Soliferia
Vauhtipyöränkiilan asennus - Tulostettava versio

+- Soliferia (http://localhost:8080/keskustelu)
+-- Huone: Solifer-mopot (http://localhost:8080/keskustelu/forum-9.html)
+--- Huone: Remontti (http://localhost:8080/keskustelu/forum-4.html)
+--- Keskustelu: Vauhtipyöränkiilan asennus (/thread-3148.html)



Vauhtipyöränkiilan asennus - maraboy76 - 20.07.2017

Miten helvatassa vauhtipyöränkiila asennetaan(3x5mm)tomos 4v:hen,johan on patentti?!Uppoako se kiila tohon sisään vai?


RE: Vauhtipyöränkiilan asennus - -Jake- - 20.07.2017

No ei se rakettitiedettä ole mutta kampurassa on ura kiilalle johon se laitetaan.


RE: Vauhtipyöränkiilan asennus - maraboy76 - 20.07.2017

(20.07.2017, 20:53)-Jake- kirjoitti: No ei se rakettitiedettä ole mutta kampurassa on ura kiilalle johon se laitetaan.

Kampurassa ei ole ura,reikä kuvassa on ilmeisesti,omasta on ihan tasainen,liekö sileäksi mennyt kiila.


RE: Vauhtipyöränkiilan asennus - Solifermiäs - 21.07.2017

Tuossa kuvassa näkyy vanha kiilatappi paikallaan. Otat sen siitä pihdeillä tai jotenki muuten väkertämällä irti ja lyöt uuden tapin siihen koloon. Mutta eipä tuo vanha tappikaan kovin huonolta näytä.


RE: Vauhtipyöränkiilan asennus - solifer sm 86 - 21.07.2017

Joskus ollut vanha tappi oikein jumissa, niin pitänyt täpätä hitsillä tavaraa tapin päähän että saanut isommilla pihdeillä kiinni. 
Täys *PIIP* se tomoksen vauhtipyörän kiila on, vaikka sen ei pitäisi toimia kuin kohdistus tappina, mutta löystyessä tappi sorvaa vauhtipyörän kiilauran paskaksi, eikä sitä sen jälkeen saa enään kunnolla paikoilleen.


RE: Vauhtipyöränkiilan asennus - -Jake- - 22.07.2017

Jälleen kerran infoa: Kiila ei pidä vauhtipyörää paikallaan vaan on apu jolla se saadaan oikeaan kohtaan kampuraa.
Kartiot sen paikallaan pitää eli ne pitää olla puhtaan ja yhteen sopivat.
Parhaiten ne saa sovitettua kun poistaa kiilan ja laittaa kampuran kartioon venttilin hiomatahnaa ja pyörittelee vauhtipyörää kunnes pinnat on hioutuneet kauttaaltaan vastaamaan toisiaan.
Sitten pintojen putsaus, ehjä kiila paikalleen ja vauhtipyörä paikalleen.

Toinen juttu on vauhtipyörän mutterin kiristys, ite en koskaan käytä siihen pulttikonetta koska sillä saa helposti kierteet paskaksi vaikka olis miten pienellä teholla.
Olen tehnyt työkalun jolla vauhtipyörää saa pidettyä paikallaan ja räikällä mutteri kiinni.
Mitään ruuvimeisseliä ei vauhtipyörän reijästä kannata sähkopohjaan sohia, sillä ei saa kun tuhoa aikaan.


RE: Vauhtipyöränkiilan asennus - Solifermiäs - 23.07.2017

(22.07.2017, 23:38)-Jake- kirjoitti: Olen tehnyt työkalun jolla vauhtipyörää saa pidettyä paikallaan ja räikällä mutteri kiinni.
Mitään ruuvimeisseliä ei vauhtipyörän reijästä kannata sähkopohjaan sohia, sillä ei saa kun tuhoa aikaan.

Tuosta tuli mieleen että ite oon auton öljynsuodattimen irrotustyökalulla pitäny vauhtipyörän ulkoreunasta kiinni ja sitten kiristäny keskimutterin käsin nii tiukalle kun vaan uskaltaa.
Halpa ja helppo ratkaisu. Toimii.


RE: Vauhtipyöränkiilan asennus - -Jake- - 23.07.2017

Joo sekin toimii, tein Y-mallisen työkalun jossa hakasten päissä kiinni hitsatut pultit jotka menee vauhtipyörän reikiin ja varresta saa pidettyä vastaan kun mutterin kiristää.
Irroitukseen kannattaa aina ostaa se 10-15e hintainen oma ulosvetäjä, monesti on nähty hajonneita lohkoja ja kieroja kampuroita kun ruuvareilla on yritetty kangottaa vauhtipyörää irti.


RE: Vauhtipyöränkiilan asennus - maraboy76 - 25.07.2017

Kuva ei ollut minun solikasta,sen takia kysyin. Omasta kiilasta oli vain puolikas pyöreä jälki jäljellä niin tiesin porata oikeasta kohdasta,laitoin uuden kiilan niin kyllä se nyt kuntoon tuli.


RE: Vauhtipyöränkiilan asennus - Läskinvihreää -76 - 02.08.2018

(23.07.2017, 14:35)-Jake- kirjoitti: Irroitukseen kannattaa aina ostaa se 10-15e hintainen oma ulosvetäjä, 

Puola tarttee vaihtaa ja sitä ulosvetäjää nyt kaipaan: mikä mahtaa olla oikea kierre? Niitä kuuluu olevan Motonetissä ja Biltemassa eri kierteellä. Vai onkohan nyt puhe samasta asiasta. Kaveri tulee jelppaamaan, minun ekspertiisi riittää siihen saakka, että esitän kysymyksen. Nimimerkillä "peukalo hyvin keskellä..."



RE: Vauhtipyöränkiilan asennus - läskitankki76 - 02.08.2018

(02.08.2018, 16:27)Läskinvihreää -76 kirjoitti:
(23.07.2017, 14:35)-Jake- kirjoitti: Irroitukseen kannattaa aina ostaa se 10-15e hintainen oma ulosvetäjä, 

Puola tarttee vaihtaa ja sitä ulosvetäjää nyt kaipaan: mikä mahtaa olla oikea kierre? Niitä kuuluu olevan Motonetissä ja Biltemassa eri kierteellä. Vai onkohan nyt puhe samasta asiasta. Kaveri tulee jelppaamaan, minun ekspertiisi riittää siihen saakka, että esitän kysymyksen. Nimimerkillä "peukalo hyvin keskellä..."

Moi. Sellainen kuin: M26 X P15. Motonetistä aikoinaan ostin.