Soliferia

Täysversio: JiiHoon soliferit
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Koittaisko sitä nyt kirjoitella jotain noista mopoistani tänne, niistä kun ei taida koskaan päästä eroon Nauru Oman aktiivimopoiluni lopetin vajaa kymmenen vuotta sitten, ne ajot suoritettiin pv suzukilla. Kuitenkin joka kesä on tässä sivukylillä tullut ajeltua enemmän tai vähemmän, sillä mopolla ajamisessa vaan on sitä jotain. Mopot myös jäivät noilta ajoilta varaston perälle odottamaan parempia aikoja. Myös aina sopivasti tarjolla olleita kamppeita on tullut osteltua sen kummempia suunnittelematta. Näillä ei myöskään ole mitään kiirettä, muun elämän ohella touhutaan aina kun ehtii ja innostaa. Vehkeitä löytyy tällä hetkellä seuraavasti

71 4speed 
76 läskitankki sm
81 luikkutankki sm
8? Solifer ts 
79 export 

Ja tuntureita  Crying or Very sad

Start 
Automat
Ss
Dx
Break l 
3kpl puch tiikereitä
2kpl aqua tiikereitä

Suzukeja, 4kpl Pv, s1, banaani s.. 

Ja varmaan jotain muitakin Big grin suuri osa näistä on projekteja. 

[Kuva: _smaller.jpg][Kuva: _smaller.jpg][Kuva: _smaller.jpg][Kuva: _smaller.jpg][Kuva: _smaller.jpg][Kuva: _smaller.jpg]

Jatketaan seuraavassa viestissä

Edellisen viestin viimeisen kuvan export on meikäläisen ekoja mopoja, ostin sen 2007 paikkeilla 50e hintaan. Sen rinnalla oli veljeltä jäänyt s1. 

Speedillä tuli menneenä kesänä ajettua melko ahkerasti, enempi metsiä ja maastoja. Hieno peli joskin keula kaipaisi päivitystä. 

[Kuva: _smaller.jpg][Kuva: _smaller.jpg]

Enemmän tykkään että mopot on tehty ajoa varten, eli pidetään mieluiten orkkis kunnossa. Toi sm81 on kuitenkin tarkoitus käyttöentisöidä, siinä kun oli hyvät kromit mutta muuten melko elämää nähnyt. Purettuna odotellut puhallusta jo hetken. 

[Kuva: _smaller.jpg]
[Kuva: _smaller.jpg]

Tähän ostin rompetorilta uuden tankin, Kuulemma Nakkilan viimeinen. 

[Kuva: _smaller.jpg]

Tulipa jotain rustattua, päivitellään joskus ja jouluna kun jotain päivitettävää on Nauru

Katsotaan samalla kuinka aktiivinen foorumi on vielä, jo 10v sitten täällä tuli ahkerasti vierailtua, joskin rekisteröidyin tänne vasta myöhemmin. Kiinnostavimpia topikkeja täällä oli ehdottomasti zetan tehosolle.
Laitetaan nyt vielä pari vga laatuista kuvaa Nauru

Exportti loistonpäivinään, kesä 2010

[Kuva: _smaller.jpg]

Läskitankki keväällä 2016, tuon kevään jälkeen ei ole tainnut olla edes käynnissä.. 

[Kuva: _smaller.jpg]
Alkuviikosta hain postista pari pakettia, ensimmäisen sisältö oli seuraava

[Kuva: _smaller.jpg]

[Kuva: _smaller.jpg]

[Kuva: _smaller.jpg]

[Kuva: _smaller.jpg]

Eripari lohkoista koottu, lohkoissa laakeripesät totaalisen väljiä, irronneen männänsokan tuhoama pikkuripanen.. plussana ok virtavehkeet sekä 5v vaihteisto, loput roskiskamaa. Kätevä huoltoreikä porattu myös tohon mg lohkoon Rolling Eyes sikalla oli sitten rähmätty reikä umpeen.

Lopuissa paketeissa oli seuraavanlaista roipetta   Hymy priima ts50 keula tuli mukana, säädettävät paiolin takaiskarit, jarrupoljin ja keulan ylempi t-pala oli paketista unohtunut ja saapuvat vielä myöhemmin. 

[Kuva: _smaller.jpg]

Mahdollisesti speediin tulevaa moottoria. Ajatuksissa uudenmallin lohkot, 5v, minicross pyttyä, ducatin virtavehkeitä.. 

