Soliferia

Täysversio: Kustannusarvio koneremppaan?
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Hei tietävämmät!

Kertokaas paljon tulee maksamaan suunnilleen mun koneremppa. Tarkoituksena on siis vaihtaa kaikki tiivisteet (stefat ym.), kaikki laakerit sekä kytkinlevyt ym. kuluvat osat. Niin ja vaijerit myös.

Jos ei mitään yllätyksiä tule niin näillä pitäisi selvitä. Mutta tosiaan kiinnostaa, että paljon tuollaiseen pitää varata rahaa (ja aikaa). Tuttu kyllä sanoi, että voi auttaa ja kasaa ja purkaa koneen kuulemma 1,5 tunnissa. Että ehkä ei kannata itse ensikertalaisena lähteä hommaa tekemään kun on osaavaa apua lähellä...

Mutta hintatietoja! Kokemuksia konerempoista?

Niin joo ja kohenan on siis Solifer Trialista eli ihan se perus tomoksen 4v.
Ei tolle tuu paljoon hintaa joku 20-60 luultavasti jos osat löytyvät suoraan joltain varosaliikkeeltä. Jos joutuu alkaa paljon metsästämään niin voi tulla jo hintaa. Konerempassa kestää sen aikaa kun on taitoa. Mulla kesti 2 tuntii ku aukastessa prikat levis käsii ja joutu kattoo räjäytyskuvista mihin mikäkin kuuluu.
No hyvä ettei paljoa maksa! Itse luulin jotain 100¤ pintaan tulevan hinnan, mutta ei siis ilmeisesti sen yli paljoa kipua. Vaimolle kun menin sanomaan, että saan mökkimopon kuntoon satasella Nauru

Kävin kysäsemässä tuosta naapurista Koskenkorvan pyöräliikkeestä ja sanoivat, että kyllä niitä osia löytyy... Eli seuraavaksi vaan mopo mökiltä kotiin ja osat levälleen. Sitten tsekkaan mitä on mennyt rikki ja kaikki laakerit, stefat ym. ja kytkimen jutut vaihdan. Toivottavasti ei ole mitään hurjia yllätyksiä Confused

Kertokaa muutkin remonteistanne ja mistä asti sai osia etsiä... Ja mitä kannattaa remontissa ottaa erityisesti huomioon?
Kyllähän toi koneremppa voi tulla aika kalliiksi, varsinki jos joutuu kiertokangen vaihtamaan. Tomoksen kiertokanki maksaa n. 40e. Jos tossa sun Trialissa on alkuperänen kone, niin siinä on L-17 runkolaakerit. Laadukkaat L-17 laakerit maksaa n. 15e kappaleelta. Stefat on n. 10e, tiivistesarja n. 12e ja kytkinlevysarja n. 10e.
niin ja jos meinaat uusia kaikki vaihteiston laakerit ja kytkimen silmälaakerin,(jos avaat koneen kannattaa)
niin se on jonkun 40-50¤.
sen verta makso kun ite hain ihan laakerituonnista.
(tossa hinnassa ei ole kytkinpesässä olevaa neulalaakeria)

Niin ja jos pitää kiertokanki vaihtaa, niin se kannatta antaa ammattilaisen tehdä niin tulee tasapainotettuakin oikein ja tekee muutaman kympin lisää...

Jokainen vanha mopon moottori on yksilö. ei voi sanoa tiettyä lukua kuinka paljon välilevyä tarvittaan millekkin akselille välyksien vähentämiseksi.
Kiitos vinkeistä vinkeistä. Innolla aloittelen koneen purkua, jotta saan rikkinäiset osat tsekattua... Toivottavasti intoa riittää kasaamiseenkin.

Tosiaan meinasin ihan täysin purkaa sen koneen, jotta saan kaikki osat tarkastettua. Tarkoitus on tehdä siitä varma käyttömopo työmatkoille ym.
Meikeläisellä on sitten koneen osia, mitä ei uusia kaupasta saa. akseleita, kytkimen osia+ muuta pientä. saa kysyä jos tarvii.
Olifer kirjoitti:Kävin kysäsemässä tuosta naapurista Koskenkorvan pyöräliikkeestä ja sanoivat, että kyllä niitä osia löytyy...

Jep se onkin ainoa liike täälläpäin, joka myy soliferin osia(oon ite Haminasta). Ainakin toistaseksi sieltä on saanut myöskin alkuperäisiä(made in germany)valopuolia, jotka ovat ainoita mitkä kestävät. Sytkäpuolia on enää niitä paskoja Italialaisia tarvikepuolia. Kondensaattoreissa sama homma. Sillon aktiivisena mopoaikana sai käydä siellä viarailemassa harvase viikko, kun syttyosat pimenivät jatkuvasti.