Soliferia

Täysversio: Vuotava kampikammio?
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Sivut: 1 2
Kampiakseli tomos 4v:ssäni vääntyi niin ettei vauhtipyörä pyörinyt lainkaan. Sain sen väännettyä niin, että vauhtipyörä liikkui jälleeni. Nyt moottori ei lupailekaan käynnistymistä, vaikka saa kipinän. Tämän hiukan radikaalin kampiakselin "ojennuksen" jälkeen alkoi magneeton takaa valua hiljakseen mustaa öljyä, taisin rikkoa jonkun tiivisteen moottorista. Tämä aiheuttanee koneen täydellisen piittaamattomuuden ajohaluistani? Onko korjaus iso homma ja kuinka se tehdään?
Jees.

JOS ymmärsin oikein niin kampiakseli on vääntynyt. Jos haluaa että laakerit kestää muutamaa viikkoa pidempää vaatii kampiakseli tasapainotuksen... Jotenkin vaan tuntuu mahdottomalta että kampiakseli noin olisi vääntynyt? No maailma on ihmellinen...

Rikkoutunut osa on kampiakselin stefa. Sen läpi pääsee nyt kampikammion paineet ja se työntää sieltä polttoainetta ja öljymömmöä mitä lie siellä kampikammiossa pyöriikään tässä tapauksessa.
Nevada kirjoitti:Jees.

JOS ymmärsin oikein niin kampiakseli on vääntynyt. Jos haluaa että laakerit kestää muutamaa viikkoa pidempää vaatii kampiakseli tasapainotuksen... Jotenkin vaan tuntuu mahdottomalta että kampiakseli noin olisi vääntynyt? No maailma on ihmellinen...

Rikkoutunut osa on kampiakselin stefa. Sen läpi pääsee nyt kampikammion paineet ja se työntää sieltä polttoainetta ja öljymömmöä mitä lie siellä kampikammiossa pyöriikään tässä tapauksessa.

Juuri näin. Ja jos akseli on vääntynyt se on ilmeisesti vaurioittanut/rikkonut runkolaakerin tai molemmat.
Ja kytkimenpuoleinen stefakin on saattanut mennä sököks ja pukkaa moottoriöljyä kampikammioon.
Jepjep...

Että koneen purkaminen on edessä jos nyt merkit pitää paikkansa. Samalla laakereita ja muitakin stefoja uusiin niin ajaa taas pitkään. Ja se kampuran kanssa kannattaa miettiä laittaako sellasta sinne enää, syö laakerit ja kone juristaa jos ei ole suora ja tasapainossa... Että joko uus kampura tai sitten vanhaa kunnostettuna jos ei henno ostaa uutta.
Onko milloin uusittu kiertokangen alalaakeri?

Sillä ajattelin, että jos on jo paljonkin ajettu, niin itse ainakin kallistuisin Moposportin kampiakselisarjaan 12mm tapilla. Hintaa muistaakseni hieman vajaa 70¤, mutta on paljon "jämympi" kuin vakio ja lisäksi yläpäähän voi sovitella neulalaakerinkin, niin kestävyys paljon parempi. Ja tuo kampiakselin suoristus+neulalaakeri+tasapainotus maksaa hunajata.

Ompahan uusi ja pikkuvireilläkin kestää isältä pojalle Nauru

Nii ja mikä tärkein ei jyrsi petareita kahessa viikossa Cool
Tuo moposportin molemmista päistä neulalaaheroidulla kiertarilla varustettu kampurasarja, on ehdottomasti ostamisen arvoinen. Kestävyys on aivan eri luokkaa, kuin vakiokampuralla. Lisäksi kunnolliset vakiopetarit kestää aivan hyvin.
Specialisti kirjoitti:Tuo moposportin molemmista päistä neulalaaheroidulla kiertarilla varustettu kampurasarja, on ehdottomasti ostamisen arvoinen. Kestävyys on aivan eri luokkaa, kuin vakiokampuralla. Lisäksi kunnolliset vakiopetarit kestää aivan hyvin.

ai tarkoitat sitä 63 e maksavaa kampiakselia? sopiiko se muuten myös vuoden -82 jälkeen tehtyihin solikoihin?

BTW:mitäs se SLB muuten tarkoittaa??
No tottakai se sopii kun sama kone kyseessä!
Runkolaakerit on vain erit,kampura käy sama.
eikö silläkään muka ole merkitystä kun l-seitsemäntoistä laakereiden ja 6203 c3 sisämitat ovat erilaiset?
OT: minnekkäs se sun galleria on hävinny autisa kun kiinostas ne kuvat siitä kun solikassa on aquan sähköt ja muut vastaavat?
mopomies kirjoitti:eikö silläkään muka ole merkitystä kun l-seitsemäntoistä laakereiden ja 6203 c3 sisämitat ovat erilaiset?
OT: minnekkäs se sun galleria on hävinny autisa kun kiinostas ne kuvat siitä kun solikassa on aquan sähköt ja muut vastaavat?

Petareiden laakeripesät ovat erilaiset uudemmissa lohkoissa, niihinhän menee suoraan 6203 c3 laakerit mutta kampiakseli on samanlainen kaikissa malleissa
joo outo juttu kun kisalampiakseli taas käy vain uudemmille laakereille.
mopomies kirjoitti:joo outo juttu kun kisalampiakseli taas käy vain uudemmille laakereille.

Miten niin käy? käyhän siihen kisakampuraan nuo L-17 laakeritki, niilä on samankokonen halkaisija sisäkehässä ja ulkokehässä, se 6203c3 on 2mm paksumpi kuin tuo L-17. Oikaiskaa jos oon vääräsä!
jaa mutta tässä on kopio viestistä jonka lähetin kun tiedustelin kisakampiakselia:

MOI. KISAKAMPIAKSELI GB-666/SC ON LOPPU TÄLLÄ HETKELLÄ,MUTTA SAADAAN LISÄÄ.
SEN KANSSA PITÄÄ OLLA 6203C3 RUNKOLAAKERIT,JOTKA OVAT SISÄHALKAISIJALTAAN
ERIKOKOISET KUIN L-17. JOS ILMOITAT TÄHÄN OSOITTEESI,NIIN VOIN LÄHETTÄÄ KUN
ON SAATU TAVARAA LISÄÄ.

Terveisin,
Nakkilan Pyörä ja Mopo Oy
Haittaako mitään, jos vauhtipyörä on 0,4 mm vinossa? Pitäisikö tuosta huolestua?
Sivut: 1 2