[Kuva: _smaller.jpg]
Hieno määrä mopoja, ja muutama harvinaisempi seassa. Tuo vihreä Puch koneella oleva tigeri on komea, en olekkaan tuommoista ennen nähnyt, vaikka Googlen perusteella on ihan orkkis väri. 

Vähän on foorumi hiljentynyt 10v takaisesta, mutta hienoa että jokunen jaksaa vielä kirjoitella ja vieläpä kuvien kanssa. Eipä itekkään ole pahemmin tullut käytyä täällä viime aikoina, nytkin juolahti mieleen, kun päivällä raivasin latoon tilaa maatalous vehkeille, ja siirsin solikan nurkkaan ja peittelin pressulla talveksi, tuliko peräti 5km tälle kesää ajettua.  Embarassed
Kieltämättä pahin mopoilun polte on laantunut, mutta edelleen takaraivossa on ajatus toisesta SM:stä tomos koneella viritys projektiksi, sitten joskus.  Nauru
Möisitkö tuon Solifer SM-81 luikkutankkisen?
(28.11.2021, 22:13)solifer sm 86 kirjoitti: [ -> ]Hieno määrä mopoja, ja muutama harvinaisempi seassa. Tuo vihreä Puch koneella oleva tigeri on komea, en olekkaan tuommoista ennen nähnyt, vaikka Googlen perusteella on ihan orkkis väri. 

Vähän on foorumi hiljentynyt 10v takaisesta

Kiitokset, tigeri on joo hieno mopo, Tää vihreä varsinkin kun on niin hyvänä säilynyt. Ehkä jopa liian hyvä metsässä rässimiseen  Nauru

[Kuva: _smaller.jpg]

Hiljaisuuden voi juu päätellä jo lukukertoja katsomalla. Katsotaan riittääkö into pidemmän päälle päivittelyyn jos se yksinpuhumiseksi jää. 

Tuota ensimmäisen päivityksen speed osakasaa inventoin että mitä niistä saisi aikaiseksi. Pikainen koekasailu

[Kuva: _smaller.jpg]

Ts50 paiolin keula ja exportin takahaarukka, muutaman sentin alkuperäistä pidempi. 

Tämän jälkeen runko osiksi ja pöydälle

[Kuva: _smaller.jpg]

Jalkatappirunko oli jo moneen kertaan piesty, orkkis seisontajalkaakaan ei varastoista löydy. 

[Kuva: _smaller.jpg]

[Kuva: _smaller.jpg]

Rälläkällä huonot pois ja uutta tilalle. Pieniä runkovahvistuksia samalla. Tulevaisuudessa jalka siirtyy todennäköisesti takahaarukkaan. 

[Kuva: _smaller.jpg]

[Kuva: _smaller.jpg]

[Kuva: _smaller.jpg]

Välihahmottelua, suzukin etuvalolle tehty kiinnikkeet. Taakse tulee sm valo, joko kokopunainen tai oranssi.

[Kuva: _smaller.jpg]

[Kuva: _smaller.jpg]

[Kuva: _smaller.jpg]

Muuta ei tälle ole tapahtunut. Loput rungon muokkailut ja hiekkapuhallukseen sitten tulevaisuudessa. 

-71 speediä kävin vähäsen läpi, siihen sähköt kokonaisuudessaan koska ne oli jo edellinen omistaja karsinut pois. Eteen ja taakse uuden jarruliinat, etupyörään uudet laakerikartiot, pytty hoonaten ja uudella tehomännällä kasaan. Samalla uudet kärjet ja konkka. Kanneksi vaihdoin automaatin vastaavan, jos sillä saisi edes vähän lämpöä hillittyä helteillä.  

[Kuva: _smaller.jpg]

[Kuva: _smaller.jpg]

Tuli joulunpyhinä pitkästä aikaa mopoiltua. järvenjäällä oli hieno päästellä. 

[Kuva: _smaller.jpg]

[Kuva: _smaller.jpg]
 
Myös Saha-1 tuli pitkästä seisonnasta potkittua tulille ja käytyä jäällä vinguttelemassa.

Hyvää vuodenvaihdetta kaikille

[Kuva: _smaller.jpg]
Joopajoo. Kevään aikana tuli elvyteltyä Exportti takaisin käyttökuntoon. Melko onnettomaan kuntoon oli mokoma päässyt

Syksyllä 2020 taisin siirtää johonkin toiseen varastoon, silloin oli jo useamman vuoden huilannut.

