11.04.2018, 22:41
Nyt olisi vertaistuelle tarvis
Remontoin juuri Tomoksen nelivaihteisen vuosimallia '84. Laakerit, tiivisteet ym. vaihdettu, vaihteiston akselit silmämääräisesti aseteltu keskenään linjaan ja shimmattu n. 0.25mm päittäisvälykseen, vaihteen valitsintappi uusittu, kytkimeen vaihdettu neulalaakeri ja painelaakeri. Otin tänään savut ja moottori toimii kaikin puolin hienosti, vaihteet napsahtavat päälle suorastaan tyydyttävällä tavalla ja vetoja löytyy.
Mutta...
Välittömästi, kun voima alkaa välittyä kytkimeltä vaihteistolle, alkaa huomiota herättävä naukuminen. Vaihteisto kuullostaa suorahampaiselta kilpalaatikolta, mikäli tämä termi on rallimiehille tuttu. Naukuminen kuuluu vain, kun veto on päällä. Kytkimen painaminen tai kaasun hölläys lopettaa naukumisen. Kolmen kilometrin koeajon jälkeen laskin öljyt pihalle ja kurkistelin tekeekö vaihteisto lastua, ei tee, kirkasta ja metallihileetöntä oli öljy. Öljynä käytän 10W-30 maatilan yleisöljyä (märkäjarrulisäaineistettua), joka on tähän mennessä toiminut moitteetta ja useammassakin mopossa.
Onko muilla kokemusta vastaavanlaisesta? Mahtaako loppua sisäänajamalla vaihteiston uudelleen asemoidut rattaat taas toisiinsa sopiviksi? Onko vaarallista vaiko pelkästään ärsyttävää?
Remontoin juuri Tomoksen nelivaihteisen vuosimallia '84. Laakerit, tiivisteet ym. vaihdettu, vaihteiston akselit silmämääräisesti aseteltu keskenään linjaan ja shimmattu n. 0.25mm päittäisvälykseen, vaihteen valitsintappi uusittu, kytkimeen vaihdettu neulalaakeri ja painelaakeri. Otin tänään savut ja moottori toimii kaikin puolin hienosti, vaihteet napsahtavat päälle suorastaan tyydyttävällä tavalla ja vetoja löytyy.
Mutta...
Välittömästi, kun voima alkaa välittyä kytkimeltä vaihteistolle, alkaa huomiota herättävä naukuminen. Vaihteisto kuullostaa suorahampaiselta kilpalaatikolta, mikäli tämä termi on rallimiehille tuttu. Naukuminen kuuluu vain, kun veto on päällä. Kytkimen painaminen tai kaasun hölläys lopettaa naukumisen. Kolmen kilometrin koeajon jälkeen laskin öljyt pihalle ja kurkistelin tekeekö vaihteisto lastua, ei tee, kirkasta ja metallihileetöntä oli öljy. Öljynä käytän 10W-30 maatilan yleisöljyä (märkäjarrulisäaineistettua), joka on tähän mennessä toiminut moitteetta ja useammassakin mopossa.
Onko muilla kokemusta vastaavanlaisesta? Mahtaako loppua sisäänajamalla vaihteiston uudelleen asemoidut rattaat taas toisiinsa sopiviksi? Onko vaarallista vaiko pelkästään ärsyttävää?