Soliferia

Täysversio: Paras solifer?
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Sivut: 1 2 3 4
solifer ts 50Nauru itelläki on semmonen
Itelläni on Solifer SM -76, ja 1979-80 (entinen omistaja väitti olevan SM 82, joten turhaa kysyä häneltä :P) Trial.
Jos puhutaan ulkonäöstä niin Export ja ns 'tavallinen' Speed 60 luvulta.
Ja jos puhutaan toimivuudesta ja kestävyydestä niin Trial :P

En osaa valita, kaikki on hyviä. Joko Export tai SM-klaani jos on aivan pakko.
ei ole muista solikoista kokemusta mutta 82 sm ei ole tuottanut pettymystä
En laske tähän nyt Suzukin koneella olevia Solifereita, koska Suzukin koneen ansiosta ne ovat ominaisuuksiltaan ylivoimaisia Tomoksella varustettuihin Solikoihin verrattuna. Lisäksi niissä on mm. parempi jousitus jne..

Paras ennen Suzukin mukaan tuloa tehty Solkku on Solifer TS-50 (sama malli mikä on mike-91:llä)
Perusteluina kaksoiskehtorunko ja hyvä jousitus.
77 ja sen jälkeen tehdyt SM:t menevät suunnilleen samaan sarjaan, mutta TS-50 vie voiton pienellä erolla.
Olen kuitenkin sitä mieltä, että ulkonäöltään hienoimmat solkut on tehty 77 ja sen jälkeen. Kaikella kunnioituksella vanhempia solkkuja kohtaan.
64 speed on paras
sm -81.

Myös tuo soliferin minicross olisi aika mielenkiintoinen vekotin Wink
sm80Nauru
Pakko kyllä sanoa tähän tuo Sm83, ei siksi että mulla on semmonen, vaan siksi kun sm:mät on hyviä ja tuossa 83 on hienoin maalaus alkuperäisenä, kattokaa vaikka mun galleriasta.(värit lähes kohdallaan vaikka kuva huonohko, parempia tulossa)
Myös Exportit on hienoja, mutta sm:mät varmaan parempia ajaa (mutu)
Oma mielipide kiikkuu solifer sm84:sen ja solifer minicrossin välillä, koska ne ovat omasta mielestäni parhaimmat solifer-mallit.
kyllä se uudemmilla petilaakereilla oleva sm on paras!
speed90 kirjoitti:Isopyöränen kromitankki speedi,thermomaatilla. Eli vm. 65 tai 66 3speed.

Samaa mieltä. Itseltänikin löytyy vm. 66. Juuri entisöinnissä. Se on kyllä kaikista hienoin mopo. Jostain luin, että nykyään juuri Solifer 3 Speed on kaikkein halutuin keräily mopo.
Läskitankki sm -74 (viisi vaihdetta vakiona)
MaalaisJuntti kirjoitti:Läskitankki sm -74 (viisi vaihdetta vakiona)

Eihän solikoissa ollut valmiina viidettä vaihdetta, vaan se otettiin pois tehtaalla/liikkeessä. Korjatkaa jos meni väärin.
SOLIFERdriveri kirjoitti:
MaalaisJuntti kirjoitti:Läskitankki sm -74 (viisi vaihdetta vakiona)

Eihän solikoissa ollut valmiina viidettä vaihdetta, vaan se otettiin pois tehtaalla/liikkeessä. Korjatkaa jos meni väärin.

Wikissä lukee näin:

5. vaihde


5. vaihteen rataspariSolifer SM:n Tomos-moottori on alunperin suunniteltu 5-vaihteiseksi, mutta Suomeen tuotaessa 5. vaihde poistettiin maahantuojan toimesta, jotta SM-mallin huippunopeus saatiin laskettua sen aikaisen liikennelain sallimaan 40 km/h. 5. vaihteen rattaat on kuitenkin mahdollista asentaa vaihteistoon jälkikäteen, jolloin mopon saa kulkemaan n. 5 km/h enemmän. Suuremman huippunopeuden lisäksi lisävaihde myös tavallaan lisää mopon kiihtyvyyttä ja vääntöä, koska sama huippunopeus voidaan saavuttaa käyttämällä tiukempia välityksiä tavalliseen 4-vaihteiseen moottoriin verrattuna.
Niin joo tajusin pointinNauru, mutta luulin sinun tarkoittavan Suomen "vakiota".
Sivut: 1 2 3 4