Tuossa kesällä tuli talliin papan vanha oranssi Solifer SM automaatti läskitankilla. Paperit on hukkuneet tuosta aikoja sitten, mutta omistushistoria on selvillä koko mopon olemassa olon ajalta. Saan siis kilpiin jos kunnostan sitä vähän.
Osaisko joku sanoa tuolle vuosilukua ja mitä mun pitäisi osata kertoa/katsoa jotta saisin tarkan valmistusvuoden selville.
Eilen purin tuota ja selvittelin miksei kipinää tule ja sehän lopulta löytyi. Luultavasti tulpan johto oli puolasta irti, muutenkin puhdistelin sähköosia ja sehän lähti käyntiin.
Kaasutin tulvii eli koho ei tuki ollenkaan bensan tuloa. Tämähän on Engarwin kaasarilla, mutta osia nyt näytti löytyvän suomestakin.
Tuolla jotain infoa:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Solifer_SM
77-80 malleissa etupään alaputket on kromatut ja ainakin -79 malli on jo pienempitankkinen eli luikkutankki.
Eli olisko -77 eka pikkutankkinen jossa myös rungon malli muuttui?
(22.08.2016, 23:21)-Jake- kirjoitti: [ -> ]Tuolla jotain infoa: https://fi.wikipedia.org/wiki/Solifer_SM
77-80 malleissa etupään alaputket on kromatut ja ainakin -79 malli on jo pienempitankkinen eli luikkutankki.
Eli olisko -77 eka pikkutankkinen jossa myös rungon malli muuttui?
Tuollaisen näköinen tuo on. Eräs naapuri väitti että vois olla tuon kilven perusteella -76 mutta se kilpi ei taida kertoa valmistusvuotta.
No tuo on vanhempi läskitankkimalli eli -76 tai vanhempi.
Tyyppikilvessä on tehtaan juokseva sarjanumero, sen perusteella saa aika lähelle valmistusvuoden ja sitten lisätietoja löytyy kyseisen mopon kirjallisuudesta.
Kiitoksia, oma veikkaus on 74 - 76 sen mitä olen noista vuosimalleista tietoa löytänyt.
Eilen käytin kaasuttimen eräällä solifer harrastajalla hän pesi sen ultraäänipesurilla. Lisäsi pari kuparitiivistettä kohokamion kannen potentiaalisiin vuotokohtiin.
Sehän heräsi henkiin, kone käy nätisti, tänään toisella polkaisulla käyntiin, kaasutin ei tulvi jne. Pihalla pienellä ajelulla kävin. Nyt on naapurit kateleet kiinnostuneena ja lähes jokainen on tullut kyselemään ja ihmettelemään.
Tämän Solikan tilanne näyttää tosi hyvältä. Takavalo puuttuu, se pitää jostain etsiä alkuperäisosana. Tyytti toimii ja toiset valot palaa. Otin lampun irti ja mitasin, toinen lanka poikki, eiköhän siihen saada valot myös toiseen lankaan kun vaihdetaan polttimo ja tuskimpa takavalokaan jää syttymättä.
Onkohan tässä eriksen takana jarru- ja ajovalo. Kaksi johtoa sinne tulee. Kytkentäkaavio pitää etsiä ja selvitellä vähän mitä tuossa on.
Jos takavalossa on 2 poltinta ja johdot tulee + jarruvalokatkasija löytyy jarrupolkimen läheltä niin jarruvalo siinä on.
Huutonetissä on ollu takavaloja ym osaa ja saa niitä valoja uutenakin, ainakin laseja.
Automaattikoneeseen kuuluu automaattiöljytn jos niitä alat vaihtamaan, monet on sotkeneet synteettistä ym moottoriöljyä mutta niitä ei vanhat kitkapinnat kestä vaan sulavat.
Tuo kannattaa säilyttää tuollaisena eikä alkaa purkamaan ja maalamaan, mun mielestä mopossa pitää ja saa näkyä aika.
Tuo mun oma solikka oli pakko maalata, oli jo niin pahoin aurinko polttanu maalipinnan, muuten olis saanu olla.
(25.08.2016, 10:32)-Jake- kirjoitti: [ -> ]Jos takavalossa on 2 poltinta ja johdot tulee + jarruvalokatkasija löytyy jarrupolkimen läheltä niin jarruvalo siinä on.
Huutonetissä on ollu takavaloja ym osaa ja saa niitä valoja uutenakin, ainakin laseja.
Automaattikoneeseen kuuluu automaattiöljytn jos niitä alat vaihtamaan, monet on sotkeneet synteettistä ym moottoriöljyä mutta niitä ei vanhat kitkapinnat kestä vaan sulavat.
