Rekisteröidy Soliferian käyttäjäksi


"Solifer-harrastajien asialla jo vuodesta 1999."

Maalauksesta
#16
juhrajan kirjoitti:Joop joo! Kysäseppä tosiaan missä toi homma onnistuu tohon rahaan, asiakkaita taitaa kyllä riittää. Minä ainakin ,ja moni muu!

Ja sisältyykö myös pohjatyöt kaikkineen tuohon, eli senkun lähettää ruosteiset osat sinne ja saa uudenveroista takaisin?
Vastaa
#17
Onko alkydispraymaalit hyviä maaleja?
http://netti.nic.fi/~rush/tuna/

http://users.utu.fi/anpaja/mopo/solifer_tietoa.html

Turun moottoriseura viilaamassa pyttyä:

" - An määki viila vähä sitä pakoaukko."
" - Kuivarte sää se männähelma kokonas poijes sahasi?"
" - Virtane! Misä mu viila o?"
Vastaa
#18
Se riippuu minkä merkkistä. Esim wurtin ja mastonin tuotteet saisi työntää....jonnekkin, mutta tämmöset hinnakkammat esimerkiksi duplicolourin maalit alkaa olla jo ihan jees. Kannattaa käydä kattomassa jostain paikallisesta autotarvike puljusta.
Solifer sm -82, joka paikan menomopo.
Vastaa
#19
Mullakun sattuu löytymään tuommosta motipin tuning line sarjan mustaa pohjamaalia, "effect primer". Meinasin tuon solikan maalata vaikkapa jonkun toisen valmistajan metallihohtomaalilla, niin syntyyköhän siinä mitään ei-toivottuja reaktioita? eli haittaako jos tuota effect primeriä laittas pohjamaaliks, ja sitten jonkun muun valmistajan maalia ja lakkaa siihen päälle?
Hae
Vastaa
#20
Valitettavan usein eri valmistajat käyttävät hiukan eri kemikaaleja ja tulee ihania kuplimis ja hilseily efektejä... Kaveri maalasi sykerön tankin jollain metalflake mustalla ja pinta oli tosi hyvä, sitten laittoin Proff kiiltävän lakan pintaan niin alkoi hillitön reagointi ja uusiks meni. Jos mahdollista niin käyttää samojen valmistajien maaleja niin pohjissa, pintamaalissa kuin lakassakin... Suosittelen että maalaat pienen koealueen johonkin pellinpalaan ja katso tapahtuuko mitään ei toivottua. Jos hyvin käy niin iske solikan niskaan uudet maalit Hymy
Tomos, power of horses and faithful endurance.
Hae
Vastaa
#21
Joo kunhan tulee tarvetta tuolla joensuussa käydä niin ostan jotain maalia... Onko mitään tietoa paljon maksais motipin maalit ja lakat? Jos ei löydy niin pitää vetäistä mastonit pintaan! Nauru
Hae
Vastaa
#22
Kyllä ne muutaman euron enemmän maksaa pulloltaan kun mastonit... Riippuu niin paikasta mistä ostaa että joutuuko siitä maksamaan 10e vai 15e puteli... Hymy Itse oon maalaillu mastoneilla, kohtuulliseksi todettu perussetti on mastonilta on että ostat mastonin pohjamaalia eli sitä primeriä ja sitten itse maali ja kiiltävä lakka pintaan. Toinen sarkansa on mastonin metallinhohtomaalit, niitä ostin omaa solikkaa varten joskus 2 pulloa (metallilhohtovihreä) pullot olivat melko hinnakkaita vaikka jostain tarvikekeskuksesta ostin.. :o No mutta niissä se suutin on erilainen ja ne räkivät Paljon enemmän ja herkemmin kuin mastonin tavalliset maalit. Kannattaa ravistaa oikeasti hyvin ja lämmittää vaikka pulloa auringossa että suihku olisi mahdollisimman tasainen. Pullon lämmitäminen vaikka hiustenkuivaimella (lue: ei kuumailmapuhallin Nauru) oikeasti auttaa vaikka ei uskoisi, ainakin talvella eron huomaa jos viileässä tallissa pullot ovat seisseet.

