Soliferia

Täysversio: Onko tuo Trial?
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Sivut: 1 2
Heip kaikki!

Kertokaas minulle, onko tuo kuvassa oleva mopo Solifer Trial (osaankohan laittaa edes tuota kuvaa Confused )?
[attachment=13]
Kuva Soliferista. Huomatkaa aitan seinää päin ajaessa taittunut etuhaarukka Big grin

[attachment=14]
Kuva tyyppikilvestä.

Sain sen joskus 90-luvun alussa mökkimopoksi ilman mitään papereita, mutta nyt tekisi mieli laittaa se rekisteröidyksi menopeliksi jolla voi käydä vaikka töissä...

Jos tuo mopo on Trial, niin kertokaapa vähän mitä eri osia siinä on verrattuna SM:ään. Onko moottorit aivan identtiset? Onko jarruissa eroa? ym?

Ilmeisesti ainakin siis isompi eturengas, taittuvat jalkatapit ja pitemmät etuiskarit...

Onko vinkkejä mistä kannattaa uudistaminen aloittaa. Kytkin siinä ainakin on rikki ja sen jälkeenkin pikkupoikana tyhmyyksissäni ajelin hieman...
Kyllä se aika pahasti trialilta näyttäs.
alkuun kannattas laittaa moottori kuntoon ja sitten muuta esim: kytkin jne...
jos tietoja haluat niin käy kattoon solifer-wikistä
sm:n ja trialin moottorit on vähä erillaisia
sm:ssä no tomos 4v ja trialissa on tomos 4g.
en tiiä mitä eroa niillä varsinaisesti on mutta ompahan kuitenkin
Tomos 4G ja 4V ovat käsittääkseni vain eri nimiä täysin samalle moottorille. Tuo "4G" on lyhenne sanoista "4-gear", mikä taas on suomeksi "4-vaihteinen" ja siitä sitten tuo "4V" tulee.

Solifer-mopon mallia selvittäessä tuo Solifer-wikin hakutoiminto on muuten tosi kätevä. Jos hakukenttään esim. syöttää tuon tyyppikilvessä olevan numerosarjan "079001" niin heti löytyy linkki Solifer Trial -mallin sivulle.
Kiitoksia paljon. Trialhan se näyttää olevan. Etsiskelin netin läpi tuolla tyyppinumerolla, mutta ei vaan sattunut silmiin. Olikin sitten noin lähellä ja tuotakin sivua lueskelin kyllä Embarassed

Mutta enää tarvitsee syksyllä muuttaa omakotitaloon ja saada vaimolta lupa tuoda tuo solikka autotallin nurkkaan... Toivottavasti moottori ei ole ihan säpäleinä, että pelkillä laakereilla, kytkimellä, stefoilla, tiivisteillä ym. selvitään... Pelottaa vähän se vaihteisto, kun ilman kytkintä silloin ajelin vähän aikaan...

Ei muuten lähtenyt käyntiin kun mökillä koitin poljeskella Crying or Very sad Silloin kun oli viitisen vuotta seisonut niin lähti vähän ryypyttämällä muistaakseni kolmannella polkasulla. Nyt ~5 vuotta siitä ei edes luvannut... Olisikohan vähän bensat mömmöytyny sinne kaasariin ja tankkiin Nauru
Onhan se trial,tuollainen löytyy minunkin tallista.
Laitatko yhteystietoja niin soittelen, vois olla jotakin ylimääräistä osaa.
Mitäs kaikkea sinulla olisi varaosia?

Niin tuo minun projektini on ajankohtainen vasta syksyllä, kun pitää olla inssityö valmis syyskuun alkuun mennessä... Sitten on syyskuussa muutto omakotitaloon, ja sen remontointia ja marraskuusta lähtien vakituista lastenhoitoakin... Että ehkä syystalvella pääsen (toivottavasti) aloittelemaan tuota projektia, jos vain vaimolta saan luvan Hymy Into alkoi siitä, kun tuon suzuki loven laitoin kuntoon (galleriassa pari kuvaa)... Nyt pitäis varmaan saada sitten joku menopeli, ja mopollahan on suht halpa ajellakin. Ei viitsi kakkosautoa ostaa, eikä moottoripyöräkorttia ajaa...

