Tervehdys kaikille.
Laitetaanpa tännekin kysymystä kun muistelen täällä asiantuntemusta (lue. kohtalotovereita) olevan.
Minulla siis on tuollainen SM86 mökkimopona metrakitin 65cc sylinterillä. Tuossa on jo jonkin aikaa ollut vikana se, ettei siinä pysy ketjut rattailla. Rattaat ovat hyväkuntoiset ja kireyskin pitäisi olla ihan ok. Ketjutkin siihen uusein ihan hiljattain mutta ongelma on edelleen sama.
Nyt viimeisellä kerralla ne ketjut lähtivät ja myttääntyivät eturattaan ja ketjukopan väliin sillä seurauksella, että äkkipysähdys katkaisi kakkosrattaasta yhdeksän hammasta. Aika paljon on taas saanut viettää laatuaikaa Tomoksen seurassa ja mietin, että kun tuon kakkosrattaan nyt tuonne vaihdoin niin mielelläänhän tuosta sen juurisyynkin sitten korjaisi.
Olisiko kenelläkään hyviä neuvoja mitä pitäisi tehdä/vaihtaa että ne ketjut paikallaan pysyisi jatkossa. Jotain takahaarukan pusliakin jo mietin mutta ne olikin jo Moposportilta loppuneet niin en niitä sieltäkään sitten saa. Tiedä sitten olisivatko nuo asiaan mitään vaikuttaneetkaan.
Semmonen lisäkysymys vielä, että voisiko joku vinkata millaisella ulosvetimellä olette sen kytkinkellon Tomoksesta irrottaneet? Itse tuhrasin puolen metrin rengasraudalla sitä pari tuntia irti ja mielellään sen tekisin ensi kerralla vähän fiksummin.
(24.05.2021, 15:33)Anttik kirjoitti: [ -> ]Tervehdys kaikille.
Laitetaanpa tännekin kysymystä kun muistelen täällä asiantuntemusta (lue. kohtalotovereita) olevan.
Minulla siis on tuollainen SM86 mökkimopona metrakitin 65cc sylinterillä. Tuossa on jo jonkin aikaa ollut vikana se, ettei siinä pysy ketjut rattailla. Rattaat ovat hyväkuntoiset ja kireyskin pitäisi olla ihan ok. Ketjutkin siihen uusein ihan hiljattain mutta ongelma on edelleen sama.
Nyt viimeisellä kerralla ne ketjut lähtivät ja myttääntyivät eturattaan ja ketjukopan väliin sillä seurauksella, että äkkipysähdys katkaisi kakkosrattaasta yhdeksän hammasta. Aika paljon on taas saanut viettää laatuaikaa Tomoksen seurassa ja mietin, että kun tuon kakkosrattaan nyt tuonne vaihdoin niin mielelläänhän tuosta sen juurisyynkin sitten korjaisi.
Olisiko kenelläkään hyviä neuvoja mitä pitäisi tehdä/vaihtaa että ne ketjut paikallaan pysyisi jatkossa. Jotain takahaarukan pusliakin jo mietin mutta ne olikin jo Moposportilta loppuneet niin en niitä sieltäkään sitten saa. Tiedä sitten olisivatko nuo asiaan mitään vaikuttaneetkaan.
Ekana tulee mieleen ketjulinja...onko ketjut / rattaat suorassa linjassa toisiinsa nähden ja toisena mieleen tulee ketjujako..onko ketjut samalla jaolla kuin rattaat...mopoissa yleensä 415..
Kyllä näillä tehoilla ketjut pitäisi pysyä paikallaan jos nuo edellä mainitsemani asiat ovat kunnossa...Toki takahaarukan puslatkin voivat vaikuttaa jos ovat ihan loppu..
(25.05.2021, 12:34)Vanlahtinen kirjoitti: [ -> ] (24.05.2021, 15:33)Anttik kirjoitti: [ -> ]Tervehdys kaikille.
Laitetaanpa tännekin kysymystä kun muistelen täällä asiantuntemusta (lue. kohtalotovereita) olevan.
Minulla siis on tuollainen SM86 mökkimopona metrakitin 65cc sylinterillä. Tuossa on jo jonkin aikaa ollut vikana se, ettei siinä pysy ketjut rattailla. Rattaat ovat hyväkuntoiset ja kireyskin pitäisi olla ihan ok. Ketjutkin siihen uusein ihan hiljattain mutta ongelma on edelleen sama.
Nyt viimeisellä kerralla ne ketjut lähtivät ja myttääntyivät eturattaan ja ketjukopan väliin sillä seurauksella, että äkkipysähdys katkaisi kakkosrattaasta yhdeksän hammasta. Aika paljon on taas saanut viettää laatuaikaa Tomoksen seurassa ja mietin, että kun tuon kakkosrattaan nyt tuonne vaihdoin niin mielelläänhän tuosta sen juurisyynkin sitten korjaisi.
Olisiko kenelläkään hyviä neuvoja mitä pitäisi tehdä/vaihtaa että ne ketjut paikallaan pysyisi jatkossa. Jotain takahaarukan pusliakin jo mietin mutta ne olikin jo Moposportilta loppuneet niin en niitä sieltäkään sitten saa. Tiedä sitten olisivatko nuo asiaan mitään vaikuttaneetkaan.