Pohjamaalia kannattaa aina vetäistä useampi kerros, pari kolme riittää ja ennen väriä voi suorittaa välihionnan vesihiomapaperilla, saadaan ainakin virheitä korjattua mitä on tullut pohjamaalatessa... Väriä myös sellainen kolme kerrosta jonka jälkeen tarrat yms jos tykkää =) Lakkaa niskaan, itse laitan ainakin melko reilusti sillä se säästää maalipintaa kulumiselta ja maalauksesta tulee pidempi ikäisempi... Tää ei nyt tähän liity mutta kuhan kirjottelen kun ei muutakaan oleNauru
Tomos, power of horses and faithful endurance.
Hae
Vastaa
#23
Okei. Ainakin kaveri tais sanoa että jossain Joensuun kaupassa olis ollu 10 euroo motipin spärrät, mene ja tiedä. No mutta kumminkin meinasin ensin hio vanhat maalit pois, kittailla jos tarvii yms. Sen jälkeen 1-2 kerrosta pohjamaalia, ihan vain sen verran että peittyy joka paikka. Sitten siihen semmonen kevyt karhennus 1000 hiomapaperilla, niin että pinnasta tulee semmonen matta, ja sitten puhdistus. Tämän jälkeen 2-4 kerrosta pintamaalia, ensin ohuita kerroksia ja viimeisenä semmonen vähän peittävämpi kerros. Sitten lakkaa päälle ohuita kerroksia ja viimeisenä taas vähän paksunpi kerros. Jos ei kiilto riitä, niin sitten +2000 paperi ja metal polish niin luulis kiiltävän! Nauru
Hae
Vastaa
#24
muuten kun tuosta tankista sattuu löytymään semmonen pikkuinen "kuoppa" jota ei kyllä taida pystyä oikaisemaan millään niin mitä pitäisi tehdä että sen saisi tavallaan täytettyä? jollain kitillä kenties?
Hae
Vastaa
#25
Lommot saa kätevästi pakkelilla kuntoon. Maalit pois koko tankista jonka jälkeen lommoon ja vähän sen yli pakkelia tahi kittiiä yms. Mitä enemmän laitat yli tarpeen niin sitä enemmän joudut hiomaan jatkossa. Mutta mieluummin vähän liikaa kuin liian vähän, muuten se jää lontolleen kittailuista huolimatta. Hiominen paperilla muun tankin tasolle ja lopuksi paperi kannattaa vaihtaan hienoon (vaikkapa neljäsatanen) jotta saadaan viimeistely tehtyä ja kitattu kohta ei jää paistamaan. Tankki puhtaaksi hiontapölystä kostealla puuvillarätillä ja eikun maalaamaan Hymy

Pakkeliksi käy monenlaiset aineet, melkeen joka rautakauppassa ja halpahallissa on jotain täytettä, kittiä, pakkelia yms. Melkein kaikki mikä käy auton pellille käy myös mopon tankkiin.
Tomos, power of horses and faithful endurance.
Hae
Vastaa
#26
Myös jos on ponnekaasulla toimiva kynäruisku, niin hyvin saa lisää painetta kun upottaa lämpimään(ei kiehuvaan) vesisankoon, tämä eliminoi myös pitkän maalailun aiheuttaman pullon kylmenemisen ja paineenlaskun(kemiaa, haihtuminen vie energiaa)

Ruostepisteet saa kätevästi pois pistehiekkapuhaltimella(esim. biltemasta 17e), ja päälle paikkamaalaus.

Eikö 3*3*3 oo suosittu maalaustapa? 3 kerrosta pojamaalia, 3 väriä ja 3 lakkaa.
Vanha maali kannattaa poistaa maalinpoistoaineella(esim. nitromorse), säästää paljon aikaa. Kaikkien maalikerrosten kannattaa olla ohuita ettei valu (lisää ikävää hiomista). 320 paperi riittää metallipinnalle pohjamaalin alle, pohjamaalikerrosten jälkeen 600. Lopullisella lakatulle pinnalle 1000 ja 2000 ja kiillotusaine, autosolia kehuttu, bilteman aine kuraa (motot.netistä luettua). Lopuksi vahaus niin kestää ja kiiltää.
En takaa lopputulosta, korjaa jos tiedät paremmin.
Vastaa
#27
Olisko kellään jotain kotikonstia, millä saisi kätevästi maalit pois rungosta melko nopeasti (esim. porakoneeseen kiinnitettävää juttua tai jotain)? Kun ei taida rahat riittää nitromorssiin tai vastaavaan...
Hae
Vastaa
#28
On, itse käytin metalliharjaslaikkaa ja sellaista vähän kovan pesusienen näköistä laikkaaNauru Jälkimmäinen toimi todella hyvin. Aikaahan siihen silti menee se päivän verran kun hinkuttaa. Mutta se kannattaa tehdä kunnolla. Maalipinnasta tulee hyvä Hymy

