Soliferia

Täysversio: Polttimojen palaminen
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Meillä on 1976 runkotankki, josta palaa takavalon polttimot liian helposti. Alkuperäiset 6v polttimot eivät kestä.
Täällä palstalla luki jossain,että pv-suzukin jännitteensäätimen voisi kytkeä piuhoihin.
Jännitteensäätimiä on kahdenlaisia, on yhdellä piuhalla ja kolmelle lattaliittimelle olevia. En tiedä kumman säätimen ostaisin ja miten se mopon piuhoihin kytketään. Säätimiä myyvä liike ei osannut neuvoa. Voisko joku kertoa kumpi säädin pitäisi laittaa tähän mopoon ja auttaako se polttimoiden kestoon. Lisäksi tarvitsisin kytkentä ohjeet.

Etuvalo ei myöskään pala. Poltin ei ole palannut. Jostakin syystä etuvalon vasemman puoleisen kiinnitys pulttiin tulee virta, kun katsoo virtakynällä. Pitäisikö mopon runko olla aina "maassa". Mopo pitäisi saada liikenteeseen eli valot olis pakko saada nopealla aikataululla toimimaan. Polttimotkun ei kestä edes piha ajoa.
Jos sähköt on varmasti kytketty oikein niin katso että töötin maapiuha saa kunnolla kontaktia runkoon,vaimokkeen exportissa oli vähän samanlaista vikaa ja johtui tosiaan siitä ettei saanut kunnolla maita .
Se suzukin 3-johtoinen säädin on 12v ja 1-johtoinen 6v, 1-johtoinen kytketään vaan valojohdon väliin esim koneelta tuolle säätimelle ja säätimeltä valokatkasijalle.
Kannattaa katella ne maadoitukset, ite vedin tunturin etuvalon kannasta maajohdon tankin alle suoraan runkoon ja mielestäni valo on kirkkaampi eikä pätki / vilku niin herkästi kierrosten mukaan.

Mihinkään pultteihin ei saa tulla virtaa, menee pitemmän päälle oikosulkuun ja voi polttaa johdot.

Käy sähköt läpi ja kaikki liitokset kunnon liittimillä + kunnon maadoitukset kunnon johdoilla.
Myös nuo uudet nykypäivän valokatkasijat voi aiheuttaa yllätyksiä, laatu niissä ei ole se paras.
Tänään vaihtelimme piuhoja uusiin.Osa niistä meni väärän värisinä kun en huomannut tarpeeksi korostaa pojalle että lukee sähkökaaviosta alkuperäiset värit.Hän laittoi uudet samanlaiset kuin ennenkin mutta sillä erolla että joukko sokeripaloja jäi pois välistä.Valo edessä ei toimi edellekään.En tiedä johtuuko se todella töötin maapiuhan puuttumisesta.Ilmiö minkä valo tekee on seuraavanlainen.Kun politin on paikallaan niin virta tulee molemmille valonavoille yhtä aikaa ja myös maahan.Kun polttimon ottaa pois ja virtakynällä katsoo napojen virtoja ne saa virtaa niin kuin kuuluukin.Mikä siis polttimon laittamisen jälkeen saa virran kulkeen kaikkiin napohin en tiedä.Koko päivä on mietitty mutta ei keksitty.Takavalo toimii puoliksi.Jarruvalo toimii niin kuin pitääkin.Normaali valo ei saa virtaa ollenkaan koneelta.Valopuola vaihdettu uuteen mutta on väärin päin.Räjäytyskuvassa johdon piti kulkea vasemmalta mutta meillä se on toisin nyt.Kiitos palautteesta mitä olen saanut.Tilasin jännitteensäätimen sen yhdellä johdolla olevan.Asennettaan sitten kun tulee.Katsotaan sitten kestääkö takavalo yhtään paremmin.Etuvalo ongelmaan ja takavalon virran puuttumiseen odotan yhä ideoita ja ehdotuksia.
Kuinka valopuolan voi asentaa väärinpäin?
Veikkaan että vika on valokatkasijassa, niihinkin löytyy muutamia eri kytkentämalleja riippuen katkasijan mallista.
Jos takavalo ei saa virtaa niin onko johto poikki vai eikö koneesta tule virtaa? jossakin malleissa on monijohtoinen sähköpohja, joissakin taas esim 3-johtoinen jolloin valon johto haaroitetaan sekä jarruvalolle että takavalolle, eli ennen jarruvalokatkasijaa.

