi tarkasti laitettua ettei mene homma uusiksi lohkojen etsintää myöten :\
-69 export projekti työnalla.
Vastaa
#4
Taitaa olla moparin l profiilin männät muutenkin huonohkoja? itelle maksimissaan 20m tuli ajettua kun lähti tappi irti mutta en väitä että eikö ois ollut asentajan vika!
Oliko muuten tuommoinen mäntä jonka paketti näkyy kuvassa mirkkelin päälä?
http://soliferia.parasiitti.org/galleria...p?pid=3538
rahalla saa ja solikalla pääsee Cool
Vastaa
#5
Mukavaa luettavaa, Kuviakin sopivasti. Itsekkin vois pientä tarinaa kertoa omasta luikkutankista, Tulis vähän aktiivisuutta soliferiaan. Ei muuta kun onnea rojektiin ja pistä paljon kuviaHymy
Hae
Vastaa
#6
Todella siistiä jälkeä. Hyvä että tulee tännekkin lisää aktiivisuutta. Razz
Vastaa
#7
Thermo-68 kirjoitti:...Tuo reikäsaha sovellus voi osoittautua ongelmalliseksi. Lähinnä siksi, että laakerien tuli olla muutaman satikan tarkkuudella samassa linjassa muuten kampi jää vinoon ja siinä ei hyvä heilu..

Voi mennä helposti juu epäkeskoon jos kokonaan uuden pesän tekee, mutta tässä tietääkseni tehtiin vaan pesän syvennys, ei suurennettu pesän halkasijaa?

Eli siis alkuperäinen pesä toimi "ohjurina" syvennystä tehdessä, ja suurin osa laakeria tukevasta laakeripesästä on lohkon alkuperäistä. Taisi olla 4mm syvennys vaan kyseessä?

Näin siis sanoisin että ei huolia. Cool
Vastaa
#8
Juu jos ja kun tilanne on tuo niin sitten on erijuttu. Tosin helposti tuossakin käy niin, että terä ottaa myös ehjästä pinnasta kun samaan halkaisijaan ajetaan. Tietty jos pinta onpysynyt ehjänä tarpeeksi pitkältä matkalta niin ongelmaa ei ole. Ainoastaan laakeri voi olla inasen väljä pesäänsä (ts laakeri jää kampeen kiinni irroitetttaessa) mutta ei se menoa haittaa Nauru
-69 export projekti työnalla.
Vastaa
#9
Kiitos kehuista Hymy

Kyllä Selly on oikeilla jäljillä, mutta syvennystä tuli vain 2mm. Juu pitää olla järki mukana kun touhutaan. Varmuuden vuoksi painoin terän ensin pesänpohjaan ja sitten käynnistin koneen, juuri sen takia ettei tuhota alkuperäisiä pintoja. Tarkkaan mittailin niin pitäisi olla 0.1mm sisään suorassa, tuskin aiheuttaa ongelmaa.

Noissa Moparin L-profiileissa on sellainen ongelma ettei m-renkaiden tapin vastapuolella ole mitään valua, kuten yleensä normaaleissa männissä. Tapit näkyy männän sisäpuolelle.. Siinä kun hetken elävät, pääsevät pulpahtamaan sisään ja renkaat lähtevät pyörimään kuin balleriinat.

Tosiaan olivat nuo L17-laakerit voimakoneelta tilattu, tarkkoja ovat shimmauksista. Ei oikein näe hirvittävää hyötyä shimmailla ja hinkuttaa, kun kerran saa 10€/pari paljon helpommin käsiteltäviä laakereita. Pahus kun en nyt muista mittarilukemaa ulkoa. Pitää huomenna katsoa niin voi pistää vertailua kuinka hyvin kestäneet tuossa rääkissä, ei voi verrata mihinkään sunnuntai ajoon Wink
Vastaa
#10
Tosi mukavaa luettavaa, ja näyttää sulta nämä "koneistus" hommat hoituvan Hymy

aika jännä tästä on tulossa kaikkineen rungon muokkauksineen, mutta luulen että tuon saa ihan alkuperäiskuntoon jos entisöidä haluaa.

