Soliferia

Täysversio: Ei kierrä kunnolla
Katselet kevennettyä arkistoversiota. Siirry keskustelualueen täysversioon.
Ongelmana siis, ettei Solifer SM -80 moponi kierrä kunnolla. Tyhjäkäynnillä pysyy vaihtelevasti, mutta kun kaasua antaa niin toimii normaalisti noin puoliväliin kierroksia, sen jälkeen alkaa pätkimään eikä kierrä loppuun. Tulppa on B8HS, tekniikaltaan vakio. Bensahana uusittu, kaasutin putsattu, tuoreöljy n. 3% seoksella. Tulppa sekä hattu uusittu juuri, ja tsekattu että saa hyvän kipinän. Bensaa siis saa ja kipinä tulee. Kaasuttimen kyseisellä suuttimella(en tiedä kokoa) on useampi vuosi sitten toiminut moitteetta, kunnes jäi ajosta tallin pohjalle. Nyt uudestaan ajoon otettuna(öljyt jne vaihdettu) ei tahdo käydä kunnolla. Missä vika? Tosiaan konetta ei ollenkaan avattu tai staattorinpuolta lähemmin tsekkailtu, jos vika löytyisi helpommin eikä tarvitsisi alkaa purkamaan koko konetta. Jos joku osaisi auttaa, olisin hyvin kiitollinen.
Nousee pari kysymystä hetimiten mieleen: Laitoit varmaankin uudet bensat ja kiinnostaa tuo kaasarin putsaus eli puhdistitko ultraäänipesulla vai jotenkin muuten?
Testaaminen säätösuuttimen kanssa antaa suuntaa vian etsinnälle.
Uudet bensat tottakai, ja putsasin kotikonstein, ja tsekkailin ettei ole roskia tms.
Uutena noissa on tulppana ollut NGK B7HS. Noista onkin sitten monenlaista mielipidettä ja surkeita kappaleita löytynyt eli tulpatkin voi olla yksilöitä.
Toisella samanmoisella toimii ja toisella ei lainkaan.

Magneeton kannen irroittaminen ei ole iso juttu, voisi tarkastaa kärjet ja sytytyksen ajoituksen.

Tarkistukseen myös ilmanputsari ja bensatankin korvausilman saanti.

Yksi mahdollisuus on pahasti karstoittunut pakoputki.

Enkä sulkisi pois edelleenkään kaasarin/suuttimien epäpuhtauksia.
Yksi helppo testi voisi olla katkaista sentti tulpanjohtoa hatunpäästä ja kiertää uudestaan kiinni. Toista tulppaakin kannattaisi kokeilla. Kaasarihäikäksi veikkaan kuitenkin. Onhan tiivisteet kunnossa ja paikoillaan ?
Noniin, tänään otin kokonaan ilmanputsarin pois ja kokeilin, ja johan alkoi kiertämään, ja gps mittasi huippunopeudeksi 46km/h Nauru tosiaan, pienikin suodatin, esim ohut sukanpala estää ilmanottoa sen verta ettei jaksa kiertää kunnolla. Mikä voisi tähän asiaan auttaa, vai pitääkö kruisailla kokonaan ilman ilmanputsaria?
Hyvä, että vika paikantui helposti.
Itse en ajaisi ilman putsaria, kaasariin/sylinteriin/kampikammioon kerääntyy nimittäin pölyt ja aiheuttaa ongelmia jatkossa .

http://users.utu.fi/anpaja/kuvat/kaasutin.jpg -linkistä löytyy kuvat Bingin kaasarista, joka uljaassa ratsussasi lienee. Osat 31 ja 32 (32 menee 31:n sisään) muodostavat suodattimen, kotelo on erikseen. Onko sinulla olla alkuperäinen, metallinen kotelo paikallaan?
Noissa alkuperäisissä koteloissa on ilmanottoa varten heikosti pinta-alaa, katso että ilma kulkee. Jos moposi on moottoriltaan vakio, ilmansaanti on kuitenkin riittävä, jos ilma suunnitellusti virtaa koteloon ja suodatinosa on puhdas.
Tosiaan vakioilmanputsari eli se metallikotelo ollut käytössä. Tekniikaltaan vakio ja kokeilin kyseistä vakioputsaria täysin ilman mitään sisuskaluja eikä siltikään jaksa kiertää, kumma juttu Nauru
Mitä itse tekisin:
Ilmanputsarin kotelon pesu, sisuskalujen puhdistaminen tai uusiminen tarvittaessa.
Kaasuttimen osat irti ja pesu ultraäänipesurissa
Tiivisteiden uusiminen tarvittaessa
Pakoputken karstojen polttaminen

Jos noiden toimien jälkeen sama ongelma päällä, testaisin säätösuuttimella käynnin kohdalleen.

Jos tuntuu ylivoimaiselta, siirry suoraan viimeiseen kohtaan Neutral
Onko sinulla säätösuutin siinä? Kannattaa kokeilla säätää sillä ilmanpuhdistajan kanssa.
Mitä tuolla "kiertää" sanalla haetaan? Perinteistä viritetyn 2t koneen kierrosten ottoa, vai tomokselle tyypillistä "nuhamaista" kiertämistä? Ei nämä hirmu kovia koneita ole ottamaan kierroksia. Ilman ilmanphdistajaa tulee kovemmat äänet jotka saattaa äkkiä kuulostaa että kone kiertää paremmin. Naughty