Soliferia

Täysversio: Solifer SM -75: etupyörän laakerin pohja?
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Kuvassa X:llä merkittyyn pyöreäpohjaiseen kouruun jäi kasa laakerikuulia kun otin laakerin kannen pois. Onko tuo kouru vielä irrotettava osa eli osoittaako kuvassa nuolen kärki kohtaa, jossa laakeri loppuu ja keskiön valu alkaa?

Asko
Kyllä tuo laakeripesä on irtonainen, vastapuolelta napautat tapilla tai ruuvarilla irti jos pitää pois saada. Tilalle voi vaihtaa uudemman umpinaisen suojatun laakerin jos ulkohalkasija on sopiva.

Nykypäivän laakerithan menee koodeilla eli esim 6210, 6200, 6300....
OK, kiitos! Ei ole lähtenyt vielä irti, kun jo tuli seuraava pulma. Etupyörän laakeri on kuulemma tyyppiä 6201, jonka ulkohalkaisija on 32 mm. Sain työntömitalla laakeripesän sisähalkaisijaksi hieman alle 30 mm. Mitä en nyt tajua?

Onko Finmopossa nuo laakerit kahden pakkauksissa vai pitää tilata kaksi rasiaa?

Asko
Ei niitä laakerikuppeja tarvitse irroittaa / vaihtaa jos niissä ei pahaa kulumauraa näy.
Sun keskiöt on vanhempaa mallia joihin ei uudempaa suljettua laakeria pysty vaihtamaan muuten kun tekemällä holkin laakeripesän sekä laakerin väliin, laakereita on tietyin mitoin ja suoraan tuohon vanhempaan keskiöön sopivaa ei ole saatavissa.

Laakerit myydään aina kappaleittain.

Pese ne vanhat kuulat vaikka bensalla ja laita takas uuden vaseliinin kanssa, jos kuulat on kuluneita / halki niin vaihda tilalle uusi.
Kuulia saa esim polkupyöräkaupoista sekä laakeriliikkeistä.
Kiitos vastauksista!

Kupeissa ei näy uria, sileät ovat. Ehdin jo hieman niitä paukuttaa irtipäin ja nyt ne ovat vinossa. Pitää yrittää saada ne takaisin ehjänä.

Toisen puolen laakerin päällä oli ohut prikka (ei kuvaa) ja huovan sisältävä laakerikansi (kuva 4). Toisen puolen laakerikuulat olivat ruskean töhnän peitossa ja kuulien seassa oli jotain karkeaa. Olisiko käynyt niin, että prikka ja huopa olivat jauhautuneet kuulien sekaan? Kyseisen puolen kaikissa kuulissa oli kulumaa (kuva 1). Molempien puolien muttereissa oli myös kulumaa (kuvat 2 ja 3).

Kannattaako nuo kuulat ja mutterit vaihtaa?

Onko tuon huovan tarkoitus toimia vaseliinivarastona?

Asko
Ite ainakin vaihtaisin nuo kuulat ja mutterin. Tuo huopa on luultavasti vaseliini varasto ja samalla suojus.
Sopivan kokoisella hylsyllä naputat sen laakerikupin takas paikalleen.
Joo kuulat ja mutterit vaihtoon, kuulat on joskus olleet kuivana jolloin jauhaneet tuon uran mutteriin.
Se huopa on vaseliinivarasto eli kasatessa vaseliinia kuppiin, kuulat paikalleen, huopaan vaseliinia ja paikalleen.

Tuolta ainakin saa uudet osat.
http://www.finmopo.fi/solifer-varaosat-r...27_88.html
Kiitos taas!

Finmopolla on kahta laakerikartiota tarjolla: 11*18 ja 12*20 mm. Kumpi on oikea eli mistä kohti vanhaa kartiota otan mitat?

Perään kummastelu: miksi irtokuulalaakeroidussa etupyörässä ei ole tuollaista vaseliinihuopaa kuin toisella puolella? Luulin ensin sen jauhautuneen pois mutta linkin mukaan sitä ei ole ollutkaan.
http://users.utu.fi/anpaja/kuvat/varaosa...nko_16.jpg
Mulla on vaan yx mopo jossa nuo kuulalaakerit eli sen enempää ei itellä tietoa mutta veikkaan että 11*18 on 11mm aksilalle ja 12*20 12mm aksilalle ja tuo uudempi eli 12mm akseli on solikassa, vanhas pappatunturissa on 11mm akselit ja ehkä myös vanhemmissa solikoissa.
Se vaseliinihuopa on aika mitätön voitelia, putsaa vaan vanhat paskat pois ja uudella vaseliinilla kasaan.