Soliferia

Täysversio: 12v tasasähköt
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Elikkä siis tässä projektissa olisi tarkoituksenani hommata 12v tasasähköt solikkaani ja ajattelin että monella muullakin voisi olla käyttöä niille joten lisään tänne tietoa projektistani sitä mukaa kun se matelee eteenpäin.
Olen joutunut ajamaan paljon mopollani hämärän aikaan joka on ollut suurin syypää projektini aloittamiseen.
Ensinmäinen versio oli varsin onneton lisävaloviritys: olin virittänyt tarakalle neljän amppeeritunnin akun ja ohjaustankoon kiinnittänyt 20w led kaukovalon. Kyllähän sillä tunnin verran näki ajaa mutta pidemmät ajot ja ajaminen letkassa (kun ei voinut käyttää) olivat ongelmallisia joten päätin yrittää parannella lähivaloja: puolalta ensin 6v jännitteensäätimen ja sen jälkeen jännitteen nostimen kautta sain 12 voltin sähköt valoille joten pystyin kytkemään 7 watin ledin etuvaloksi. Tämähän toimi varsin hyvin ja näkihän sitä ajaa lähivaloillakin.
Aloitin tuossa alkuvuodesta sitten moponi täysrempan elikkä rungon ja bensatankin yms. Hiominen ja maalaaminen/tarroittaminen alkuperäisen näköiseksi, ja aloin siinä miettimään että voisiko niitä sähköjä vielä entisestäänkin parantaa. Olen siis kehittänyt "uutta" sähkökaaviota jolla saisin kaiken sähkön otettua puolalta eikä akkuja tarvittaisi.
Uusien sähköjen teho pitäisi hyvässä lykyssä olla noin 30wattia joten lisäisin pari uutta asiaa ja suunnittelin tällaisia sähköjä: puola-->12v jännitteensäädin--> kytkin(ja sulake) paneeli--> 
7w lähivalot, tupakansytytin pistorasia ja kierroslukumittari  
tai kaukovalot päällä: 20w kaukovalot ja kierroslukumittari.
Huom! Äänimerkki kytketään erikseen.
Laitan kyllä lisää tietoa muutostöistä kunhan saan remontin valmiiksi!!
Mikäli pystyy niin kytken myös akun samaan piiriin. 
Mikäli tiedät enenmän siitä kuinka akku kytketään tai sinulla on muuta kommentoitavaa niin laita toki alapuolelle.  (vastaavat kommentit kuten: "kyllä niillä vakiovaloilla on ihan hyvin pärjätty" kannattaa jättää pois suosiolla)