Tuo kannattaa säilyttää tuollaisena eikä alkaa purkamaan ja maalamaan, mun mielestä mopossa pitää ja saa näkyä aika.
Tuo mun oma solikka oli pakko maalata, oli jo niin pahoin aurinko polttanu maalipinnan, muuten olis saanu olla.
Joo, tuota öljyasiaa pitikin selvitellä. Siellä on nyt öljä sisällä, mutta kuljetuksessa vuoti vähän pois. Siksi tuolla ei ole uskaltanut ajaa kuin ihan kymmeniä metrejä eikä pitää käynnissä kuin sen verran että se startaa saa vähän säädettyä. Myös ilmanputsari on vielä putsaamatta ja se kumi on kovettunut niin ettei oikein tahdo mennä paikoileen.
Kunhan löydän tuohon oikeat öljyt ja saan putsarin kuntoon niin sitten voi ajatella vähän kokeilevansa tuota.
Moni on ollut sitä mieltä ettei tuota kannata entisöidä uutta vastaavaksi vaan kuunnostaa se kuntoon niin että kaikki on oikeasti kunnossa ja ehjää, mutta käytön jäljet jää näkyviin. Alan kallistua itsekin tuolle kannalle.
Takavalon paikale (puuttuu pohja ja kaikki) tulee kaksi johtoa. Toinen menee suoraan käsittääkseni puolalle, toinen johto kiertää jarrupolkimen katkaisijan kautta. Maa lienee näissä runko. Pitäisikö jännitteen näkyä jos mittarin toinen pää on rungossa ja toinen johdossa.
Alkuperäisosilla haluan tuon kuitenkin korjata. Naapuri ehdotti isompaa kaasutinta yms. viritystä, näytin sille vieressä olevaa Yammun lähes 160 heppaista moottoripyörää ja kysyin että miksi.
Kiitoksia taas avusta.
Sattui tuolla paikallisella mopotallilla olla alfamerin solifer -kirja jossa oli kaikki soliferin mallit kuvilla ja siellä oli läskitankki malli automaattikoneella eli solifer sma jota on valmistettu 76-79 ja oranssilla tankilla on tehty vuonna -79.
Eli noita läskitankkeja ja pikkutankkeja on tehty yhtä aikaa tuohon -79 asti.
(25.08.2016, 17:01)-Jake- kirjoitti: [ -> ]Sattui tuolla paikallisella mopotallilla olla alfamerin solifer -kirja jossa oli kaikki soliferin mallit kuvilla ja siellä oli läskitankki malli automaattikoneella eli solifer sma jota on valmistettu 76-79 ja oranssilla tankilla on tehty vuonna -79.
Eli noita läskitankkeja ja pikkutankkeja on tehty yhtä aikaa tuohon -79 asti.
Mahtavaa. Kiitos ja kumarrus. Eihän se juuri tee kesää eikä talvea mitä vuosimallia tuo tarkalleen ottaen on, mutta silti se on mukava tietää. Etenkin kun sen katsastaa niin saa oikean vuosimallin paperiin.
Tuo kirja kannattaa etsiä ja ostaa, paljon nippelitietoa soliferin eri malleista ja tekniset tiedot.
Mulla on tuollainen alfamerin veteraanimopot -kirja jossa on selitettynä miten tyyppikilvestä selviää vuosimalli mutta on aika hepreaa ainakin mulle.
Kirjasta kopioituna, esimerkkinä tyyppikilvestä numerosarja 00053
Tyyppikatsastuksen suoritusvuosi ja järjestysnumero kunakin vuonna.
Kaksi ensimmäistä numeroa tarkoittaa vuosiluvun loppuosaa siten että 1958-1966 kymmenluku merkittiin aina nollaksi (esim 09=1959) ja siitä eteenpäin vuosi merkittiin kolmella numerolla kahden viimeisen ollessa vuosiluvun loppuosa (esim 069=1969).
Kolme viimeistä tarkoittaa tyyppikatsastuksen järjestysnumeroa kyseisenä vuonna alkaen ensimmäisestä eli 001.
00053 oli siis 53. tyyppikatsastus vuonna 1960.
Tuolloin vuoden viimeinen katsastusnumero oli 00086 eli 1960 tehtiin 86 tyyppikatsastusta.
Moro.
Mullon kans vuosimalli hukassa Solifer automaatissa.Tyyppikilvessä on 073003..Eli onko tuo siis 1973? Auttakee...
Menee yksin porinaksi...Eihän se tosiaan voi olla 73,kun nuita on valmistettu 74-79.Mutta tuo orkkisväri on viininpunainen??????
Voi se olla 74 mutta rekisteröity loppuvuodesta 73.
Ei muuta kun moposta kertovaa kirjallisuutta haalimaan ja selvittelemään.