Tähän saakka on Solihveri toiminut täytellisesti. Kuitenkin nyt on tullut sellainen perustava häikkä mopoon, että se ei pysy tyhjäkäynnillä. Seos on selvästi ylipaksulla; mm. röpeltää kaasua painettaessa, varsinkin enemmän kaasua väännetäessä. Ei ollut ilmasuodatin ainakaan syypää, kun kokeilin ilman sitä. Tulppakin taitaa olla hyvä. (Pitänee vähän vilasta sitä tänään.) Tuntuu vähän oudolta, kun seos meni talven tullessa ylipaksulle, kun talvellahan seos ohenee! Jokin ihme vika!
Oletkos millon kärjet säätänyt? Se vaikuttaa asiaan myös. Ja säätösuutinta voit tietenkin kokeilla säätää.
Etkös lukenut ollenkaan tuota nimmaria?
Kaasutin on SHA 14.14L ja hyvin säädetty, kun ennen toimi. Kaasarista ei ole kiinni siis.
Mutta, mutta. Voisiko siis kärkien säätö "kadota" yhtäkkiä? Noin vain, ilman mitään ennakkovaroitusta? Vitsi, kun kärjet sijaitsevat siellä lähes mahdottomassa paikassa... Kesällä säädin viimeksi kärjet.
EDIT
Eivät näköjään allekirjoitukset toimi!
Oho ei tullut luettua
Elikkäs nuo kärkien säädöthän seilaavat itsestään minne sattuu
Itsellänikin tiesi aina milloin kärjet pitää säätää ,kun alkoi kauhea nykiminen käymään ,jolloin säätösuutinta piti säätää rikkaammalle
Itselläni piti säätää kärkiä n. 3-4 viikon välein ,vaikka sähköt olivat uusittu aluslevyä lukuunottamatta
Eli suosittelen säätämään sytytysennakon ja kärjet oikein ja kokeilla sitten. Myös tulppa kannattaa putsata ja katsoa väri. Vähän tumman maitokahvin värinen tulppa on hyvä. Tummemmalla käy liian rikkaalla ja vaaleammalla liian laihalla.
Tosiaan kärkien "laahausnokan" kuluminen on huomattavasti nopeampaa, jos voiteluhuopaa ei ole lainkaan voideltu. Siihen soveltuu mm. tavallinen moottoriöljy. Tämä huopahan voitelee vauhtipyörän epäkeskoa jota vasten kärkien nokka laahaa. Sitä öljyä ei saa laitta paljon, vaan esim. tippakannulla pari pisaraa senverran, että se hieman kostuu. Silläviisin on mulla kärkien säädöt kestäneet hyvin.
Tulin juuri tsekkaamasta kärkiväliä. Kärkiväli oli justiinsa eikä melkein 0,35 mm. Eli ei ollut vika siinä. Missähän probleemi mahtaisi sijaita? Kumma, mystisesti tässä kolme-neljä viikkoa takaperin ilmojen kylmetessä alkoivat nämä vattumaiset viat.
Öh, en löytänyt mitään laahausnokkaa kärkitilasta...?
Ahaa sullahan jäätyy kaasari! Tuo SHA on todella herkkä jäätymään. Heti kun lämpötilat menee alle +1 niin jäätymisongelmat alkavat! Ite ratkaisin ongelman laittamalla semmosen kumitötsän kaasarin suojaksi jolloin sylinterin lämpö huokuu kaasarile. Ongelma on nyt historiaa.
Tuolla laahausnokalla tarkoitetaan siis sitä kärkien jousiosassa olevaa bakeliittinokkaa, joka aukoo kärkiä hangatessaan kampiakselilla (vai oliko se vauhtipyörässä) olevaa epäkeskoa.
Jotenkin tuntuis siltä, että polttoainepuolta tuo vika löytyisi, kun kerran on alkanut ilmojen viilettyä. Eihän kaasuttimeen vaan olisi päässyt tiivistymään kosteutta. Vois kannattaa käyttää vähän jäänestoainetta. Tietysti toinen mikä vois aiheuttaa röpötystä on viallinen kondensaattori.
No imukaulasta kyllä tuli tehtyä vähän liian pitkä, että voihan se olla myös vaikka kondensoitumista... Mutta mitenkäs seos voi mennä paksulle, eikö sen pitäisi
No seoshan menee kaasarin jäätyessä ilmanmuuta rikkaalle, koska imureiän halkaisja pienenee joten ilmansaanti vähenee. Itelle kävi tänään just niin, että SHA jäätyi lähes umpeen. Otin sitten putsarin pois ja tökin risunpätkällä luisti ylhällä jäär pois. Oli nii paha keli, ettei se patentti kumitötsä kaasarin päällä riittänyt.
Ei oikein uskoisi, että kaasari nyt jäässä olisi ainakaan, sillä luisti liikkuu kevyesti kuin höyhen kaasukahvasta. Ja en tosiaan löytänyt kärkitilasta laahausnokkaa...! Nyt kone on taas kasassa niin viitsi jatkuvasti sitä availla...
