Elikkäs: pitäis saada tietää, saako vetoakselissa olla väljyyttä poikittaissuunnassa? (ongelmana on se että vaihteet ei oikein pysy päällä) Ja vielä, että miten päin viitosvaihteen ratas sillä akselilla on? Siis se tasanen puoli sisään vai ulos päin?
Ristitapista en tiedä, mutta pahimmillaan oli jotain puoli senttiä välystä. Luultavasti oli kyllä viitosvaihteen ratas väärin päin ja se johtui siitä. Ai joo ja vielä: kuinka monta prikkaa vetoakselin oikeanpuoleiseen päähän oikeasti tulee?
tunskamies kirjoitti:Saa olla tai pitääkin olla sen pari milliä.
Ei todellakaan ainakaan paria milliä
. Sellanen 0,1-0,5mm välys on hyvä. Prikkoja laitetaan sen mukaan, että tuo välys on oikea.
Mutta ei niitä kait saa liikaakaan laittaa, ettei mene liian tiukaks...ainakin räjäytyskuvissa näkyy vaan kaks prikkaa siinä. (miulla on siinä yks paksumpi ja kaks ihan ohutta)
Ne prikoje määrät on kone kohtasia tietää vaa kokeilemalla otat konee auki ja sit otat pois kaiki muut akselit ja sit pistät lohkotpaikallee ja sit linksutat sitä vetoakselii jos se on liian väljä lisää prikoja nii kauvan et se on täydellinen[/u]
Ei tietenkään liikaa saa laittaa. Akselin pitää pyöriä vapaasti, mutta väljää ei juuri saisi olla. Tämä pätee kaikkiin koneen akseleihin.
No joo saatoin vähä liiotella..
Ei oo vissii mittasuhteet kohillaa mulla
Tänään vähän tarkemmin tutkin tuota vetoakselia. Otin rattaat irti ja kun yritin vaihtaa vaihtaa vaihteita niin se ristitappi ei liikkunut joka kerta. Missähän vika? Ja miten sen ristitapin saa irti?
Se ristitappi lähtee lyömällä, ja sitten messinkinen lukitustappi niitaan kun laitetaan paikoilleen takas.
No nyt alkaa moottori olla kasaamista vaille valmis (piti vain vaihtaa muutaman sellaisen osan paikkaa, joita edellinen omistaja oli sählännyt) Kortinkin saan ~parin viikon päästä
En kehannu uutta topikkii alottaa tätä varten...mikähän on vikana kun moottori polkaisun jälkeen "yskähtää" kerran tai pari eikä käynnisty?
Ootko kokeillu työntää, kylmänä vai kuumana, millon toiminu viimeksi? Kato saako bensaa, sytytys kohillaan yms. Tomos lähtee huonosti kuumana käyntiin.
Taitaa saada hiukan liikaa bensaa (puskee sitä pakoputkesta ulos) mutta kun mie en noista kaasarin säädöistä ymmärrä oikein mitään. Toisaalta voihan sytytyksen ajoituskin olla perseellään.
Sysi kirjoitti:Tomos lähtee huonosti kuumana käyntiin.
Ei pidä paikkaansa, jos kone timmissä kunnossa ja säädöt vaan kohillaan. Omani lähtee laakista käyntiin, niin kylmänä kuin kuumanakin.
Jos saa bensaa liikaa, niin kannattaa tutkia onko kaasuttimen (jos Bing) luisti neuloineen hyvässä kunnossa. Jos esim luistissa kulumaa kannattaa se vaihtaa uuteen, kun ei ole kovin kalliskaan. Samalla kannattaa tutkia tuo uimurin puoli, että liikkuuko koho kunnolla. Kohon neulaa voi myös varovasti painaa vähän pitemmälle terävän kärjen suuntaan, jolloin bensan määrä kohokammiossa pienenee.
Tietysti sytytyspuoleltakin tuo vika voi johtua, mutta helpompaa ehkä tutkia tuo kaasutin ensin.