Soliferia

Täysversio: Solifer TS 50 S - Apua tarvitaan!
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Terve,

Mopona toimii Solifer TS 50 S, jossa Tomos 4v moottori. Ongelma on se, että vääntöä ei ole juuri mitään. Olen vaihtanut uuden mäntäsarjan, tiivisteet ja sytystulpan. Kaasari on putsattu myös. Siltikään solikka ei jaksa vääntää edes 2 vaihteella pieniä ylämäkiä, saati sitten 3 vaihteella tasasella, 4 vaihteesta puhumattakaan.

Mopossa on tällä hetkellä kiinni säädettävä pääsuutin. Jos suutinta säätä pienemmälle mopo käy hyvin tyhjäkäyntiä, mutta kaasua painaessa ei saa bensaa ja kun taas säätää suutinta suuremmalle saa hyvin bensaa, mutta ei tyhjäkäy.

Mistä johtuu väännön puute? Itse epäilen kaasaria. Uusi kaasari näyttää maksavan 80€, mutta en kyllä uskalla suoraa ostaa, jos vika ei olekkaan siinä.

Apua tarvitaan ja kiitos etukäteen auttajille!
Sytysennakko sekä kärkien säätö vaikuttaa vääntöön / käymiseen eli ne pitää olla kohdallaan.
Onko pyttyä viilattu? Sekin vaikuttaa.
Uutta kaasaria saa ulkomailta edullisesti kotiovelle, olen monia bingin kopiomalleja tilannut ja laatu on ollut ok.
Kärjet katsoin juuri ja siinä ei mielestäni ollut mitään vikaa, kun 0,35mm liuska meni hyvin ja oli sopivan tiukka. Mites tuo sytytys ennakko sitten säädetään kun ohjeista katottuani en ymmärtänyt oikein kunnolla?
Eräältä foorumilta kopioituna.

Eli tässä olisi yksityiskohtaset ohjeet kärjellisen sytytyksen kärkivälin ja sytytysennakon säätöön. Ensiksi muutamia kärkisytytykseen liittyviä huolto-ohjeita:

-Katkojan kärkiväli tarkistettava/säädettävä n.2000km välein. Oikea kärkiväli on 0,4mm. Huom: ole tarkkana säädössä, sillä kärjet liikkuu ja kärkiväli voi joskus ensisilmäyksellä vaikuttaa liian suurelta vaikka olisikin sopiva.
-Katkojan kärjet tarkistettava ja vaihdettava jos toiseen kärkeen on ilmestynyt kohouma ja toiseen vastaava kuoppa. Joskus myös viilaaminen ja lopuksi kiillotus auttaa.
-Sytytystulpan elektrodien oikea kärkiväli on 0.5mm
-Magneeton pohjalevyssä olevaa huopakappaletta olisi hyvä muistaa voidella, vaikka aina sillon kun magneettoa huolletaan. Myös kärkien tappia (liikkuvan kärjen laakerointi) voitelu sillointällöin on hyväksi.
-Magneeton kiilauran ja kiilan olisi vähintäänkin suotavaa olla kunnossa ennen sytytyksen säätöä.
Mutta nyt itse säätöön:

Säätäminen aloitetaan katkojan kärkivälin tarkistuksella/säädölllä. Avaa magneeton koppa (voit myös irrottaa sytytystulpan, kevyempi pyörittää) ja pyöritä vauhtipyörää vastapäivään kunnes huomaat kärkien täysin avautuvan. Laita nyt rakotulkin 0,4mm liuska kärkien väliin ja tunnustele miten liuska liikkuu. jos liikkuu tahmeasti mutta ilman kovin suurta vastusta, kärkiväli on kunnossa. Jos ei käy näin, löysää katkojan kiinteän kärjen kiinnitysruuvia ja liikuta kiinteää kärkeä ja kiristä ruuvi ja tarkista väli uudestaan.

