Olis tuo mopon nopeus sopiva, jos autoilijat malttais ajaa rajotusten mukaan. Mietippä vaikka autoilijana omaa ajotyyliäsi; esim. 1: Edelläsi ajaa mopo taajama-alueella 50km/h. Jäätkö perään ajamaan, vai ohitatko? esim. 2: edelläsi ajaa 40km/h rajoitusalueella auto 36km/h. Kiroatko perässä ja ohitat heti tilaisuuden tullen, vai jäätkö vain rauhassa ajamaan perään?
Tuo nopeusrajoitushan on SUURIN SALLITTU nopeus, ei suositus- tai vähimmäisnopeus.
Tosin tuo mopon nopeuden nosto nostaisi autojenkin nopeutta samalla, koska monet mopoilijat ajaisivat taajamassa tuota 60km/h. Ja monet autoilijat eivät voi sietää edellä ajavaa mopoa.
Edit:
Esimerkki elävästä elämästä: taajama-alue, 40km/h nopeusrajotusmerkki näkyy jo selvästi, Tuntsalla vauhtia 50km/h, vastaan tulee autoja ja mut ohitti paikallisen kuljetusfirman rekka (huom. rekka, ei kuorma-auto!). Tilaa oli sen verran vähä, että jouduin siirtymään asfaltilta melkein ojaan. Onneks ei ollu rotvallia tien reunassa!
Heti ku pääsin perille ni soitin vihase puhelun itte kuljetusfirman johtajalle. Lupas puhutella kuskeja, mutta ei toi vielä näytä perille menneen!
Edit2: Ja kaikille yleisesti muistutukseks, että polkupyörä ja mopo ovat ajoneuvoja. Ja ajoneuvoja ohittaessahan _NÄYTETÄÄN_ suuntamerkkiä. Ja rauhottakaa ne suojatiet. Jos ite oon kävellen liikkeellä ni oon kyl nii vittupää että en kauheesti kattele ennen ku meen suojatielle
tietääkö kukaan että montako virhettä saa olla mopokortissa??
olikoha 3. ei siihe tarvinnu ees lukee.
mitäs kaikkea siinä kysyttiin?(pääpirtein)
Sokant kirjoitti:olikoha 3. ei siihe tarvinnu ees lukee.
joo mut onks se nii että kolme virhettä koko kokeessa vai kolme kirjallisissa ja toiset kolme kuvallisissa?
lähinnä missä pitää ajaa, ketä väistetään jne perussettiä. tais olla 3 kuvallisissa ja 2 kirjallisissa.
ok no ei se sitte kovin vaikee ole
jos mopon max nopeus 45 ja sitä ei saa virittää miks autot kulkee 200km/h ja niillä saa ajaa vaan suomessa 120km/h ja niitä saa virittää miks autoista ei tehä semmosia että ne kulkee vaa 120kmh suomessa??
Taitaa maksaa liikaa tuo autojen "kuristaminen". Toisaalta siinä taidetaan myös luottaa ajajan päättelykykyyn, että aina ei ajeta poljin pohjassa.
niin voi kyllä olla että on liian kallista
Onhan nuo silleesti ärsyttävät rajotukset että solikoistaki on kuulemma pitäny ottaa 5. vaihe pois ettei kulkis sakkonopeuksia. No se 5.vaihe olis aika tarpeeline eikä sitä jaksa alkaa laittamaan jos entisöity lähes uudenveroinen kone pittää purkaa että saa sen yhen rattaan sinne. Olis sille kyllä käyttöä ku alamäessä ku ajaa nii äänet on semmoset et kone huutaa nii et tuntuu niinku vapaalla pitäs kaasua pohjasa ja suorilla sama juttu... Sitä paitti vaikka jotku skootteritki kulkee reilusti yli 45 nii miksikä niitä ei sitte rajoteta kulkee sitä neljääviittä? Kiva ajela SM:llä ku toiset hurauttaa skodella ohi 55km/h mittarisa ja ite köröttellee sitä neljääkymppiä peräsä nii kyllä sitä tuntuu et vois se rajotus vähintää se 50km/h olla kaikila mopoila! Ja nuo uudet mopokorttisysteemitki jos kerra mopoilijoilta otetaan usiampi satanen hintaa nii eikö sitä vois muuttaa myös jotaki josta mopoilijat myös omasta mielestä hyötyisivät? Sitä paitti jonku vanhan papparaisen perässä ajat ja sillä vauhtii jotaki 43km/h nii menneehä siinä jonku matkaa et sen saa ohitettua, yleensä vastaa tulee autoja nii paljo et ei pääse ohi ja sit se alkaa hiastelleen johonki lähemmäs 40km/h ja ajaa keskellä tietä ja laittaa vilkun päälle kilometriä ennen kääntymistä nii ei paljo solikalla muu auta ku ajella peräsä ja lyyä jarrut pohjaa ku eellä ajava sitte huomaa yhtäkkiä mistä sen pitää kääntyä ja lyö jarrut pohjaa. Aikasemmi siinä olis sitte ehtiny ohittaa muttaku eihä se mopo kule paljoa enempää ku sitä on rajotettu ''ettei sillä voi ajaa sakkonopeuksia''. Kahdesti on sattunut juuri näitä läheltäpiti-tilanteita kun edessä ajava jota et saa ohitettua lyö jarrut lukkoon ja syynä se että mopolla ei ole aikasemmin päässyt ohi. Turvavälin pitäminenkin on turhaa kun yleensä sitten joku sunnuntaisuhari ajelee etupuskuri kiinni mopon kilvessä.