Moparin ne Pistonin Dinamin merkkiset männät ei näytä todellakaan olevan lujimmista päästä, itsekkin erehdyin semmosia ostamaan kun italialaisia olivat, mutta mulla jo yksi meni kesällä noin 3500km kovan ajon jälkeen, ja nyt on toinen samanlainen menossa noin 2000km ajon jälkeen. Sirrittää ja kilkattaa jo Sad
[Kuva: t_3364.jpg] ,


sitten laakereista niin itse tilasin moposportilta nämä http://www.moposport.fi:8080/workspace.c...mcode=6202 tuohon exportti rojektiini. Eihän näiltä mitään huippukestoa voi odottaa, mutta museo ajoneuvossa jolla alle 100km ajetaan vuodessa ei ne mitään haittaa. Hymy
...
Vastaa
#11
Samaan halpaan menin kuin muutkin että ostin kalliimman italialaises ja ''säästin'' että ei tarvii heti vaihtaa. kumma kyllä yleensä minulla ollut semmoinen käsitys että italialaiset on pirun tarkkoja ja hyviä koneistamaan osia! kaikki muut onkin hyviä paitsi ensimmäinen italialaisten paska tuote oli tämä mäntä Razz
kokemusta siis mopo-auto-traktori osa alueilta italian osista!
rahalla saa ja solikalla pääsee Cool
Vastaa
#12
niin minäkin luulin.... mutta mistähän sais 42,5 tai 43mm koon -kunnon männän- 12mm tapilla? kävisköhän metrakitin mäntä solikan pyttyyn? http://www.moposport.fi:8080/workspace.c...e=821D0220
...
Vastaa
#13
Olenhan "vanha" koneistaja Wink

Olisihan tuo runko mahdollista saada museokilpiin, vaivaa ja aikaa vain tarvitsisi. Kaikki alkuperäiset osat löytyisi, eikä mitään ole rikottu. Mutta ei nyt kuulu suunnitelmaan, tarkoitus pitää vähän hätäsempänä käyttömopona. Sillä mopolla ajamisessa on vaan sitä jotain.

Pari vuotta sitten hommasin ensimmäisen Dinaminin L-profiilin männän, se kesti ihan älyttömän hyvin jopa 1½vuotta. Sitten ylempi rengas katosi. Uutta mäntää paikoilleen ja pettymys oli kova. Varmaan 5 mäntää syötin koneeseen ja jokainen tuli ilman renkaita ulos, vähemmän ja enemmän sylintereitä tuhoten. Joko laatu heikentynyt juuri tällä välillä tai minulla oli vain tuuria.

Olen myös etsinyt sopivaa korvaajaa noille männille, mutta ei ole tullut vastaan. Nyt tyydyin sitten ihan vakio 2mm renkaisiin. Huonona puolena näille on että teoreettisesti eivät kestä kuin 8400rpm kierroksiin lepattamatta. Kun 1.5mm renkailla päästäisiin jo yli 10000rpm.

Projektiin:
Petilaakereita vaihtaessa päätin että tehdään samalla koneremppakin, eli kaikki stefat ja laakerit pois ja uudet tilalle. Myös akseleiden shimmauksien ja välysten tarkistus oli tärkeää, koska eri lohkot.
[Kuva: th_IMG_1329.jpg]

Muistelin että tuli hommattua jonkin aikaa sitten jotain pientä tähän moottoriin Wink
[Kuva: th_IMG_1322.jpg][Kuva: th_IMG_1328.jpg][Kuva: th_IMG_1206.jpg]
Vastaa
#14
Thermo-68 kirjoitti:Ei L-17 laakereissa mitään varsinaista vikaa ole, mutta niitä ei pidä ostaa voimakoneelta jos meinaa käyttövehkeen tehdä. Työpaikkani naapurissa on laakerifirma josta kerran piruuttani kysyin noita laakereita. Olihan niitä hyllyssä mutta hintaakin oli 45€/kappale ellen väärin muista niin skf:n laakereita oli nuo. Tuo reikäsaha sovellus voi osoittautua ongelmalliseksi. Lähinnä siksi, että laakerien tuli olla muutaman satikan tarkkuudella samassa linjassa muuten kampi jää vinoon ja siinä ei hyvä heilu. Toivottavasta sait tarpeeksi tarkasti laitettua ettei mene homma uusiksi lohkojen etsintää myöten :\

Kuulien määrä ratkaisee paljon L17 laakereissa.
Vastaa
#15
Niitähän oli kahta mallia Nauru toinen jossa enemmän kuulia parempi vaihtoehto ja niitä joissa vähemmän huonompi vaihtoehto Razz
rahalla saa ja solikalla pääsee Cool
Vastaa


Vaihda huone:


Keskustelua selaavat: 1 vieras

© Petteri Bamberg 2016

Tutustu Smartyyn Validoi CSS Validoi HTML