Soliferia

Täysversio: 5. vaihteen asennus
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Tarkoitus olisi asentaa omaani moinen.
Haluisin vain tietää mitä kaikkea osaa kannattaa vaihtaa samalla.Kone toimii hyvin eikä vuoda mitään nyt.
Mutta kannattaako stefat vaihtaa jokatapauksessa samalla kuitenkin.Tiivistesarjat kuitenkin.En ole aiemmin koko konetta aukaissut, joten asialliset ohjeet huomioidaan, ja jätetään viisastelut johonkin muuhun kohtaan.Entä kytkinlevyt kaiken varalta?
Itse vaihtaisin stefat samalla, ja vetoakseliin sen vaihteen siirto tapin joka tahtoo ajan oloon kulua. Jos kytkin pelaa, levyjä tuskin kannattaa vaihtaa, kun on näppärästi vaihdettavissa posken auki käytöllä, joka onnistuu paikoillaankin.
Välykset kannattaa shimmailla sopiviksi, jos tuntuu reiluja välyksiä akseleilla.
Samaa mieltä edellisen kanssa,  mutta lisäksi vaihtaisin samalla sen kytkinkellon neulalaakerin kun kerran on auki. Ja se kytkinkellon mutterin lukitusprikka kannattaa uusia joka kerta kun avaa koneen. Niistä sopivista välyksistä sen verran, että itse shimmailin välykset sinne 0.2-0.25mm  paikkeille ja hyvin on niillä pelannut. Jos se välysten säätö ei ole tuttu prosessi niin siitä saa kyllä lisää vinkkiä tarvittaessa.
Lainaanpas tätä kun on tuon vitosvaihteen kanssa epäselvyyksiä. Entisöinti projekti meneillään solifer sm:stä, vm 75 tienoilla. Moottoritosin eriosista kasattu muutettu automaatista manuaaliksi jossain vaiheessa.
Vitosvaihde oli jo paikoillaan purkiessa mutta nyt kasatessa on epäselvää että kumminpäin se vitosvaihteen rattaan täytyy olla (akselissa jossa eturatas)

Kaikki kasattuna tuntuu vaihteisto jotenkin pirun jäykältä, esim. vaihderattaat eivät pyöri yksitellen kuten akseli irtaallaan tekee, ikäänkuin kaikki vaihteet olisivat kytkettynä samaan aikaan. Voiko olla shimmaus väärin?
Terve siffonen.

Jos akseli pyörii jäykästi tai rattaat eivät pyöri kun lohkot on kasattu on shimmaus pielessä takuulla. Sen 5-vaihteen rattaan toinen puoli on muistaakseni tasainen ja toisella puolella on syvennys. Se tasainen puoli tulee sitä 4-vaihteen ratasta vasten. Siihen svennykseen olen sitten itse koneistanut sopivan prikan jotta ne rattaat eivät helise ihan tolkuttomasti siinä akselilla.
Toinen tapa selvittää kummin päin se ratas tulee on riirtää se valitsinkara 5-vaihteen kohdalle ja kokeilla kummin päin rattaan pitää olla, että kara osuu rattaassa olevien haittojen keskelle paksuussuunnassa.

Toivottavasti auttaa ja hyvää projektia Hymy
Paria videota oon tuosta 5.vaihteen asennuksesta katsonut ja molemmissa laitetaan sileä puoli ulospäin eikä 4.vaihdetta kohti   Projekti aika pahasti alkutekijöissään mutta pikkuhiljaa etenee. Täytyy talven aikana keräillä tarvittavia osia jos vaan niitä löytyy.  Jonkin verran tuli extra osia mukaan mm. 2kpl läskitankkeja mopossa olleen lisäksi

Muokkaus: Ei pidä videoihin luottaa, käänsin rattaa toisinpäin ja tarkistin vielä kytkemällä 5.vaihteen. Väärinpäinhän se oli ja nyt pelaa vaihteisto moitteetta.  Kiitos vinkistä