Mutta, mutta. Missähän se vika todennäköisesti sitten olisi?
Pakko kysyä Specialisti, että miten nyt yhtäkkiä siirryitkin SHA:han kun mielestäsi Bing oli monin verroin parempi kuin tuo Lortto?
Masku-Mas kirjoitti:Ja en tosiaan löytänyt kärkitilasta laahausnokkaa...!
Katoppa tarkemmin. Jos et tosiaankaan löydä katkojan kärjistä semmoista tummanruskeata kyntöstä, kiinnitettynä samalla niitillä kuin se jousen toinen pää, niin sieltä silloin löytyy ainakin vika. Jos näin on, pitää kärjet uusia.
Masku-Mas kirjoitti:Pakko kysyä Specialisti, että miten nyt yhtäkkiä siirryitkin SHA:han kun mielestäsi Bing oli monin verroin parempi kuin tuo Lortto?
Siksi koska viilaamaton vakiopytty leikkasi kiinni ja nykyisessä pytyssä on 20mm imunalku, joten tulee liian iso porras imukanavaan vakiokaasarilla. Aikamoista taistelua on tuon SHA kanssa taas. Kyllä se Bingi säätösuuttimella on niin verraton. Voi kun löytäis semmosen 15-18mm kokosen. Nythän yritän saada toimimaan sitä 18mm PHBG:tä taas.
Ei sitä kaasarin jäätymistä tunne luistin liikkumisesta!
Sitä ei voi mitenkään nähdä ulospäin. Se tukkeentuu useemmiten siitä imukaulan ja kaasarin liitoksesta heti luistin jälkeen, tai sitten kaasarin imueiän alusta. Vakiokaasari ei jäädy siksi, koska se tulee ihan sylinteriin kiinni, jolloin lämpö johtuu kaasarille. SHA:kaan ei ehkä jäätyisi, jos olis tarpeeksi lyhyt imukaula.
Sepi kirjoitti:Katoppa tarkemmin. Jos et tosiaankaan löydä katkojan kärjistä semmoista tummanruskeata kyntöstä, kiinnitettynä samalla niitillä kuin se jousen toinen pää, niin sieltä silloin löytyy ainakin vika. Jos näin on, pitää kärjet uusia.
Joo, katotaan sitten (= hamassa tulevaisuudessa) kun taas viitsin värkätä tuon käynnistimen jousen kanssa magneeton koppaa avatessa ja takaisin laittaessa.
Specialisti kirjoitti:Ei sitä kaasarin jäätymistä tunne luistin liikkumisesta! Sitä ei voi mitenkään nähdä ulospäin. Se tukkeentuu useemmiten siitä imukaulan ja kaasarin liitoksesta heti luistin jälkeen, tai sitten kaasarin imueiän alusta. Vakiokaasari ei jäädy siksi, koska se tulee ihan sylinteriin kiinni, jolloin lämpö johtuu kaasarille. SHA:kaan ei ehkä jäätyisi, jos olis tarpeeksi lyhyt imukaula. Siksi koska viilaamaton vakiopytty leikkasi kiinni ja nykyisessä pytyssä on 20mm imunalku, joten tulee liian iso porras imukanavaan vakiokaasarilla. Aikamoista taistelua on tuon SHA kanssa taas. Kyllä se Bingi säätösuuttimella on niin verraton. Voi kun löytäis semmosen 15-18mm kokosen. Nythän yritän saada toimimaan sitä 18mm PHBG:tä taas.
No... Niin... Vähän itsekin ajattelin, ettei tietenkään tunne luistin liikkumisesta, kun ja jos jäätyy niin jää voi olla muuallakin kuin luistia lukottamassa. Jeespoksu Pätmän, pitääpä tsekata tuo kaasari tarkemmin tässä kun jossain vaiheessa liikenee aikaa!
Joo ja tuo vielä, että johan nyt on markkinat, jos ei PHBG:tä nyt saa Solikassa toimimaan, kun sehän toimii missä vehkeessä vaan! Siinähän on vielä niin monipuoliset säätömahdollisuudetkin.
Masku-Mas kirjoitti:Joo ja tuo vielä, että johan nyt on markkinat, jos ei PHBG:tä nyt saa Solikassa toimimaan, kun sehän toimii missä vehkeessä vaan! Siinähän on vielä niin monipuoliset säätömahdollisuudetkin.
Joo erinomainen kaasari ja toimii hyvin niin kauan, kunnes kohokammiosta loppuu bensa.
Ei auttanut bensanpinnan säätö, eikä bensahanan puhdistus. Se ongelma tuli tuohon kaasariin jo joskus pari vuotta takaperin, kun se viimeksi oli mulla kiinni. Ainoa mahdollisuus lienee enää, että bensaletkun nipasta neulavenalle menevässä kanavassa on joku kivettynyt roska, mikä ei lähe pois edes paineilmalla.
Jos näin ei ole, niin järki loppuu tuon kanssa....