Kuten jo aiheen nimi kertoo, niin miten saa ruosteen pois (ja miten sen peittää hyvin) kromivanteista niin että se ei iskisi niin pahasti silmään. Älkää ehdottako kromisprayta, koska se nyt kuluu hetkessä pois. Raaputtamista olen kokeillut, mutta siihen jää kuitenkin aina sellainen läikkä joka näkyy hyvin siitä vanteesta.
(wanha, ei tarvitse enää)
-
Avasinpa moottorin TAAS tänään, kun huomasin ettei vaihteet mene ollenkaan päälle. Samalla sitten tarkistin vaihteensiirtoa jos siinä olisi mitään häikkää. Tietenkin sitä purkaessa irtosi kaksi metallipalleroa siitä sisältä, oletan tietäväni mistä ne on, mutta miten ne sinne takaisin pistetään on eri juttu.
Kuva:
Kaikki ToMoS taikurit apuun, nyt on kiire saada mopedi kokoon.
joskus oli jossakin ohjelmassa ku kiillottivat ruosteisia osia niin cocacola ja foliopaperia... tai sokeri palalla... eli niksi juttuja.
juu autosol pastalla saa pikkuruosteen kans pois. mut mie ajattelin kokeilla noita kikkakolmosia. niitä ku sattuu kotoota löytymään.
Coca-Colaa ja foliota, siis? :D
Pitääpä testata, vaikka tää onkin jo vähän syvemmänlaatuista ruostetta kuin pelkkää pinnallista.
uusi vannekehä 30-35e,on suora ja hyvä.Taikka patapataa ja puhistusainetta ,saippuavesikin auttaa.
Itellä kokemus tästä, paras on ollu mun vehkeillä kuppiharja(metalliharjakset), joka on porakoneessa yms. Ruoste lähtee iloisesti, eikä syö kovaan teräs kromipintaan mitään ihmeempiä jälkiä
juu,ja ruostuu varmasti uudestaan ja vielä enemmän. Teräsharjasta jää metallia pintaan ja se ruostuu. Kromiin ei jää hirveitä jälkiä mutta pinta vahingoittuu, ja ruostuu lisää
Teräsvillalla tulee myös aika hyvää jälkeä, mutta syvempää ruostetta saa hinkata aikaste kauan.
speed90 kirjoitti:juu,ja ruostuu varmasti uudestaan ja vielä enemmän. Teräsharjasta jää metallia pintaan ja se ruostuu. Kromiin ei jää hirveitä jälkiä mutta pinta vahingoittuu, ja ruostuu lisää
Vissiin oot oikiassa juu. Ite en oo kato viel huomannu tota, 1kk on ollu projektin jälkeen pihalla, sateessa ja tälleen. Ei oo viel ruostunu yhtään vanteesta, mut sen näkee sit vasta pidemmän ajan jälkeen!
Patapata on kyllä hyvä ruosteenpoistoon, suosittelen kokeileen..
Kunnostus vaiheessa solikassani oli etuvanne niin perkeleesti ruosteessa. Kaikki pinnat kiillotin porakoneenseen kiinnitettävällä terässudilla(oli joku virallisempi nimikin) ja loput mitä ei sillä saanut, teräsharjalla. Ja lopuksi kromispraytä päälle ja voilaa kiiltää vieläkin eikä oo yhtään ruostetta pukannut läpi, suosittelen.
Kalkin poisto aineella lähtee,mutta se on tekohengitystä.
Lisäksi vanne pitää laittaa vuorokaudeksi likoon aineeseen.
Hanki suosiolla uusi kehä,muuten huomaat pian että "poppa"konsteihin on mennyt vannekehän hinta, ja vanne on kohta kuitenkin ruostessa.
No, parisen vuotta sinnittelen tällä. Lähi-tulevaisuuessa voi taas tehdä vähän pientä pinta-ehostusta, kun on taas isompi budjetti. Tähänkin upposi jo 470¤, mutta en minä ainakaan mitää kevytmoottoripyörää aijo hankkia, joten ne rahat voi pistää solikkaan sittemin.
Pitäis myös pistää Trialikin kuntoon (SMään upposi tältä vuodelta tarpeeks rahaa, niin toinen projekti saa jäädä jäihin vähäksi aikaa). Kaikki ajallaan, sen ehtii kumminkin myöhemmin.
-
Piti ostaa muuten uusi kampiakseli (tulee ensi viikolla), 69¤ ei ole sikäli paljoa, mutta ihan tarpeeksi :roll:. Oli niin rispaantunut akselista se wanha, että olisi kuitenkin vuotanu stefat bensaa, ja oli se helahoito sitäpaitsi aika ruosteinen ja epätasainen. Rempan jälkeen on moottori, jos ei mopo, ainakin uusi :D
Tässä tänään pistin moottorin kasaan, mutta yks juttu jäi kyllä kalvaamaan. Nimittäin vanhan kampiakselin magneeton puolella oli sellainen perhanan pieni tappi, mutta uudessa on pelkkä reikä sen paikalla. Onko se tappi kovinkin välttämätön, ja jos on, niin minkä pituinen sen pitäis olla?
Illustererad Soliferskap:
On aika välttämätön, magneeton kiilatappi. Ohjaa magneeton oikeaan kohtaan. Mittaa en muista
Elikkä kysymys löytyy ylhäältä... ^