Soliferia

Täysversio: Export -61
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Tervehdys. Hankin omistukseeni otsikon mukaisen vanhuksen. Kunto on vuosikymmenet autiotilalla seisseen mukainen, puutteita on. Ajattelin näin alkuun purkamisen sijasta etsiä tietoa sekä räjäytyskuvia, kartoittaa osapuutteet ja tutustua muutenkin laitteeseen. Hiljalleen lähdetään sitten kunnostamaan vanhusta, alkuperäinen asu päällimmäisenä ajatuksena.
[Kuva: th_1103_zpss9f1e4db.jpg] [Kuva: th_1104_zpsqcwauazs.jpg] [Kuva: th_1102_zps6wsq1lnq.jpg]
Vaikuttaa sille, että vuosimallissa mentiin vuosi, jopa kaksi pieleen. Tai sitten osia on vaihtunut, ken tietää. Z 7xx on rungon numero. Puutteitakin ehdin hieman kartoittaa. Sytytyspuolelta puuttuvat niin aluslevy, kuin puolat, kärjet. Magneetto on tallella, mutta kovin ruosteinen ja yksi magneeteista on alkanut hapertua. Etu ja takavalo puuttuvat. Sylinteristä on toinen pakoputken kiinnityskorva murtunut ja pala puuttuu. Jarrukahvan kiinnitys haljennut, kaasuttimesta puuttuu osia, vaijereita puuttuu ja niin edelleen. No. Jostakinhan on liikkeelle lähdettävä. Mopon mukana tuli kuitenkin varamoottori, jossa tosin ei ole kantta eikä sylinteriä, saati kaasutintakaan. Ajattelin aloittaa työn joko moottorin tai rungon kunnostuksella. Katsotaan tilannetta tuonnempana uudelleen.. Jos jollakulla on nurkissaan M-36 express-pluvier osia ja muuta tähän sopivaa, josta voisi ajatella luopuvan, saa vihjata. Hymy
Tällä sivustolla kyseisen mopon osia aika vähän kaupataan VMPK sivustolla enemmän harrastelija porukkaa liity VMPK ;N sivustolle luulen että jotain löytyy.
Kiitos vinkistä. Tulin liittyneeksi myös vmpk:n foorumille. Moottorin osalta apua löytyi yllättävän läheltä. Työpaikalla on mp-harrastaja, hänen varastoistaan löytyi ämpärillinen osia. Mukana tuli ehjäripaiset kansi, sylinteri, magneeton pohjalevy sekä puutteellinen kaasutin. Viimemainitusta puuttuu harmillisesti kohokammion kansi, käyttäisin mielelläni tuota mallia, koska siinä olisi muutoin osat aina ilmanpuhdistajaa myöten tallella. Omassaan olisi vaijeriryyppy, tuossa osien mukana tulleessa ilmeisesti bingin tyyliin nappirikastin. Molemmat encarweja, ulkoisesti samanlaisia. Sisuskaluton moottorikin tuli kasan mukana, mutta siitä saa lähinnä pinnapultteja ja jotakin pientä irto-osaa. Mopo on nyt purettuna. Laatikoin ja pussitin irto-osat, kunnostus etenee hiljalleen ajan oloon. Etulampun koppa on puhdistettu ja maalattu, tankki on hiontavärissä odottelemassa. Kunhan raatsin, täytynee laittaa osatilausta myöskin tuonne voimakoneen suuntaan.
Hieno aihio! Moottori näyttäs olevan M-36 eli Pluvierin valmiste. Myös "Kuumapääksi" kehuttu/haukuttu. Itellä tuolla koneella Export -63 ja hyvin toimii kaikin puolin.