Eräältä foorumilta kopioituna.
Eli tässä olisi yksityiskohtaset ohjeet kärjellisen sytytyksen kärkivälin ja sytytysennakon säätöön. Ensiksi muutamia kärkisytytykseen liittyviä huolto-ohjeita:
-Katkojan kärkiväli tarkistettava/säädettävä n.2000km välein. Oikea kärkiväli on 0,4mm. Huom: ole tarkkana säädössä, sillä kärjet liikkuu ja kärkiväli voi joskus ensisilmäyksellä vaikuttaa liian suurelta vaikka olisikin sopiva.
-Katkojan kärjet tarkistettava ja vaihdettava jos toiseen kärkeen on ilmestynyt kohouma ja toiseen vastaava kuoppa. Joskus myös viilaaminen ja lopuksi kiillotus auttaa.
-Sytytystulpan elektrodien oikea kärkiväli on 0.5mm
-Magneeton pohjalevyssä olevaa huopakappaletta olisi hyvä muistaa voidella, vaikka aina sillon kun magneettoa huolletaan. Myös kärkien tappia (liikkuvan kärjen laakerointi) voitelu sillointällöin on hyväksi.
-Magneeton kiilauran ja kiilan olisi vähintäänkin suotavaa olla kunnossa ennen sytytyksen säätöä.
Mutta nyt itse säätöön:
Säätäminen aloitetaan katkojan kärkivälin tarkistuksella/säädölllä. Avaa magneeton koppa (voit myös irrottaa sytytystulpan, kevyempi pyörittää) ja pyöritä vauhtipyörää vastapäivään kunnes huomaat kärkien täysin avautuvan. Laita nyt rakotulkin 0,4mm liuska kärkien väliin ja tunnustele miten liuska liikkuu. jos liikkuu tahmeasti mutta ilman kovin suurta vastusta, kärkiväli on kunnossa. Jos ei käy näin, löysää katkojan kiinteän kärjen kiinnitysruuvia ja liikuta kiinteää kärkeä ja kiristä ruuvi ja tarkista väli uudestaan.
Seuraavaksi haet ruuvimeisselin/puutikun/työntömitan (paitsi jos satut omistamaan sytytysmikrometrin) ja työnnät sen (työntömitassa mitasta ulos tulevan piikin) tulpan reijästä männän päätä vasten. Jos männän päässä keskellä on tehtaan jäljiltä kolo, homma helpottuu paljon kun mittavälineen saa helpommin keskelle mäntää. Nyt pyörität vauhtipyörää ja etsit yläkuolokohdan, eli kohdan missä tikku/meisseli ei enää nouse ylemmäs. Sitten merkkaat tussilla tikun/meisselin varteen kohdan, joka on kohdakkain vaikka kannen jäähytysrivan yläreunan kanssa. Työntömitan käyttäjät mittaa etäisyyden männän pään ja kannessa olevan tulpan tiivistepinnan välillä. Nyt tikun/meisselin käyttäjät merkkaa 2mm varressa olevan viivan yläpuolelle toisen samanlaisen viivan, työntömittamiehet ja -naiset lisää yläkuolokohdan mittaustulokseen 2mm. Nyt laitat katkojan kärkien väliin vaikkapa sätkäpaperin suikaleen. Seuraavaksi työnnät taas sen tikun tai mitä nyt käytitkin mäntää vasten. Nyt pyörität vauhtipyörää vastapäivään ja lähestyt hitaasti yläkuolokohtaa, samalla pitäen sätkäpaperista kiinni koittaen vetää sitä kevyesti pois. Tikkua tai meisseliä käyttävillä pitäisi paperin löystyä kun varren ylempi viiva ja sylinterin kannen rivan yläosa on kohdakkain, työntömitan käyttäjillä silloin kun mittaan saadaan lukemaksi tulpan tiivistepinnan ja männänpään väli yläkuolokohassa + 2mm. Jos paperi löystyy myöhemmin tai aiemmin, pitää löysätä magneeton pohjalevyn kiinnitysruuveja ja käännettävä pohjalevyä ja kiristettävä ruuvit ja tarkistettava ennakko uudestaan. pohjalevyn kääntäminen myötäpäivään aikaistaa sytytystä ja vastapäivään myöhentää.
Sytytyksenn säätäminen on alkuun melko tod. näk. v*ttumaista hommaa mutta ei kestä montaa minuuttia kun sen oppii jo muutaman säätökerran jälkeen.
Vinkki: jos ensimmäisellä säätökerralla merkitset vauhtipyörään yläkuolokohdan ja sytytysennakon merkit jotka on linjassa jonkun lohkossa olevan kiintopisteen kanssa, et välttämättä tarvitse työnnellä puikkoja tulpanreijästä seuraavalla säätökerralla
Sitäennen varmistu kuitenkin että kartiot ja kiilaurat ja kiila ovat moitteettomat.
Johnny tai joku muu voi kopioida tämän wikiin yms ihan vapaasti jos tarttee
EDIT: moottoria sitten pyöritellään aina vastapäivään ja ei ole haitaksi jos pyörittelet sitä useamman kierroksen ja katsot vielä kärkivälin.