Soliferia

Täysversio: Magneeton kytkentä
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Nyt on uusi magneeton pohjalevy hommattu, kun vanhan magneeton irrottaminen meni ns. persiilleen.

Vanhassa magneetossa oli 3 johtoa joilla oli selkeät tarkoitukset (etuvalot, takavalo, sammutus). Uudessa (finmoposta ostettu) onkin 4 johtoinen. 

Onko tuossa nyt muuta eroa kuin että etuvalokäämi täytyy erikseen kytkeä maihin toisesta päästä?

Kuvat magneeton pohjasta:

http://citroen.takaisin.fi/gallery/pictu....sized.jpg
http://citroen.takaisin.fi/gallery/pictu....sized.jpg


Eli musta on sammutus, harmaa on takavalo, keltainen on etuvalo ja turkoosi(?) maihin?
Jarruvalo?
(05.08.2016, 9:13)Sampo78 kirjoitti: [ -> ]Jarruvalo?
Se voi olla. Näköjään ilmoituksessa erikseen mainitaan 'takavalopuolalla'. Jotenkin olin vain kuvitellut, että se on tuo pienempi kela joka vanhassakin magneetossa on.
(05.08.2016, 15:37)maddis kirjoitti: [ -> ]
(05.08.2016, 9:13)Sampo78 kirjoitti: [ -> ]Jarruvalo?
Se voi olla. Näköjään ilmoituksessa erikseen mainitaan 'takavalopuolalla'.
Tuosta kaavio http://users.utu.fi/anpaja/kuvat/sahkot.jpg
Noniin. Siinähän se tuli. Itsellä oli vain 3 johtoisen magneeton kytkentäkuva. Kiitoksia.
Tähän sähköjen mittaamiseen.

Eli rojektista puuttuu kokonaan takavalo, se on takavarikoitu joskus johonkin peräkärryyn. Johdot on jäljellä ja yritin mittailla tulisko sinne virtaa. Kytkentäkaavion mukaan jarruvalo ja töötti ottaa virtansa samasta johdosta eli vihreästä. Kun töötti kerran toimii napista, täytyy myös jarruvalon toimia jos katkaisija toimii.

Harmaa olisi sitten takavalo. Mulla tulee magneetosta neljä johtoa. Periaatteessa nyt on siis kytkentäkaavio selvillä, siinä ei ole epäselvää sinällään.

Epäselvää sen sijaan on että kun yritän noita mitata, en saa mistään mitään jännitettä näkyviin. Mittari voi olla toki rikki, ehkä jopa hyvinkin mahdollista. Mitataanko jännite runkoa vasten. Yritin siitä sokeripalaliitokselta mitata, mutta eipä juuri jännitettä näy. Edes mustasta johdosta ei näy mitää eikä se sammu kun mittaa. Etuvalot palaa, joten virtaa menee ihan varmasti ja jopa katkaisijasta vaihtuu lyhyet ja pitkät ja ne saa sammumaan.

Noissa kuvissa näkyy kolme puolaa. Musta on sytyspuola, sitten on kaksi muuta. Mistä ne johdot fyysisti lähtee eli onko joku puola kaksikääminen vai mistä nuo valot lähtee.
Siellä on musta sytytyspuola sekä kuparilankainen valopuola jonka päällä voi olla pienempi puola joko takavalolle tai jarruvalolle.

Yleensä värit on:

-musta = sammutus
-keltainen = etuvalo
-harmaa = takavalo
-vihreä = jarruvalo.

Halvat yleismittarit heittää, just mittasin auton latausta halvalla mittarilla mallia biltema niin 1 voltti oli eroa toiseen laadukkaaseen mittariin.
Se jännite on sitten vaihtojännitettä, että jos mittaa tasajännitepuolella niin ei näy juuri mitään. Halpismittari itselläkin tallilla, mutta kyllä se suuntaa antaa että näkee onko jännitettä ollenkaan vai ei.

Itsellä oli jarruvalokatkaisijan ylimenovastus luokkaa useampi ohmi joten jännite hukkui siihen eikä riittänyt valolle asti. Kunnon putsaus kytkimeen auttoi. Hieman piti myös jousta säätää, kun muuten se veti jarruvalon päälle kokoajan.
(26.08.2016, 22:48)maddis kirjoitti: [ -> ]Se jännite on sitten vaihtojännitettä, että jos mittaa tasajännitepuolella niin ei näy juuri mitään. Halpismittari itselläkin tallilla, mutta kyllä se suuntaa antaa että näkee onko jännitettä ollenkaan vai ei.

Itsellä oli jarruvalokatkaisijan ylimenovastus luokkaa useampi ohmi joten jännite hukkui siihen eikä riittänyt valolle asti. Kunnon putsaus kytkimeen auttoi. Hieman piti myös jousta säätää, kun muuten se veti jarruvalon päälle kokoajan.

höh, että sitä pitää olla taas idiootti. Niin tietysi se on vaihtovirtaa, johan tuon sanoo järkikin. Kuitenkin näyttää että jonkun pitää sekin mulle kertoa.
Yritin nyt mittailla noita uudelleen, tällä kertaa vaihtojännitteellä, mutta taitaa olla kaput tuo mittari. Sen verran ihmeellistä sieltä oli tarjolla. Vaihteli nollan ja 80 voltin välillä, joten ei taida olla ihan oikein.