Ekana tulee mieleen ketjulinja...onko ketjut / rattaat suorassa linjassa toisiinsa nähden ja toisena mieleen tulee ketjujako..onko ketjut samalla jaolla kuin rattaat...mopoissa yleensä 415..
Kyllä näillä tehoilla ketjut pitäisi pysyä paikallaan jos nuo edellä mainitsemani asiat ovat kunnossa...Toki takahaarukan puslatkin voivat vaikuttaa jos ovat ihan loppu..
Ketjujako on juurikin tuo 415 ja ketjulinja silmämääräisesti katsottu, että pitäisi olla ihan linjassa. En sitten tiedä pitäisikö tuo jotenkin tarkemmin jotenkin katsoa? Ei minulla tällaista ongelmaa näiden kanssa ole koskaan ollut vaikka virityksiäkin on joskus ollut paljon enemmänkin.
(25.05.2021, 14:01)Anttik kirjoitti: [ -> ] (25.05.2021, 12:34)Vanlahtinen kirjoitti: [ -> ] (24.05.2021, 15:33)Anttik kirjoitti: [ -> ]Tervehdys kaikille.
Laitetaanpa tännekin kysymystä kun muistelen täällä asiantuntemusta (lue. kohtalotovereita) olevan.
Minulla siis on tuollainen SM86 mökkimopona metrakitin 65cc sylinterillä. Tuossa on jo jonkin aikaa ollut vikana se, ettei siinä pysy ketjut rattailla. Rattaat ovat hyväkuntoiset ja kireyskin pitäisi olla ihan ok. Ketjutkin siihen uusein ihan hiljattain mutta ongelma on edelleen sama.
Nyt viimeisellä kerralla ne ketjut lähtivät ja myttääntyivät eturattaan ja ketjukopan väliin sillä seurauksella, että äkkipysähdys katkaisi kakkosrattaasta yhdeksän hammasta. Aika paljon on taas saanut viettää laatuaikaa Tomoksen seurassa ja mietin, että kun tuon kakkosrattaan nyt tuonne vaihdoin niin mielelläänhän tuosta sen juurisyynkin sitten korjaisi.
Olisiko kenelläkään hyviä neuvoja mitä pitäisi tehdä/vaihtaa että ne ketjut paikallaan pysyisi jatkossa. Jotain takahaarukan pusliakin jo mietin mutta ne olikin jo Moposportilta loppuneet niin en niitä sieltäkään sitten saa. Tiedä sitten olisivatko nuo asiaan mitään vaikuttaneetkaan.
Ekana tulee mieleen ketjulinja...onko ketjut / rattaat suorassa linjassa toisiinsa nähden ja toisena mieleen tulee ketjujako..onko ketjut samalla jaolla kuin rattaat...mopoissa yleensä 415..
Kyllä näillä tehoilla ketjut pitäisi pysyä paikallaan jos nuo edellä mainitsemani asiat ovat kunnossa...Toki takahaarukan puslatkin voivat vaikuttaa jos ovat ihan loppu..
Ketjujako on juurikin tuo 415 ja ketjulinja silmämääräisesti katsottu, että pitäisi olla ihan linjassa. En sitten tiedä pitäisikö tuo jotenkin tarkemmin jotenkin katsoa? Ei minulla tällaista ongelmaa näiden kanssa ole koskaan ollut vaikka virityksiäkin on joskus ollut paljon enemmänkin.
No niin. Vikaa nyt taas paikallistettu ja taka-akselilla on paljon klappia. Ilmeisesti laakerit sitten menneet. Tilasin uudet laakerit tuohon. Ketjulinja ei ole oikea vaan takaratas asemoituu liian ulos ainakin osittain juuri tuon akselin klapin takia. Mikäli se ketjulinja ei tule oikeaksi laakereiden vaihdollakaan niin mietin voisiko tuota takarengasta siirtää poistamalla esim. jonkun prikan sieltä toiselta puolelta akselia vai miten tuo ketjulinjan haku oikeasti pitäisi tehdä?
Juurikin niin...itsellänikin joskus käynyt silleen että laittanut prikan väärälle puolelle ja ketjulinja persiillään...mutta 64 exportin tehoilla (vaikka kulkeekin 122 kg kuljettajan alla vakio kaasuttimella 64 kmh gepsiin) ei ketjut ole siitäkään huolimatta pomppineet paikaltaan..muistaa katsoa vaan että jarrukilven lukitus ei pääse pois paikoiltaan ja toiselta puolen ei ketjut ota takahaarukkaan kiinni...
(02.06.2021, 11:27)Vanlahtinen kirjoitti: [ -> ]Juurikin niin...itsellänikin joskus käynyt silleen että laittanut prikan väärälle puolelle ja ketjulinja persiillään...mutta 64 exportin tehoilla (vaikka kulkeekin 122 kg kuljettajan alla vakio kaasuttimella 64 kmh gepsiin) ei ketjut ole siitäkään huolimatta pomppineet paikaltaan..muistaa katsoa vaan että jarrukilven lukitus ei pääse pois paikoiltaan ja toiselta puolen ei ketjut ota takahaarukkaan kiinni...
Kiitos tiedosta. Pitääpä tuon kanssa taas seurustella viikonloppuna josko ne takapyörän laakerit nyt saisi vaihdettua. Toivottavasti ei ole pesät menneet. No, sen näkee sitten. Älytön klappi siinä taka-akselissa vaan on.