Seuraavaksi haet ruuvimeisselin/puutikun/työntömitan (paitsi jos satut omistamaan sytytysmikrometrin) ja työnnät sen (työntömitassa mitasta ulos tulevan piikin) tulpan reijästä männän päätä vasten. Jos männän päässä keskellä on tehtaan jäljiltä kolo, homma helpottuu paljon kun mittavälineen saa helpommin keskelle mäntää. Nyt pyörität vauhtipyörää ja etsit yläkuolokohdan, eli kohdan missä tikku/meisseli ei enää nouse ylemmäs. Sitten merkkaat tussilla tikun/meisselin varteen kohdan, joka on kohdakkain vaikka kannen jäähytysrivan yläreunan kanssa. Työntömitan käyttäjät mittaa etäisyyden männän pään ja kannessa olevan tulpan tiivistepinnan välillä. Nyt tikun/meisselin käyttäjät merkkaa 2mm varressa olevan viivan yläpuolelle toisen samanlaisen viivan, työntömittamiehet ja -naiset lisää yläkuolokohdan mittaustulokseen 2mm. Nyt laitat katkojan kärkien väliin vaikkapa sätkäpaperin suikaleen. Seuraavaksi työnnät taas sen tikun tai mitä nyt käytitkin mäntää vasten. Nyt pyörität vauhtipyörää vastapäivään ja lähestyt hitaasti yläkuolokohtaa, samalla pitäen sätkäpaperista kiinni koittaen vetää sitä kevyesti pois. Tikkua tai meisseliä käyttävillä pitäisi paperin löystyä kun varren ylempi viiva ja sylinterin kannen rivan yläosa on kohdakkain, työntömitan käyttäjillä silloin kun mittaan saadaan lukemaksi tulpan tiivistepinnan ja männänpään väli yläkuolokohassa + 2mm. Jos paperi löystyy myöhemmin tai aiemmin, pitää löysätä magneeton pohjalevyn kiinnitysruuveja ja käännettävä pohjalevyä ja kiristettävä ruuvit ja tarkistettava ennakko uudestaan. pohjalevyn kääntäminen myötäpäivään aikaistaa sytytystä ja vastapäivään myöhentää.

Sytytyksenn säätäminen on alkuun melko tod. näk. v*ttumaista hommaa mutta ei kestä montaa minuuttia kun sen oppii jo muutaman säätökerran jälkeen.

Vinkki: jos ensimmäisellä säätökerralla merkitset vauhtipyörään yläkuolokohdan ja sytytysennakon merkit jotka on linjassa jonkun lohkossa olevan kiintopisteen kanssa, et välttämättä tarvitse työnnellä puikkoja tulpanreijästä seuraavalla säätökerralla Wink Sitäennen varmistu kuitenkin että kartiot ja kiilaurat ja kiila ovat moitteettomat.
Johnny tai joku muu voi kopioida tämän wikiin yms ihan vapaasti jos tarttee Hymy

EDIT: moottoria sitten pyöritellään aina vastapäivään ja ei ole haitaksi jos pyörittelet sitä useamman kierroksen ja katsot vielä kärkivälin.
Oletko putsannut pakoputken? Tuon mallin äänenvaimennin menee aika helposti umpitukkeeseen, eikä mopo sitten kyllä kulje mihinkään. Myös sylinterin pakoaukko voi karstoittua niin pahasti, että mopo oireilee juurikin noin (kokemusta on).
Karstaa löytyy, mutta ei mielestäni niin, että pitäisi vaikuttaa. Kokeilin tänään tehoputkella ja sama juttu, ei väännä mihinkään. Tiiä sitten mistä johtuu. Sytytystäkin katsottu ja pitäisi olla ainakin sinne päin. Voisikohan vikaa olla sytytysjohdossa, tiiä sitten... Tai sitten sylinteri on niin kulunut, että pitäisi porauttaa koko pytty...
Kokeile muuttaa kaasarissa neulan sokan paikkaa ja vaihda tavallinen pääsuutin, joskus pienestä kiinni tuo toiminta.
Saako ilmaa eli onko ilmansuodatin kunnossa?
Joo ilmansuodantin on katsottu. No täytyypi vaan yrittää vielä. Ois hienoa saada toimimaan tuo solikka kun näitä ei ihan joka päivä tuu vastaan  Hymy
Voiskohan tämä liittyä tähän vikaan kun täyskaasulla mopo niin kuin rajoittaa kieroksia ihan kuin olisi nykyaikainen rajotin. Voiskohan vika sittenkin sytytysennakosssa? Aikoinaan tuohon vaihdettiin tuo säädettävä suutin, kun alkuperäisellä ei saatu ollenkaan edes käymään.
Jotkut mopomiehet sanoo että ainakin tunturissa pitää syttyennakko olla niin paljon ennakossa kun saa vaikka ohjearvo on 2mm ykk.
Joskus toimii tuolla ja joskus ei, mulla alkas "rätisemään" eli liikaa ennakolla ja jos liikaa myöhäisellä niin pakokäyrä alkaa ajanmittaan sinertämään.