Kaavioista ei käy selville miltä fyysiseltä puolalta minkäkin värinen piuha lähtee. Se kertoo kyllä että mihin mikäkin väri on menossa.

Sain palamaan eteen lyhyet ja pitkät ja tyytti toimii. Tyytti tosin toimii vain silloin kun valot ei ole päällä, yhtä aikaa valojen kanssa ei riitä jännite sorsapillissä. Tämä viittaisi että tyytti on samalla puolalla etuvalojen kanssa.

Takavalon sain myös erittäin etäisesti hehkumaan kun tarkasti katsoi hehkua. Ei voi sanoa että se palaa, mutta lanka hehkui sen verran että virtaa sinne menee.

Jarruvaloa en saanut palamaan millään. En edes sillä että irrotin sokeripalalta johdon ja pistin lampun rungon ja johdon väliin.

Osaisko joku sanoa miltä puolalta tarkalleen mikäkin virta tulee ja mitkä valot on samassa puolassa.

Sitten loppui kokeilut kun solikka heitti käymästä, katosi kipinä kokonaan. Pitää avata magneetto ja katsoa mitä tapahtui. Jäi mielikuva että tyytti heitti toimimasta kun irrotin sen vihreän johdon, mutta tuota en ehtinyt varmistaa. Silti siitä ei tullut virtaa että lamppu olisi syttyntyt. Kuulostaa ettei hommassa ollut ihan tolkkua vaan jotain meni testissä pieleen.

Koeajolle pääsin sen verran että öljyn määrän tarkistamisen jälkeen (sitä oli koneessa liikaa) ja ilmansuodattimen asennuksen jälkeen mopo otti mittariin yli 50 km/h. Tuntuu vaihtavan ihan kohtuudella. Kuulostaa mun korvaan että kone on ihan kohtuullisen hyvässä kunnossa.
Nyt avasin magneeton uudelleen, siellähän oli kosteutta joka paikassa. Tais olla bensaa kun pesin bensalla ilmansuodattimen aluetta. Sinne kun on kertynyt lähes 40 vuoden öljy-hiekkaseos.

Irrotin kaikki puolat, kärjet yms. pohjalevystä ja kosteita ne oli. Kuivasin sen mitä lähti ja jätin kuivumaan. Katsotaan starttaako huomenna. Jostain luin että tämä imee kosteutta helposti tuonne ja kipinä katoaa siinä samalla. Nyt holvasin oikein bensaa puhdistaessa.

Sen verran johdoista selvisi että siltä isommalta puolalta tulee kaksi johtoa. Onkohan se kahdella erillisellä käämillä. Näyttää yhdeltä, mutta on käytännössä samassa rungossa kaksi puolaa. Jos näin on niin silloinhan siinä on kolme erillistä puolaa jolta sähköä otetaan valoihin ja tyyttyiin. Käytännössä siis keltainen, harmaa ja vihreä johto on jokainen omia puoliaan ja täysin erillisissä virtapiireissä.
No nuo sähköjutut selviää kun hieman tutustuis sähkökaavioihin.
Johtojen värejä on moneen kertaan mainittu ja minne mikin menee.
(28.08.2016, 0:53)-Jake- kirjoitti: [ -> ]No nuo sähköjutut selviää kun hieman tutustuis sähkökaavioihin.
Johtojen värejä on moneen kertaan mainittu ja minne mikin menee.

Joo niin on mainittu minne ne menee. Sitä ei näy missään mistä ne tulee ja sitä olenkin tässä yrittänyt selvitellä. Ei ole yhtään epäselvää mihin ne menee vaan mistä ne tulee.

Anyway, kun noin häiritsee niin annetaanpa tämänkin foorumin olla. Täällä näköjään häiritsee jos kyselee kun sisälukutaito on tuota luokkaa kuin Jakella on niin antaapa Jaken pitää fooruminsa. Onnea ja menestystä, onneksi on oikeita ihmiskontakteja joiden kanssa voi hoitaa myös näitä.

Kiito ja näkemiin, mun tunnareilla ette tule enää näkemään täällä toimintaa. Soliferia on periferia näköjään.
Tuolla olis aloitusviestissä ollut minun ottamat kuvat magneetosta josta näkee mihin käämiin minkäkin värinen johto menee.
No ihme kun taas meni se herne sinne nokkaan mutta kun samoja juttuja ihmetellään moneen kertaan vaikka on noista sähköistä ollut täällä juttua vaikka kuinka monessa viestiketjussa.
Kyselit tuossa ylempänä minne mikin johto menee ja laitoin vastauksen johtojen väreistä mutta ei tainnut mennä perille kun samasta aiheesta kyselit uudestaan.
Ei se 3 tai 4 johdon sähköpuoli nyt avaruustekniikkaa ole kun hieman itse viitsisi siihen tutustua ja sähkökuvia katella.
Soliferissa ja tunturissa on samat sähköt eli osat käy vaihtaa keskenään ja niihin on samat sähkökaaviot.