Soliferia

Täysversio: Exportin kytkimet
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Kyseessä on 79 - 84 tehty Solifer Exportti. 

Jouduin vaihtamaan siihen kampiakselin ja jo paikalleen laittaessa katsoin, että uusi kampiakseli oli koneistettu hieman eritavalla kuin vanha. Vaihteistoon tulevassa osuudessa paksumpi osuus ehkä millin pari pidempi kuin vanhassa. Noh, käytännössähän tämä vaikuttaa sillä tavalla, että kytkinpesän päittäisvälys on nyt liki 2mm, kun jonku ohjeen mukaan se pitäs olla 0.1 - 0.3mm. Samanmoisissa ohjeissa käsketään lisäämään 0.3mm tai 0.5mm shimmi jolla välystä säädetään.

Tässä on se ongelma. Nuo ohjeet on -88 A3 - moottorille ja omassani on A32. Kuvista katseltuna tuo vaihteiston osuus on samanlainen. Kuitenkaan osaluettelossa tuolle A32:lle ei ole mitään shimmejä tuon kytkinpesän päittäisvälyksen shimmaamiseen. Lisäksi, jos shimmit laittaa alimmaiseksi (lähimmäksi mäntää) niin hammaskosketus on hieman poskellaan, kun ehkä 1/4 hampaasta menee huti.

Mietin, että pitääkö shimmi laittaa sitten 1. vaihteen kytkimen alle jolloin se painaa kytkinpesää alemmas?

Kellään kokemusta Exportista tuosta kohden ja jos oli sama ongelma niin kuinka ongelma ratkesi? Kampiakseliakaan taida pysty viemään noin paljon sivuun että tuon välyksen saisi sopivaksi vai niinkö se täytyy tehdä? Käytin vanhan kampiakselin shimmit, kun kasasin koneen, kun siinä vaiheessa tullut mieleenkään että tuommoinen ongelma voisi olla ja kampiakseli oli kampikammion osalta täysin samanlevyinen.