Soliferia

Täysversio: solifer sm-80 projekti
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Sivut: 1 2
Moro soliferistit.Tarkoitus olisi aloittaa sm-80 projekti. Mopo on täysin alkuperäisessä kunnossa,ajettu vain 5000km.MIKSI? Solkku on ollut viimeiset 22v varastoituna maalla.Mopolla ajettu ainoastaan nuorena kauppamatkat,koska motocross ja enduro vei pojan.Uudesta asti ollut huono käynnistymään,mielenkiinto ei riittänyt silloin tutkailemaan asiaa koska nuo tehokkaammat pyörät vei ajan.Pyörä kisailujen jälkeen kelkkailu oli numero 1.Nyt kun ikää on enemmän ja ajelu on enemmän rauhallista,heräsi ajatus paluusta soliferin kimppuun.Tarkoitus olisi purkaa kone palasiksi ja vaihtaa uudet laakerit plus muutenkin tutkailla koko kone läpikotaisin.Joku voi ihmetellä mitä järkee on purkaa koko kone käynnistysvian vuoksi ja koska kilometrejä on näin vähän.Se mielenkiinto, se mielenkiilto liikkuviin osiin.Tarkoitus ei ole virittää konetta millään lailla,vaan saada siitä toimiva peli penskoille koska orkkiksena se on paljon arvokkaampi.Saa nähä kuinka äijän käy?Kirjoitellaan lisää kun saan asian etenemään,riippuu työ kiireistä.
Hieno homma,viimme talvena minulla oli juuri -80:nen sm työn alla,(kuvia galleriassa) nyt on projektina Trial.
Siihenkin vaihdoin koneeseen kaikki laakerit ja stefat uusiin.
Tsemppiä.
Kiva lukea noin asiallista tarinaa! Tsemppiä sulle paljon!!!!!!
Tosiaan kannattaa vaihtaa ainakin stefat pitän seisonnan jälkeen. Tuppaavat kuivamaan eivätkä pidä kunnolla. Myöskin nykybensat on kovia syömään kampuran stefoja. Erityisesti 95E syö stefat turhan äkkiä.

Ihan mielenkiintoiselta kuulostava projekti. Muistat vaan sitten valistaa penskoja, että solkikalla ei sitten keulita ta poltella kumia!Evil or Very Mad Suurin syy noiden vanhojen mopojen "kuolemaan" onkin se, että ovat jossain vaiheessa päätyneet esim. penskoille mökkimopoksi ja jääneet samalla vaille mitään huoltoa....
3.2 sunnuntaina tuli kone purettua.Nyt vain etsimään liikkeitä mistä saisi varaosat halvemmalla.Pitäis laittaa kuvia mukaan mutta tää tietokoneen käyttö ei ole vahva laji.
jaska kirjoitti:3.2 sunnuntaina tuli kone purettua.Nyt vain etsimään liikkeitä mistä saisi varaosat halvemmalla.Pitäis laittaa kuvia mukaan mutta tää tietokoneen käyttö ei ole vahva laji.
Kannattaa käydä kyselemässä osia ensin pienkonekorjaamoilta. Ite kävin hakee pinnapulttien muttereita niin maksoi 45 senttiä 4 kpl. Sen jälkeen kävin kysymässä mopokaupasta niin yksi mutteri olisi maksanut 55 senttiä. Tiedän, ei ole suuri säästö, mutta pienkonekorjaamoilta saa halvemmalla varaosia.
Kannattaa katella myös internetistä. Netistä saattaa löytyä kaikkea harvinaisempaa esim mc-scatter on ihan luotettava paikka
perjantaina sain pytyn porautuksesta,uusi koko on 38,5
Hintaa tuli uuden mäntäsarjan kanssa 56 euroa.
Tänään sain aikaiseksi,kytkimeen massalevyt,viides vaihde asennettu, kaasari purettu ja putsattu,koneeseen vaihdettu laakerit plus koppa kaljaa juotu. Seuraavaks jos ottas käsittelyyn magneeton.Tähän asti ei vielä mitään ongelmia,toi kytkimen kasaus oli tosi helppo kun vähän mietti ja laakereiden irrotus myös,eihän ne tälläisessä alumiinivalu seoksessa ole edes kovassa.Niihin laakereihin joissa ei ole läpi reikää, pultti vaan keskelle muutamalla kunnon hepillä kiinni ja ruuvipenkkiin kiinni niin lähtee hyvin irti.Välillä on kovasti virtaa esim.tänään. sattui olemaan vapaa päivä.Kuvia olisi mukava laitaa mutta tää tietokone tuntuu tosi vaikealta.Osat ostin mopo sportista kun oli käyntiä etelä suomeen.Tulipas siinä taas tekstiä.morjens!
Nonnii! Älä siihen magneettoon kajoa sen jälkeen kun olet kopallisen kaljaa juonut. Wink
Tänään sain vaihdettua konkan,käret ja sytytyspuolan.Nyt olkais olla kone kasausta vaille valmis.Tuli tänään ostettua traktori mf 185 ja jostakin pitäis löytää aikaa kummankin huoltoon ja kasaukseen.Kevään parhaat kelit,aika tahtoo mennä hiihtäesssä ja salilla treenatessa voimanostoa.Alkaa tuntua siltä että äijä on ajanut itsensä pahaan liemeen,noita harrasteita on tullut hankittua ehkä liian kanssa.Mutta eiköhän me saada solkusta savut ennen lomien alkua.Galleriaa selatessa ei voi kuin ihmetellä miten hienosti solifereitä on entisöity,itsellä ei riitä mielenkiinto ehkä noin tarkkaan duunauksen, ajokuntoon saaminen olisi ensimmäinen tavoite.Tulee kirjoiteltua aika harvakseltaan tänne mutta yritetään aina silloin tällöin,Moro
mulla oli sama juttu. solifer sm80 seiso 18 vuotta sedän auto tallissa ihan ehjänä.
Mun, kaverin entinen solikka seiso rikki kaverin ulkohuussin takana 6v mäntä ylä kuolo kohassa imuaukko auki=kampiakseli, petilaakerit vaihtoon, ja vielä vaihteen siirtäjä hajalla. Että kiva mut en kyllä entisöi sitä ruoskaa vaan pistän kulkemaan!
Sori ku kirjotan tähän tän mutta mun läskitankki rojekti on valmis! käykäähän kattomasa kuvia! Ja mielipiteitä.
Moro.Mopo on nyt kasassa ja hyvin toimii.Edellisestä kirjoituksesta on aikaa.Galleriassa on kuva lähtötilanteesta ennen koneen irrotusta.Tänä kesänä olis tarkoitus laittaa tuo ulkopuoli myös kuntoon.
Sivut: 1 2