Joo. Omistan vuoden -74 solifer sm.n ja ongelmana on se, että vaihdetta vaihtaessa ei siirrykään seuraava vaihde, vaan se hyppää tyhjäkäynnille. Osaisiko joku selittää mistä tämä johtuu vai onko kyseessä käyttäjän moka. Kiitos kaikille jo etukäteen
Joko kytkin luistaa todella paljon,tai sitten vaihteiston rattaat ovat kuluneet.
Ei, kyllä kytkin on kunnossa.
Jäisköhän tuo välivapaalle!
Vetoakselilla oleva ristitappi on todennäköisesti kulunut.
Minulta löytyy uusia rosterisia tappeja muutama,jos tarviit
speed90 kirjoitti:Minulta löytyy uusia rosterisia tappeja muutama,jos tarviit
Onko kokemuksia miten rosteritappi kestää?
Totta se jonkun aikaa kestää. Itellä ollu n.100km ajossa
Päivitystä tilanteeseen: Avasin koneen ja näyttäisi siltä, että toinen vaihteensiirtäjän jousta paikallaan pitävä "koukku" olisi irronnut.
Nyt tuli solikkaan joku propleemi vaihteistoon kun ei vaihteet vaihdu ylospain. Mikahan tuossa voisi olla kun valilla vaihtaa ihan hyvin mutta valilla ei ollenkaan. Onko teille muille kaynyt noin, Jos on voisitteko auttaa ystavaa hadassa. Ja kiitoksia vaustauksista jo etukateen.
taitaa mennä asia jo aika mystiseks joten suosittelisin kääntymään ammattimiehen tai manaajan puoleen?
Hei
Kyseessä Solifer sm-83, vaihdeakselin boorit niin huonot että vaihdepoljin pyörii akselilla.
Nyt sain jonkunlaiseen malliin kun kiristin polkimen "huulelle " eli kiinnitin sen hieman yli akselin.
Ehdotuksia olen saanut mm. : kierreliima, hitsaus, ohut pelti väliin ja kiristys.
Mikä olisi paras ratkaisu purkamatta konetta?
Uusia akseleita ja polkimia varmaan saa jos ei muu auta?
Kierreliimaa itse kokeilisin, hätä tinkaan tuo hitsaus temppukin toimii varsinkin kun ne osat ovat jo pilalla. Vaihtaa sitten uudet kun muutakin remonttia pitää tehdä.
Jos heftaa polkimen kiinni niin kannattaa laittaa märkä rätti akselin ympäri polkimen / lohkon väliin viilentämään ettei vaihdepolkimen akselin stefa saa lämpöä ja ala vuotamaan.
Muutenkin tuohon riittää isolla virralla kunnon hefti, ei tarvitse kokonaan punaiseksi polttaa kuten monesti olen käynnistinpolkimia nähnyt hitsattuna.
Toinen keino on porata pieni reikä polkimen / akselin läpi ja laittaa siihen putkisokka tai 4mm pultti.