Soliferia

Täysversio: mittarinvaijerin pyörijä
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Mitenkä saa mittarinvaijerin pyörijän kestämään paikallaan. Meillä nyt pyörijän runko pyörii ajaessa mukana. Vanteessa on nyt jo 2mm ura. Mopo on Solifer runkotankki 1976 ja pyörijä on yhdellä kiinnityssarvella.
Mittarin vaijeri hajoaa, kun pyörii pyörijän mukana. Räjäytyskuvien mukaan pitäisi olla kaikki rikat ja pultit paikoillaan.
Yleensä on 2 sarvea jotka pyörittäjää "pyörittää".
Ja mun mielestä pyöritin on lähempänä keskiötä eli olisko tuo nyt väärin koottu?
Eli tuo holkki ja pyöritin vaihtais paikkaa?
Mites niitten paikkaa voisi vaihtaa kun holkki tuo lisää leveyttä haarukanvälille.Tarkoitan että vannehan on liian paksu mahtuakseen haarukan väliin.Vaikka pyörijä olisi tyhjä sisältä ei se mene lähemmäksi vanetta.Jotain tässä on väärin koottuna siitä olen samaa mieltä.Vanteessa ei ole kuin yksi reikä sarville.Kaksisarvinen oli pienempi halkasijaltaan ei käynnyt.Nakkilan pyörä ja mopolla on hyviä räjäytyskuvia mistä voi katsoa osien järjestystä.Siinä kuvassa tähän kuuluisi yksisarvinenpyörijä.
Tuosta mopomallista mulla ei ole mitään tietoa mutta mittarinpyörittäjät on aina olleet 2 sarvisia, pitkäsarvinen tapaa olla maillard keskiöön ja matalasarvinen leleu -keskiöön joka uudemmissa mopoissa tapaa olla.

http://www.finmopo.fi/mittarin-pyoritin-...p-790.html

Mulla on mopoja kummallakin keskiöllä ja ei niissä ole mitään ihmeellistä ollu, jotenkin tuo sun oma on väärin koottu tai pyöritin on väärä, sakaroiden ei kuuluis näkyä tuolla tavalla ulkopuolella holkkia.
Pyörittimiä on kahta mallia, joissakin on 2 vaijerin paikkaa eli pyöritin on T-mallinen jolloin se pyörittää vaijeria eri suuntiin, tällöin pitää tarkastaa kumpaan paikkaan vaijerin laittaa, lisäksi on eroa pyörittimen koossa eli vaijerin päähän saa ostaa laajennin osan joka muuttaa vaijerin pään 1.5mm mitasta 2.5mm mittaan.

Mutta onko tuossa alunperin ollut mittaria? Kaikissa ns kevytmopoissa ei sitä ole ollut eli jos tuo holkki pyörittimen alla on ns peitelevy jonka tilalle tulis pyöritin? Eli saako tuon holkin pois tuon pyörittimen alta ja pyörittimen sen tilalle? Sitten mutterilla kiristetään pyöritin paikalleen ja sitten sopivan mittainen holkki tai prikkoja pyörittimen ja haarukan väliin.
Kuvassa pyörijä on jo vähän rikki.Alunperin se väkäkänen oli kohtisuoraan vanteenkeskiöön päin.Vanteenkeskiössä ei ole kuin yksi reikä väkäselle.Tilasin myös kaksi väkäisen pyörijän mutta se oli liian pieni hakasijaltaan ei saannut kiinni mitenkään.Tää on hyvä esimerkki siitä miten vaikeata on yrittää tehdä alkuperäistä uudestaan.Mittari on iku merkkinen ja sen paikka on lampun taka-osan keskellä.Tarkoitukseni on vain tehdä alkuperäinen mopo jossa olisi mahdollisimman vähän mitään kuulumatonta virittelyä.Jonkin sorttinen kuvapankki olisi hyvä meille kaikille rakentajille avuksi.Osat täytyisi kuvata vierekkäin esim.pöydälle.Nyt eilen kokeiltiin että holkki on pyörijän sisällä ja rikka holkin päällä,pyörijä,mutteri,haarukka ja mutteri.Silti pyörijä meinaa pyöriä ympäri ja sitä rajoitettiin pyörimästä parilla nippusiteella jotka ei todella kuulu siihen alun perin.
Onko mopo tällainen: http://image.nettix.fi/extra/bikeimg/00/...4d75f0.jpg

Tuollainen otti silmään netissä ja on yksisakarainen + aika suuri halkasija.
http://www.huuto.net/kohteet/solifer-jok.../411866023

Mikä vika alkuperäisessä pyörittimessä on vai eikö sitä ole?
Hei! Kuvat on juuri oikeat ainoa että 1976 on kullanvärinen. Mittari oli ostaessa kiinni lampussa ilman vaijeria ja minkään laista pyörijää. Vanhasta pyörijästä ei mitään tietoa. Mopoja on meillä kaksi ja molemmissa samat ongelmat mittarin kanssa. Olisi ollut hyvä saada mittari vain ajoon kuntoon. Uskoisin että joku vaijeri ja pyörijä näissä mopoissa on ollut koska molemmissa mittarit paikoillaan oli ostaessa. Entiset omistajat eivät tienneet mittareista mitään.
No tuo huutonetin linkin auturi vois olla sopiva, en kyllä ole koskaan nähnyt yksisakaraista pyöritintä.
Voisko olla niin että mopoihin on valot joskus uusittu ja niiden mukana on ollu mittarit mutta alunperin niihin ei mittarit kuulu?

Mulla on tuolla tuollainen tunturi mikro -fillarimoperi ja siinäkin on etuvalossa reikä mittarille mutta paikka on tukittu muovisella kannella eikä etunavassa ole edes paikkaa pyörittimelle.
[attachment=1625][attachment=1626][attachment=1625]Moi!

Mittari on iku-merkkinen. Meillä on siihen kolmea erilaista vaijeria, mutta mikään näistä ei siihen käy. Ohessa kuva mittarista. Aukko näyttäisi takana olevan pyöreä. Pyöreä mittarin vaijeri ei riitä ja neliön mallinen ei mittaria pyöritä. Mistäköhän löytyisi oikea mittarin vaijeri. Finmopossa ja Voimakoneessa ei ollut ainakaan.
Ei mittarin vaijerin pää voi pyöreä olla koska silloinhan se pyörii tyhjää.
Nopeusmittareita on kahta mallia joissa pään neliön mitta joko 1.5mm tai 2.5mm, tuohon päähän saa ostaa muutospalan joka muuttaa pään pienestä suuremmaksi, itellä sellainen super sportissa.

Noiden vaijereiden toinen pää on siis aina määrätyn kokoinen ja toiseen päähän saa noita muutospaloja, niitä myy ainakin finmopo ja voimakone.