Soliferia
Uusi sylinteri ja kansi eriparin tilalle - Tulostettava versio

+- Soliferia (http://localhost:8080/keskustelu)
+-- Huone: Solifer-mopot (http://localhost:8080/keskustelu/forum-9.html)
+--- Huone: Remontti (http://localhost:8080/keskustelu/forum-4.html)
+--- Keskustelu: Uusi sylinteri ja kansi eriparin tilalle (/thread-3884.html)



Uusi sylinteri ja kansi eriparin tilalle - Henteri - 10.08.2022

Terve

Heti alkuun pahoittelut, jos tästä löytyy aikaisempaa keskustelua, en tosin pikaisesti löytänyt.

Nykyisellään Soliferissani (SM 77) on pieniripainen sylinteri ja isoripainen kansi. Ajatuksena olisi
hommata uusi sylinteri kansineen esim. puchshopista. Kysymys kuuluu, käykö tämä setti suoraan
soliferin lohkoon?: https://www.puchshop.de/en-gb/puch-engine-parts/puch-cylinder-parts/puch-moped-cylinder-sets/airsal-set-50cc-nm-complete.html

Tarkoituksena ei ole viritellä, mopo on kokolailla vakio, 5. vaihdetta lukuunottamatta.


RE: Uusi sylinteri ja kansi eriparin tilalle - SoliferSm83 - 10.08.2022

Lohkoihin pitäisi kyllä sopia, koska on 50cc pytty, mutta ongelma on siinä että tuossa mäntä on 12mm tapilla, kun taas Soliferissa männän pitää olla 10mm tapilla. Pitäisi olla kiertokanki, jossa on 12mm tapille sopiva yläpää. Tokihan niitäkin solikkaan myydään jos on valmis maksamaan, ja onhan se tottakai vahvempikin.
Toinen ongelma saattaa olla tuo imukaula. Tuo on tarkoitettu vaakatasossa oleville pytyille,joten siinä on 90 asteen kulma. Solikassa pytty ei kuitenkaan ole vaakatasossa, jolloin imukaulan kulma olisi väärä, eikä kaasutin sopisi paikalleen. Toki tuollaisen sopivan imukaulanham tekaisee vaikka itse, tai ostaa,, luulisi jostain löytyvän.
Muuten on kyllä varmasti hyvä sylinteri. Ja luulempa että ei tuon jälkeen ihan vakio tehot ole..   Razz


RE: Uusi sylinteri ja kansi eriparin tilalle - Henteri - 10.08.2022

Pengoin vanhoja muistiinpanojani yli 20 vuoden takaa. Kiertokangen alapään laakeri hajosi ajossa, jonka seurauksena tein koneremontin ja kokoonpanossa taitaa kiertokanki/mäntä olla juuri 12 mm tapilla. Imukaula ei ole ongelma, sen voin tehdä itse. Kiitos vastauksesta!


RE: Uusi sylinteri ja kansi eriparin tilalle - Henteri - 10.08.2022

(10.08.2022, 14:48)SoliferSm83 kirjoitti: Ja luulempa että ei tuon jälkeen ihan vakio tehot ole..   Razz

Niin, onkohan tuon sylinterin aukot optimoitu tuolle 15 mm kaasuttimelle.
Mikä lie tilanne jos laitan paikalle vakion 11 mm bingin...


RE: Uusi sylinteri ja kansi eriparin tilalle - SoliferSm83 - 10.08.2022

Niin, kaipa se toimii, miksipä ei toimisi,, en vain tiedä onko kiinnitys reikien väli oikea..? Luulen kyllä, että kerta Airsalin varmistama on, niin aukot on kyllä varmaan vakiota suuremmat. Vaan eihän se pieni tehon lisäys pahasta ole, vai...?   Razz


RE: Uusi sylinteri ja kansi eriparin tilalle - Henteri - 10.08.2022

(10.08.2022, 20:03)SoliferSm83 kirjoitti: Niin, kaipa se toimii, miksipä ei toimisi,, en vain tiedä onko kiinnitys reikien väli oikea..? Luulen kyllä, että kerta Airsalin varmistama on, niin aukot on kyllä varmaan vakiota suuremmat. Vaan eihän se pieni tehon lisäys pahasta ole, vai...?   Razz

Ei haittaa tehonlisäys, tuskin tämä rekisteröitäväksi päätyy. Aika isolta savotalta vaikuttaisi täydellinen entisöinti...


RE: Uusi sylinteri ja kansi eriparin tilalle - SoliferSm83 - 10.08.2022

Vielä varoituksen sana, minulla ei ole varmaa tietoa meneekö tuo pytty kiinni lohkoja avartamatta. Kannattaa selvitellä muualtakin, esim. vmpk.fi
Yleensä 50cc pytty menee kiinni avartamatta, mutta poikkeuksiakin on. 
Toki jos on valmis avartamaan lohkot niin sitten, ei siitä todennäköisesti yli milliä tarvisi ottaa pois, kun minun 65cc JPC Autisaakin varten tarvii vaan n. Milli ottaa pois.


RE: Uusi sylinteri ja kansi eriparin tilalle - Henteri - 10.08.2022

(10.08.2022, 20:19)SoliferSm83 kirjoitti: Vielä varoituksen sana, minulla ei ole varmaa tietoa meneekö tuo pytty kiinni lohkoja avartamatta. Kannattaa selvitellä muualtakin, esim. vmpk.fi
Yleensä 50cc pytty menee kiinni avartamatta, mutta poikkeuksiakin on. 
Toki jos on valmis avartamaan lohkot niin sitten, ei siitä todennäköisesti yli milliä tarvisi ottaa pois, kun minun 65cc JPC Autisaakin varten tarvii vaan n. Milli ottaa pois.

Joo ei ole tarkoitus pitää ketään vastuullisena Nauru 
Luulen, että taidan kuitenkin ostaa vakiosylinterisarjan. Tunturi super sportin
sylinteriä olisi saatavana ihan Suomesta, sen pitäisi kai sopia hyvin tomoksen moottoriin.


RE: Uusi sylinteri ja kansi eriparin tilalle - Henteri - 16.08.2022

Muistelin, että myös lohkot taisivat olla eriparia. Käytin sylinterin tänään irti, ja niinhän se oli, toinen
lohko pieniripaiselle ja toinen isoripaiselle... Taidan hylätä koko projektin, toimii tuomoisenaan, korkeintaan
hommaan pieniripaisen kannen estetiikkaa ajatellen.


RE: Uusi sylinteri ja kansi eriparin tilalle - Henteri - 01.09.2022

Sain hommattua kohtuukuntoisen pieniripaisen kannen. Tilasin myös uuden isoripaiseen tarkoitetun alkukäyrän
tarkoituksena muokata sen laippa sopivaksi pieniripaiseen. Oli muuten luokattoman huono työnlaatu siinä putkessa,
jätän kuitenkin kertomatta tilauspaikan. Hioin laippaa valehtelematta kaksi tuntia ja sainkin lopulta sen istumaan hyvin
pieniripaiseen sylinteriini. Kaikki tämä vain huomatakseni, että käyrä jää aivan väärään asentoon, liian alas ja väärään kulmaan suhteessa äänenvaimentajaan.
Pitänee yrittää taivuttaa lämmittämällä. Ilmeisesti isoripaisessa sylinterissä pakoaukko on eri kulmassa tai sitten putki on tehty vähän sinnepäin.