Soliferia

Täysversio: Tomos - alakierrosongelma
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Sivut: 1 2
Kokoonpano:
- Solifer SM:n vakiokone
- Bing 1/11/49
- Säätösuutin

Alakierroksille ei löydy sellaista säätöä että keräisi mukavasti kierroksia.

Käyttelin ensin ilman putsaria ja tällöin booasi kaasua käännettäessä pienillä kierroksilla mutta kuitenkin kierrokset nousivat lopulta. Ajattelin käyvän laihalla ja siten neula oli rikkaimmassa asennossaan, eli sokkaprikka neulan alimmassa lovessa.
Kun ilmanputsarin (orkkis) laittoi paikalleen (siten että sen sisällä on ilmanputsarimateriaalia löyhästi laitettuna), ei kierrokset nousseet ollenkaan tyhjäkäyntikierroksilta vaikka kaasu oli auki. Siirsin neulan laihimmalle, mutta kierrokset lähtivät vain vaivoin nousemaan. Vähensin suodatinmateriaalia putsarista ja kun lopulta otin kokonaan pois, kierrokset nousevat hieman paremmin, mutta edelleenkin vain vaivoin.

Kun kone saa kierroksia, kiertää se todella iloisesti ja kerää nopeasti kierroksia. Tuntuu että säätösuuttimen asennolla ei ole vaikutusta alakierrosalueeseen.

Lisäksi kaasu päästettäessä pois, jää kierrokset pitkäksi aikaa korkeaksi, käy noin minuutin korkeilla kierroksiölla. Sitten kun kierrokset lopulta tippuvat, tuppaa sammumaan. Vuodonpaikannusaineella ei löydy imuvuotoa eikä luisti/vaijeri takeltele. Kaasarissa on uusi neula ja neulasuutin.

Tarkastin sytkän ajoituksen heittokellon kanssa. Kärjet on auki 0,3 mm. Konkka on uusi.

Pytyn seinämässä näkyi olevan kannen avatessani melko iso naarmu pystysuunnassa. Se on n. millin levyinen, sormin tuntuva, alkaa sivussa olevasta aukosta jatkuen lähes ylös asti.

Kaasarissa on kaikki tiivisteet myös uusia. Luisti tuntuu melkolailla kuluneelta. Koho toimii. Kummallisesti kaasari työntää bensaa suodattimeen päin siitä pienestä suuttimesta joka on siinä ilmanputsarikauluksessa kaasarin sisällä. Onkohan normaalia?
Bensa-öljyseos on 3%.

Löytyykö ideoita mitä kannattaisi vielä kokeilla/tarkastaa?
Imuvuodolta minusta vaikuttaa. Kokeileppa alkuun vaihtaa se luisti. Onhan neula ja neulasuutin myös kunnossa? Mikäli ovat kovin kuluneita, konetta ei saa käymään kunnolla.
speed86 kirjoitti:Imuvuodolta minusta vaikuttaa. Kokeileppa alkuun vaihtaa se luisti. Onhan neula ja neulasuutin myös kunnossa? Mikäli ovat kovin kuluneita, konetta ei saa käymään kunnolla.

Kaasarissa on uusi neula ja neulasuutin.

Voisiko kampiakselin huono stefa aiheuttaa tällaista?
Vuotava kampuran stefa on yksi syy, joka voi aiheuttaa imuvuodon.
Jos muut konstit loppuvat, niin ei varmaankaan auta, kun vaihtaa stefat Razz
Perunakeisari kirjoitti:Vuotava kampuran stefa on yksi syy, joka voi aiheuttaa imuvuodon.
Jos muut konstit loppuvat, niin ei varmaankaan auta, kun vaihtaa stefat Razz

Joo-o, pitänee tarkastaa erityisesti magneetonpuoleinen stefa. Alakerta ei ole ollut minulla koskaan auki.
Tuo kaasarikaan ei ole muuten koskaan ollut minulla käytössä, eli voi olla kuinka huono/hyvä tahansa.
Jos moottoriöljy haisee bensalle niin kykimen puolen stefa vuotaa.
Jos pakokaasu tuoksuu palaneelle moottoriöljylle niin kytkimen puolen stefa vuotaa. Mun mielestä ainakin helpompi todeta noin päin... Ei sillä ettei se öljyst huomais... Mulla peeveestä oli menny niin varsinkin seisonnan jälkeen tuoksun erotti kaksitahdista helposti.
Mielestäni pakokaasu ei haise muuta ku kakstahdille. Vaihdeöljykin on ihan puhtaan näköistä, joten ei varmaan ole kytkimen puoleinen soirona.
Mullakin ku kerran vuosi kytkimenpuolen stefa niin hais pakokaasut aivan helvetin moiselle myrkylle ku moottoriöljy palo ja sit pätki aivan perkeleesti samalla, vaihoin stefan niin vika loppu ku seinään
Nyt on luisti ja magneetonpuoleinen stefa vaihdettu. Ongelma edelleen olemassa. Hetken jo kuvittelin noiden auttaneen mutta hetken käyttämisen jälkeen ongelmat taas alkoivat. Tuntuisi että kylmänä toimii kohtuullisen hyvin, kelaa alhaalla kierroksia, eikä jää huutamaan. Lämmetessään alakierrosalue katoaa ja kierrokset jäävät korkeiksi.

Täytynee viedä pytty ja kansi koeponnistukseen...
Noniin, ongelma korjaantui. Mopo alkoi tänään savuttaa todella vahvasti ja haista pahalle. Kytkimen puoleinen stefahan se sitten oli pääsyyllinen. Se oli revennyt kahteen osaan. Nyt on kuin eri mopo.

Kiitokset kaikille vastanneille.
Muistithan laittaa,jos ei ollut,kytkinkruunun ja laakerin väliin rikan jossa on kiilaura sisäpuolella.
Estää kytkinkruunua rikkomasta stefaa.
solifer kirjoitti:Muistithan laittaa,jos ei ollut,kytkinkruunun ja laakerin väliin rikan jossa on kiilaura sisäpuolella.
Estää kytkinkruunua rikkomasta stefaa.

No eipä ollut eikä tuollainen tullut mieleen...se kytkinkruunu kyllä varmaan tosiaan hieroo sen stefan ulkopintaa.
Pitäisikö prikan olla siis stefan kokoinen ulkohalkaisijaltaan?
Mihinkä kohtaan se prikka laitetaan? siihen stefan jälkeen vai ennen sitä vai??
Se tulee siihen kytkinkruunun ja laakerin väliin. Kuvan osa 21.
http://users.utu.fi/anpaja/kuvat/sylinte...kytkin.jpg

Kuuluuko noissa uudemmissa Tomoksissa olla tuota prikkaa? Itellä on tuo prikka vain vanhemmissa, L-17 laakereilla olevissa koneissa.
Sivut: 1 2