Mutta luultavasti kaikenlaista varaosaa tosiaan tarvitaan sitten... Ehkä jopa nuo kaasukahva, etujarru, kytkin ym. vehkeet... En tosiaan ole siihen vielä paneutunut, mutta luulisin että tarkoituksenani ei ole entisöidä sitä alkuperäiseksi vaan tehdä siitä luotettava ja siisti menopeli niinkuin siitä lovestakin... Eli periaatteessa eihän niiden kaasukahvojen ym. tarvitse alkuperäisiä ollakaan. Niin ja etulamppuhan siinä on ihan sökö, että se pitäisi kyllä vaihtaa... Mutta moottoristahan kaikki varmasti alkaa. Niin ja vakiona on tarkoitus pitää, paitsi että laskettu kansi siinä on muistaakseni tälläkin hetkellä... Onkohan tuo alakautta tuleva pakoputki ihan laillinen? Vai pitääkö sen olla sellainen yläkautta tuleva aina, niinkuin niissä yleensä on?

Sitten vielä jossakin vaiheessa on edessä se rekisteröinti ilman papereita, mutta se onkin aivan oma lukunsa, ja ei tämän vuoden puolella kyllä mitenkään ajankohtaista Hymy

Löysin muuten mökiltä yhden vähän hurjemmassa kunnossa olevan projektin. Ögland Saxo-prins -59 ilmeisesti. Moottori kuulemma on pelannut kun se on sinne metsään työnnetty sammaloitumaan, mutta kunto on kyllä hurja. Laitanpa siitäkin kuvan tuonne galleriaan...

Palaillaan ja saa viestitellä kaikesta asiaan liittyvästä mielellään!

T: Osku
oskari.savolainen(ääät().kolumbus.fi
Katos perkele, onhan minunkin peltomopo Triali. Mosh

Ensin väitti vanha omistaja, että oli kyseessä -85 SM (rungosta päätellen ei mitenkään mahdollista), tänä vuonna sain kuulla sen olevan -82 (ei vieläkään matchaa), ja edelleen SM. Nyt kun aloin tutkia näitä erilaisuuksia Solluissa, niin tulin siihen tulokseen, että on kyseessä 79-81 SM.

Luinpa sitten tuon Piibiin viestin, että saa wikin ja tyyppinumeron avulla tietää mikä malli on kyseessä, niin trialihan sieltä paljastui.
Entisen omistajan maalaukset oli just osunu tyyppikilven päälle, joten eikun sipuliveitsi, paperinpala ja ohennepullon käteen, ja raapimaan. Naughty

No, ainakin yksi vähän poikkeava mopo jalkojen välissä nytten.

Se on aika rujossa kunnossa ulkonäöltään, mutta voin pistää kuvia jos jotakuta kiinnostaa?
Kiinnostaa! ja kaikkien trialien runkonumerot kiinnostaa, että vaikka yv:nä niitä laittamaan niin saan vähän historiaa selville.
Nimittäin tuo minun triali ja se joka meillä oli 80 luvulla poikkeaa runkonumerossa vain 3:mella.
No otan pari kuvaa huomenissa jos kerkeen.
Noonni, nytten on kuvia Solifer-kellarissa. Mosh
On se Triali. on se.
Muistanko ihan päin persettä jos sanon, että se runkonumero on rungossa tankin alla? Ja minkäs värisiä Trialeita on olemassa? Ainakin ruskeata pitäisi olla?
Se numero on siinä emäputkessa,johon etupää tulee kiinni, oikealla puolella.
Värejä on ainakin ollut sininen,ja vaalean vihreä.
Punainenkin on joskus ollut nettimotossa myynnissä,en tiedä oliko alkuperäinen väri.
Ruskeasta trialista en ole kuullut.
Sivut: 1 2