Jossakin katkasijassa töötille menee virta ja töötin toinen johto maahan ja tuosta johdosta myös etuvalon maadoitus.
Ei tuota jännitteensäädintä tarvita jos kytkennät on oikein ja kunnossa.
Tuossa tunturin sähkökaavio mutta sopii myös soliferiin.

http://www.finmopo.fi/images/IMG_0177.JPG
Hei! Tarkoitin valopuolan väärin päin olemisella sitä että räjäytyskuvassa johto lähtee tulemaan vasemmalta.Nyt se tulee oikealta.Ne takavalon johdot on vaihdettu uusiin.Moottorista ei tule virtaa siitä uudestakaan takavalonpuolasta.Sähkökaavoissa pitäisi mennä johto katkaisijasta harmaana takavalolle.Siinä välissä on jotain mutta kuva on niin pienenä etten tiedä mikä siinä on.Meillä katkasijasta on yksinapa tyhjänä siihen tulee virta vaikka ei johtoa ole kytkettynä.Pitäisikö siitä sitten mennä se johto sinne takavalolle.Silloin se olisi kolmas johto ja sitä ei taas pitäisi periaatteessa olla siinä.Tarkoitan tällä sitä että kun moottorista tulee neljä johtoa.Valopuolanjohto ei anna sitä virtaa ollenkaan joten tämä normaali virran meno ei toimi siinä.Miksi tämä valopuola ei anna sitä virtaa vaikka on uusi Finmoposta ostettu ei siis käytetty.Kokeilimme maadottaa lampunmaajohdosta äänimerkille maajohtoa.Tämä toimenpide ei saanut etuvaloa palamaan.Etuvaloon tulee kolmeen napaan virta yhtaikaa kun poltin on kiinni.Maa napaan ei pitäisi tulla virtaa mutta jostain syystä siihen tulee kun poltin on kiinni.Lamppu edessä ei siis pala ollenkaan milloinkaan.Minusta tämä johtuu maan puuttumisesta.Mutta vaikka maajohto viedään suoraan runkoon tulee siihen virta.En vaan ymmärrä sitä mikä sitä mikä lampun asentamisen jälkeen siis lisää virran molempiin napoihin ja maahan yhtä aikaa.Jos johdot tulee ja menee sinne minne edessä pitäisi ei kai polttimen pitäisi sotkea virran sen kulkua.Polttimot on uusia mopoon tilattuja.
Ei sillä ole merkitystä kuinka päin se valopuola paikallaan on.
Periaatteessa sieltä tulee musta = sammutus, keltainen = valot, harmaa = takavalo, vihreä = jarruvalo.

Yleensä takavalolle menee johto suoraan koneelta eli siihen ei katkasija vaikuta, koneesta menee 2 johtoa valokatkasijalle eli musta = sammutus ja keltainen = valot, tuo keltainen tuo virran katkasijalle josta lähtee yleensä valkoinen ja vihreä etuvalolle eli pitkät ja lyhyet.
Katkasijalta lähtee myös ruskea töötölle ja töötöltä toinen ruskea maihin.
Hei taas! Taliin on välillä taas keritty asioita tutkimaan. Siitä etuvalo ongelmasta. Alkuperäinen maapiuha on poistettu lampun sisältä. Uusi laitettu lampunkannalta suojakuoren taakse tullen sieltä läpi äänimerkin kiinnityspultin alle. Lamppu alkoi palaa samoin ja takavalokin.

Jännitteensäädin on tullut. En ole vieläkään varma miten se pitäisi kytkeä. Jännitteensäätimestä tulee ainoastaan yksi johto. Tietääkö joku miten se nyt pitäisi laittaa.

Mopolla ajettu noin 20km ja polttimot tuon ajon kestivät.
Niinkuin aiemmin kirjoitin niin koneelta tulevaan valojohtoon joka menee katkasijalle.
Eli koneesta jännitteensäätimelle ja siitä eteenpäin katkasijalle mutta tuolloin se vaikuttaa vain etuvaloon koska takavalolle menee oma johto.
Mutta ei sitä säädintä tarvita jos sähköt on ok, ei sitä ole vanhoissa mopoissa ollutkaan.