Porakoneessa kummatkin oli... Kulmahiomakoneeseen saa samantapaisia. Hiekkapuhallus on myös ratkaisu, mutta varmaan käyttäisit jos olisi saatavilla...
Tomos, power of horses and faithful endurance.
Hae
Vastaa
#29
Sysi kirjoitti:Myös jos on ponnekaasulla toimiva kynäruisku, niin hyvin saa lisää painetta kun upottaa lämpimään(ei kiehuvaan) vesisankoon, tämä eliminoi myös pitkän maalailun aiheuttaman pullon kylmenemisen ja paineenlaskun(kemiaa, haihtuminen vie energiaa)

Ruostepisteet saa kätevästi pois pistehiekkapuhaltimella(esim. biltemasta 17e), ja päälle paikkamaalaus.

Eikö 3*3*3 oo suosittu maalaustapa? 3 kerrosta pojamaalia, 3 väriä ja 3 lakkaa.
Vanha maali kannattaa poistaa maalinpoistoaineella(esim. nitromorse), säästää paljon aikaa. Kaikkien maalikerrosten kannattaa olla ohuita ettei valu (lisää ikävää hiomista). 320 paperi riittää metallipinnalle pohjamaalin alle, pohjamaalikerrosten jälkeen 600. Lopullisella lakatulle pinnalle 1000 ja 2000 ja kiillotusaine, autosolia kehuttu, bilteman aine kuraa (motot.netistä luettua). Lopuksi vahaus niin kestää ja kiiltää.
En takaa lopputulosta, korjaa jos tiedät paremmin.

Jep. Itse ainakin maalaan -vähintään- 3 kerrosta jokaista.

Pohjamaalauksen aloitan primerillä Todella ohuesti. Ensimmäinen kerros että pohjamaalia tulee vain ohut humus eli pelti paistaa läpi. Toinen ja kolmas kerros vähän peittävämmin, kuitenkin että viimeisellä kerroksella pohjamaali peittää kauttaaltaan. En ole tehnyt välihiontoja ennen väriä jossei pohjamaaliin ole tullut virheitä(valumat yms) Niitä on kyllä vaikea saaha syntymään jos maalaa oikeaoppisesti ohuita kerroksia. Välihionta hienolla paperilla saattaa kuitenkin hyödyttää vaikken itse näkyvää ole eroa huomannut... Värin kanssa aloitan myös hyvin ohuesti, väriä vain ohut humus että pohjamaali paistaa läpi ja ohuilla kerroksilla jatketaan aina kun edellinen on kuivunut tarvittavan määrän. Viimeisen maalikerroksen olen vetänyt paksummalti että pinnasta tulisi kiiltävä ja tyylikäs. Tässä vaiheessa ei kuitenkaan saa rohmuta sillä valumat tulevat tässä vaiheessa jos ne jossakin tulevat. En tiedä tämän tyylin oikeaoppisuudesta mutta itse olen hyviä maalauksia tehnyt omasta mielestäni... Hymy Kerroksia tulee helposti paljon koska maalaan ohuesti. Lakkaa lopuksi ohuita kerroksia monta ja viimeisenä -vähän- paksummalti että kiilto säilyisi. Ennen lakkaa tietysti kaikki koristemaalaukset ja tarrat.
Tomos, power of horses and faithful endurance.
Hae
Vastaa
#30
Kerroksia voi tosiaan tulla paljonkin, eräässä V8-magazinessa oli hot rodiin laitettu 35 kerrosta metallinhotomaalia.
Onko soliferissa lakkaa uutena, ja kestääkö tankin alkuperäinen maalipinta kiillotusta?
Huh, että tulee viesteja vauhdilla.
Vastaa


Vaihda huone:


Keskustelua selaavat: 1 vieras

© Petteri Bamberg 2016

Tutustu Smartyyn Validoi CSS Validoi HTML