[Kuva: _smaller.jpg]

[Kuva: _smaller.jpg]

Helmikuun alussa varastosta esiin kaiveltuna

[Kuva: _smaller.jpg]

[Kuva: _smaller.jpg]

Aluksi oli ajatuksissa vain käydä moottori läpi ja vähän fiksailla sähköjä. Loppupeleissä joka paikkahan siinä olikin rempallaan, runkoonkin oli alkanut korroosio iskeä.

[Kuva: _smaller.jpg]

Runko ja takahaarukka kävi hiekkapuhalluksessa, niihin suihkun uudet värit päälle. Kaikki muut osat on sitten vain kiilloteltu ja putsailtu koska mitään isompaa entisöintiä ei ollut suunnitelmissa tehdä. Penkinrunko piti oikaista ja vahvistaa koska se oli tyypillisesti istuttu suoraksi

[Kuva: _smaller.jpg]

Kasaanpäin, läpihän tästä sai käydä ihan joka paikan 

[Kuva: _smaller.jpg]

[Kuva: _smaller.jpg]

[Kuva: _smaller.jpg]

Kone rempaten, laakerit ja kytkinpakkojen jouset uusiksi, pytty kävi porauksessa. Virtapuolelle luonnollisesti uudet kärjet ja konkka

Mukavaa kun uusien jousien myötä pysyy taas tyhjäkäynnillä paikallaan.

[Kuva: _smaller.jpg]

[Kuva: _smaller.jpg]

Valmiimpana

[Kuva: _smaller.jpg]

[Kuva: _smaller.jpg]

[Kuva: _smaller.jpg]

Tää tuli alkukesästä oikein kilvitettyäkin. 130km tuli ajeltua ja seisontaan taisin laittaa jo juhannuksen jälkeen.. lisäpuhtia täytyisi koneeseen keksiä että viitsisi enempi ajella. Jotain pientä visiointia siihen suuntaan olikin kun noita automaatteja löytyy nurkista, 65cc airsali istuis mukavasti lohkoja avartelematta. Tosin alatiivistepinnassa on aika niukasti tavaraa muotoilla huuhtelulähtöjä.. Saa nähdä jääkö taas vaan ajatuksen tasolle 

Uuden ajan a35 automaatti voisi olla vaihtoehto. Niitä tosin aika niukasti suomenmaalla tarjolla

[Kuva: _smaller.jpg]

Tuli sitten heti Exportin perään kilvitettyä tuo 4speed. Sillä tullut ajeltua enempi.

[Kuva: _smaller.jpg]

Kesäkuun alussa heitettiin kaverin kanssa nättinä päivänä +120km lenkki, takaisintullessa muutama kilometri ennen kotia päätti solikan veivin alapäänlaakeri päivänsä

[Kuva: _smaller.jpg]

Samana iltana kone osiksi, hyllystä löytyi uusi kiinankampi  sekä laakerit. Samalla vitosen rojut sisään ja hyllystä porattu pyttyä ja uutta mäntää.

Kaasariksi vaihdoin uuden 15mm laippabingin, nyt jaksaa kone käydä taas kuumanakin tyhjää vrt. Vanhalla ja väljällä orkkiskaasarilla. 

Kaikista vaihteiston laakereita löytyi vielä joko USSR tai CSSR merkinnät, ulvonta rauhoittui uusien laakereiden myötä myös merkittävästi. 

Samalla tuli myös simmattua vaihteisto oikeasti kuntoon, pykältää aivan eri malliin.

[Kuva: _smaller.jpg]

Kevään/alkukesän aikana tuli fiksattua kesämopoksi yksi melkoisen kovia kokenut Startti

[Kuva: _smaller.jpg]

[Kuva: _smaller.jpg]

[Kuva: _smaller.jpg]

Eipä siitä sen enempää. Erinäisistä syistä johtuen säilytetty niin paljon alkuperäistä kuin mahdollista.

Jatketaan taas
Automaatin lohkoihin hitsaten lisää tiivistepintaa ja hlähdöt portaattomiksi

65cc airsal ja 17.5mm phva

[Kuva: _smaller.jpg]

[Kuva: _smaller.jpg]

[Kuva: _smaller.jpg]

[Kuva: _smaller.jpg]
Pääsipä jäille tänäkin talvena

[Kuva: _smaller.jpg]

[Kuva: _smaller.jpg]

Jotain Solifer aiheistakin tullut rakenneltua

[Kuva: _smaller.jpg]

[Kuva: _smaller.jpg]