Soliferia

Täysversio: Laakerien tyyppikoodit
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Nyt pikaista apua tarvittaisiin.

Eli luultavasti monetkin täällä on tehnyt remppaa solikkaansa (tomos 4v -koneella vm.79) ja kenties tehnyt jotain listaa laakereiden tyypeistä.

Pystyisikö joku näitä tietoja jakamaan? Eli tarkoituksena on saada koneen, renkaiden ja ohjauksen kaikki laakerit tietoon virallisilta tyypeiltään sekä määriltään. Näin niitä olisi helpompi kysellä laakerikaupoista, joissa hinnatkin voivat olla halvempia kuin mopoliikkeissä. Ainakin kun satun saamaan 60% alea skf-laakereista...

Vai pystyykö jostakin mahdollisesti selvittämään Soliferin räjäytyskuvaston varaosanumeroilla laakereiden todelliset tyypit?

Pistäkää edes yksittäisten laakereiden tyyppejä jos satutte tietämään... Stefatiedotkin kiinnostavat, mutta ne löytää helposti mittaamallakin.
tässäpä nämä:

ulko sisä leveys koodi
32 12 10 6201
35 17 10 6003
42 20 12 6004
35 15 11 6202
35 15 11 6202

nämä tulivat omaan koneeseeni.. nuo kaksi alimmaista olivat suojatut laakeri koska hyllystä ei löytynyt avoimia kuulalaakereita. ovat silti saman kokoiset....
Ohoh! Tätä vois jo sanoa pikaiseksi vastaukseksi Hymy Suurkiitos!

Otitko muuten suojaukset pois noista viimeisistä laakereista vai pistitkö sellaisenaan paikoilleen? Ilmeisesti se kuminen pölysuoja lähtee ihan helposti pois...

Mites sitten ne L17 onko ne nyt petilaakerit ja kytkimen painelaakeri? Onkohan niitä saatavilla oikeista laakerikaupoista? Vai onkohan vaan mopoliikkeissä. Painelaakeri on nimittäin hurjan kallis (42¤ paikallisella)...

Vielä kun saisi tietoon renkaitten laakerit niin sitten vaan tarvikeapuun hakemaan. Ilmeisesti renkaissa on edessä ja takana molemmissa kaksi erilaista laakeria? Tällaisen löysin vaan kaasalaisen sivuilta: pyöränlaakeri 6201 2RS, että eipä ole tietoa käykö eteen vai taakse. Scatterin sivuilla on eteen vasen ja oikea, sekä taakse vasen ja oikea kaikki erikseen tilattavissa... No selvitellään vielä Hymy
Olifer kirjoitti:Ohoh! Tätä vois jo sanoa pikaiseksi vastaukseksi Hymy Suurkiitos!

Otitko muuten suojaukset pois noista viimeisistä laakereista vai pistitkö sellaisenaan paikoilleen? Ilmeisesti se kuminen pölysuoja lähtee ihan helposti pois...
sellaisenaan naputin kumivasaralla paikoilleen.

Mites sitten ne L17 onko ne nyt petilaakerit ja kytkimen painelaakeri? Onkohan niitä saatavilla oikeista laakerikaupoista? Vai onkohan vaan mopoliikkeissä. Painelaakeri on nimittäin hurjan kallis (42¤ paikallisella)...
-kampiakselin laakeri TOMOS vm.70-81 L17 yksitoista kuulanen......12,50e
-kampiakselin laakeri TOMOS vm.81 alkaen 6203 c3....5e
-kytkimen painelaakeri TOMOS (1003-5400).......TULOSSA 2007
nuo ovat http://www.elisanet.fi/voimakone/

Vielä kun saisi tietoon renkaitten laakerit niin sitten vaan tarvikeapuun hakemaan. Ilmeisesti renkaissa on edessä ja takana molemmissa kaksi erilaista laakeria? Tällaisen löysin vaan kaasalaisen sivuilta: pyöränlaakeri 6201 2RS, että eipä ole tietoa käykö eteen vai taakse. Scatterin sivuilla on eteen vasen ja oikea, sekä taakse vasen ja oikea kaikki erikseen tilattavissa... No selvitellään vielä Hymy
nuo pyörän laakerit sopii eteen ja taakse jos on 12mm akselilla!
jos taas 11mm niin siellä on irtokuula laakerit. omaani ostin uudet irtokuulat mutta harmikseni huomasin että uudet kuulat ovat isommat ku vanhat ja silloin kartio ei paina niitä tarpeeksi syvään. joten ratkaisin ongelman ostamalla 5e tunturin etupyörän . tähän sopii uudet laakerit..
Pitää tänään yrittää ottaa niitä laakereita irti niistä pyöristä. Tai oikeastaan nehän taitaa jo ollakin irti, mutta en muista minkälaiset ne on. Eli ei kun etsimään romukopasta Hymy Ehkä niissä on jäljellä koodit, jos ovat peruslaakereita...
Niin muuten minulla on juuri nuo L17 laakerit siellä kampiakselilla. Kävisikö nuo uudemman mallin halvemmat sinne suoraan, vai onko niissä jotain eroa koossa?
pyörän laakerit on helpot kattoo ,ku katsot mauseril sen akselin paksuuden... 11mm irtokuulat ja 12mmsuojatut laakerit paremmat...
uudemmat petilaakerit ovat millin liian paksut muuten sopii suoraan eli lohkoa joutuu työstämään että sopii.... näin kertoi yksi alan ihminen.
Joo enpä taida lähteä tuolle lohkonsorvauslinjalle. Jos yhteensä 15¤ säästäis niin aika hurja homma. Vaikka ilmaseksi saisin varmaan sorvautettuakin, mutta silti en viitsi...

Pitää nuo pyörän laakerit etsiä ja mitata tänään ja sitten tilausta eteenpäin.

Kiitos vastauksistasi!